start-ups

Deze Belgische start-ups wagen hun kans op de Web Summit in Dublin

De Web Summit in Dublin barst dit jaar uit haar voegen. De editie 2016 verhuist naar Lissabon. ©BELGAIMAGE

Op de volgende editie van de Web Summit in Dublin zullen een dertigtal Belgische start-ups naar aandacht hengelen. De beurs groeit sneller dan verwacht en ligt onder vuur.

Update: blijkbaar vermeldde de lijst die we van Web Summit kregen niet alle Belgische deelnemers. Indien u deelneemt en graag een vermelding krijgt in dit artikel, kunt u mailen naar wim.de.preter@tijd.be

De jonge Leuvenaar Ruben Miessen is een van de duizenden ondernemers die begin november afzakken naar de Ierse hoofdstad. Miessen is de mede-uitvinder van FriendFinder, een mobiele app waarmee je in realtime kunt zien waar je vriendennetwerk zich bevindt. Samen met Glenn Vermeulen, de mede-eigenaar van Remedia, ontwikkelde hij ook een professionele versievan de app, People Planner, die bijvoorbeeld nuttig is om deelnemers op grote conferenties bij elkaar te brengen.

Kosmio: webplatform voor marktanalisten (kosmio.be)

Talentsquare: recruteringssoftware voor het beheer van vacatures, kandidaten, advertenties en employer branding (www.talentsquare.com)

Hello Customer: software die geschreven commentaren van klanten kan analyseren en interpreteren (www.hellocustomer.com)

Aztrix: oplossing voor beheer van contactinformatie

DesignFloater: brengt designers en bedrijven bij elkaar (www.designfloater.com)

Parcify: een soort ‘Uber voor pakjes’ (www.parcify.com)

CadAltro: 3D CAD-salestool (cadaltro.com)

Godzilist: top-vijflijstjes over elk denkbaar onderwerp (www.godzilist.com)

Addocted: bedrijf achter POM, een persoonlijke assistent voor bedrijfsinformatie (pom.staging.famous.be/)

Features Analytics: opsporing van betaalfraude (www.features-analytics.com)

Mother: internet der dingen

Mybino: ontwikkelde een kinderarmband die alarm slaat als het kind een bepaalde zone verlaat (www.mybino.com)

Tsjing: een smartphone-app waarmee horecabezoekers kunnen bestellen en betalen. Met de informatie worden anonieme gebruikersprofielen opgesteld die worden doorverkocht aan grote drankenmerken (www.tsjing.eu)

ThreeAndMore: Organisatie- en communicatieplatform voor verenigingen, clubs of vriendengroepen, met aandacht voor privacy (3nm.com)

Conversation Starter: oplossing om beter te netwerken tijdens evenementen (www.conversationstarter.net)

Memorify: digitaal platform voor mantelzorgers en mensen uit de zorgsector (in oprichting)

Beeple: cloudapplicatie voor personeelsbeheer (www.beeple.eu)

Forganiser: personeelsplanningstool (www.forganiser.be)

JobWalkr: locatiegebaseerde vacature-app (jobwalkr.com)

FTFY Labs: oplossingen om ‘het leven te vergemakkelijken’

STRYTY: app die de beste aanbiedingen, events,… uit uw buurt verzamelt (stryty.com)

Noho: maakte product voor de zelfbehandeling van lymfoedeem (www.noho.care)

PatrolServer: scanning van serversoftware (patrolserver.com)

Elymentz: communicatie-app met vertaling (elymentz.com)

Remedia: bedrijfje achter de apps FriendFinder en PeoplePlanner (www.remedia.be)

Dynamic Flows: software voor mail- en documentbeheer (www.dynamicflows.be)

OBLIC: geen info gevonden

PickMeUp: Taxi-app die werkt met erkende taximaatschappijen (www.pickmeup.be)

CoprospectR: applicatie om sales in realtime te monitoren (www.coprospectr.com)

Assisto: app om auto-ongevallen aan te geven (assis.to)

Xetal: ontwikkelaar van ‘kinsei’, een cameraloze oplossing om de menselijke activiteit in ruimtes te monitoren (xetal.net)

Teamleader: online platform voor beheer van klantenrelaties (www.teamleader.eu)

Misschien kunnen ze zo’n app wel goed gebruiken op de Web Summit, die in amper vijf jaar is uitgegroeid tot een van de grootste vakbeurzen ter wereld voor digitaal ondernemerschap. Voor beginnende bedrijfjes is het bijna letterlijk vechten om aandacht van journalisten, investeerders en potentiële klanten. Door plaatsgebrek in Dublin zal de editie 2016 overigens verhuizen naar de Portugese hoofdstad Lissabon.

Ondanks de enorme aantrekkingskracht van de Web Summit, die dit jaar afstevent op 30.000 bezoekers, kreeg organisator Paddy Cosgrave de voorbije dagen bakken kritiek over zich heen. De technologiesite tech.eu publiceerde weinig fraaie getuigenissen van start-ups die zich door de man bekocht voelen. De kritiek luidde kort samengevat: de organisatoren geven je de indruk dat een deelname aan de Web Summit een enorm voorrecht is, maar in werkelijkheid betaal je 1.000 tot 2.000 dollar voor een piepkleine stand die weinig nuttige contacten oplevert. Ook de agressieve marketingtrucs van de organisatie worden aan de kaak gesteld.

Dieter Veulemans van het Antwerpse bedrijf Citycubes, dat vorig jaar aan de Web Summit deelnam, begrijpt de kritiek, al is hij het er niet volmondig mee eens. ‘Het klopt dat je slechts een tafeltje krijgt in een gigantische zaal, en dat je heel proactief te werk moet gaan om aandacht te krijgen. Maar ik vond de communicatie van de organisatie wel correct. Je moet als start-up goed beseffen waar je terechtkomt.’

Ondanks de controverse zakken ook dit jaar 26 Belgische bedrijven af naar Dublin, zo blijkt uit gegevens van de organisatie zelf (zie kader).

Eén daarvan is Jobwalkr, het bedrijfje van de Limburgse ondernemer Ronny Webers. Hij ontwikkelde een app die, op basis van de gps-data op uw smartphone, suggesties doet voor jobs die minder ver van huis verwijderd zijn. ‘Het idee kwam uit de periode dat ik elke dag van Limburg naar Alcatel in Antwerpen pendelde. Ik heb toen uitgerekend dat ik met een job in de buurt 1,7 jaar in de auto en drie tankwagens benzine kon uitsparen.’

Naast de consumentgerichte apps als FriendFinder en Jobwalkr ontwikkelden enkele Belgische start-ups ook oplossingen voor professionele gebruikers. Zoals de CRM-oplossing van het Gentse bedrijf Teamleader, waar ook ex-Telenet-baas Duco Sickinghe in investeert.

POM, een e-facturatie-app die ontwikkeld werd door Johannes Vermeire en Tom Totté, is zowel voor bedrijven als consumenten interessant. Via de app kan de consument zijn facturen mobiel ontvangen en betalen, en krijgt hij een overzicht van al zijn facturen. POM is een van de start-ups die volgende week donderdag worden voorgesteld op de Famous Fair, een start-upevenement van het reclamebureau Famous, dat zelf een van de aandeelhouders is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content