Facebook gaf nog nooit zoveel uit aan lobbyisten in Brussel

Facebook-topman Mark Zuckerberg. ©EPA

Het sociale netwerk breidde vorig jaar zijn lobbyistenleger in Brussel uit, mede door de vele privacyschandalen en de komst van strengere Europese regels rond databescherming.

Facebook, 's werelds grootste sociale netwerk met dagelijks 1,6 miljard gebruikers, probeert almaar zwaarder op de Europese besluitvorming te wegen. Dat blijkt uit gegevens van het EU Transparency Register, waarin bedrijven hun lobbywerk bij de Europese instellingen kunnen aangeven. 

Het sociale netwerk registreerde zich in 2012 via zijn Ierse poot, waar Facebook buiten de VS zijn hoofdkantoor heeft, voor het eerst als lobbyist in Europa. Vorig jaar gaf die Ierse dochter 3,5 à 3,75 miljoen euro uit aan lobbyactiviteiten, zo geeft ze zelf aan in het lobbyregister. 

Extern

Dat is gevoelig meer dan het jaar voordien. Toen ging het bedrijf nog uit van een vork van 2,25 à 2,5 miljoen euro om de lobbyactiviteiten te bekostigen. Het schakelt ook gevoelig meer lobbyisten in. Vorig jaar ging het om 10 FTE's (voltijdse equivalenten), een jaar eerder nog maar om 5,8 FTE. Facebook rekent in FTE's, omdat lobbying zelden een hoofdbezigheid is van een werknemer. 

3,5 miljoen
Lobbying
Facebook gaf vorig jaar 3,5 à 3,75 miljoen euro uit aan lobbyactiviteiten in Brussel.

Facebook stelt niet alleen eigen lobbyisten tewerk, maar schakelt ook externe bureaus in. In Brussel gaat het onder meer om Covington & Burling, EU Strategy, FTI Consulting, Flint Europe en Teneo. Zij rapporteren dat ze geld verdienen aan de klant Facebook. Geen enkel bedrag ligt hoger dan 300.000 euro. 

GDPR

Facebook breidde zijn lobbycapaciteit uit in een jaar waarin het in Europa zwaar onder vuur lag. Facebook-topman Mark Zuckerberg moest zich op 22 mei komen verantwoorden in het Europese halfrond voor het schandaal met het Britse bigdatabedrijf Cambridge Analytica. Dat exploiteerde de data van tientallen miljoenen Facebook-gebruikers. 

Tegelijk zette Europa vorig jaar de norm in databescherming. Drie dagen na Zuckerbergs passage in het Europees Parlement gingen de strengere Europese regels rond databescherming (GDPR) van kracht. Facebook, dat geld verdient door advertenties te tonen op basis van uw persoonsgegevens, besteedde er de nodige aandacht aan. 

Records

Dinsdag werd ook duidelijk dat de grote Amerikaanse technologiebedrijven recordbedragen uitgeven aan lobbying in de VS. Facebook gaf in de VS in het tweede kwartaal 4,1 miljoen dollar aan lobbying. Ook Amazon sloopte de kaap van 4 miljoen dollar, bleek uit documenten die het persagentschap Bloomberg kon inkijken. 

In Brussel is het steevast moeilijker om cijfers te vinden over lobby-inspanningen. Google gaf bijvoorbeeld nog geen cijfers voor vorig boekjaar. Amazon gaf vorig jaar bijna 2 miljoen euro uit aan lobbying via eigen lobbyisten, Apple net iets meer dan 2 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect