Facebook in 2019 guller voor Belgische fiscus

Facebook zal zich iets guller tonen voor de Belgische fiscus. ©AFP

Het sociale netwerk gaat vanaf dit jaar een deel van de advertentieomzet die het vroeger langs Ierland loodste, in ons land registreren. Dat heeft gevolgen voor Facebooks belastingfactuur in België.

Eind 2017 kondigde Facebook aan dat het zijn wereldwijde verkoopstructuur zou opschudden. 

In landen waar een lokaal verkoopkantoor adverteerders bij het opzetten van campagnes ondersteunt, verandert de structuur. De advertentieomzet die de lokale verkoopteams mee genereren, zal niet langer naar Ierland geloodst worden. Daar ligt het hoofdkantoor van het bedrijf buiten de Verenigde Staten.

Ook België valt daaronder: in ons land ondersteunt een team vanuit een kantoor in de Wetstraat lokale advertentiecampagnes van grote klanten. Die laatsten zullen niet langer als Ierse, maar als Belgische klanten geregistreerd worden. De omzet van die klanten komt daardoor op de rekening van het Belgische kantoor.

Ierland

Facebook bereidde de structuurwijziging in 2018 voor. Vanaf dit boekjaar is de maatregel waarschijnlijk zichtbaar in de belastingaangifte van de gigant in ons land. Het is niet duidelijk of de operatie de Belgische schatkist veel zal opleveren. Het advertentiegeld dat kmo's en bedrijven spenderen aan het zelf te bedienen advertentieplatform blijft wel langs Ierland lopen. 

In 2017 boekte de vennootschap Facebook Belgium een winst voor belastingen (de belastbare basis) van 446.557 euro. Het betaalde daar 168.285 euro aan belastingen op. Facebook geeft geen omzetcijfers vrij voor ons land. Het is dus onduidelijk hoe de brutobedrijfswinst zich verhoudt tot de omzet. 

Groei

Facebook verdient geld aan adverteerders die campagnes opzetten op basis van de schat aan data die gebruikers zelf op het platform opladen. In ons land blijft Facebook nog altijd groeien, kon De Tijd in december achterhalen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers groeide naar 5,6 miljoen, tegenover 5,3 miljoen het jaar voordien.

In Europa is al langer een debat aan de gang over de belastingen die de techgiganten betalen in de individuele lidstaten. Frankrijk besloot de Europese discussie niet af te wachten en lanceerde een extra belasting op digitale advertenties. Die moet tot 500 miljoen euro opbrengen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect