Facebook zet groepen centraal in grote redesign

Facebookgroepen krijgen een centrale plaats binnen Facebook. ©REUTERS

Het sociale netwerk gooit de insteek van zijn belangrijkste app overhoop, in reactie op de vele privacyrelletjes. Facebookgroepen krijgen daarbij een prominente plaats.

Van onze verslaggever in San José, Silicon Valley

'We hebben niet de sterkste reputatie rond privacy.' Facebook-topman Mark Zuckerberg opende met een gekunstelde kwinkslag F8, Facebooks  jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars. Zuckerberg probeerde op de Facebook-hoogmis de pagina van Facebooks turbulente jaar, bol van de schandalen, om te slaan. 

Op het podium in het San José McEnery Convention Center stond hij voor een loodzware opdracht. Hij moest concreet maken hoe hij een 'meer op privacy gericht Facebook' ziet. 'We moeten een berichtendienst en sociaal netwerk bouwen waarbij privacy de focus is', kondigde hij begin maart aan. Maar hoe doe je dat? Het publiek snakte naar antwoorden op F8. 

Gedoseerd

Die kwamen, zij het zeer gedoseerd. Facebook verraste vooral met een grote hertekening van de Facebook-hoofdapp, het belangrijkste product met wereldwijd 2,38 miljard gebruikers. Volgens Zuckerberg gaat het om de meest ingrijpende redesign in zeker vijf jaar. Daarbij sneuvelt onder meer het typische Facebook-blauw. 

400 miljoen
Groepen
Wereldwijd maken al 400 miljoen mensen deel uit van een betekenisvolle Facebookgroep.

Maar belangrijker: Facebookgroepen krijgen een hoofdrol in de hertekening. Wereldwijd maken 400 miljoen Facebookgebruikers al deel uit van een 'betekenisvolle' Facebookgroep - het gaat daarbij onder meer om groepen die elkaar niet alleen digitaal maar ook offline ontmoeten. Dat moeten er meer worden. 

'Facebookgroepen staan voortaan centraal in de Facebook-ervaring', lichtte Zuckerberg toe. 'We proberen onze gebruikers meer privé-ervaringen te geven, ook binnen de Facebook-app. Deel uitmaken van een groep is cruciaal daarbij. Groepen worden zo even belangrijk als vrienden.' 

Groepen

Facebook geeft iedere gebruiker in de nieuwe app een apart 'groepen'-tabblad met een overzicht van alle activiteit binnen de groepen waarvan je lid bent. Maar ook binnen alle andere Facebook-onderdelen - zoals het videokijkplatform Watch of het e-commerceplatform Marketplace - worden Facebookgroepen belangrijker.

Wie een serie kijkt, kan meteen doorklikken naar een groep met fans van de serie. Elke groep krijgt ook aparte tools, die passen bij de noden van die groep. In groepen rond het zoeken naar een job komt er bijvoorbeeld de mogelijkheid om te solliciteren op vacatures. Je kan ook berichten uit je tijdslijn doorlinken naar groepen. 

De focus op Facebookgroepen kan die taak verlichten. De moderatoren van groepen, veelal zelf leden die de groep hebben opgestart, moeten in dat geval zelf optreden als 'politieman'.

Een hertekening van een app is nooit zonder risico's. Snap - het moederbedrijf van fotodeelapp Snapchat - zag de groei van zijn app stagneren na een grote, maar slecht onthaalde redesign. De Facebookapp groeit nog altijd; in het laatste kwartaal met 8 procent vergeleken met vorig jaar. 

Moderatoren

Toch heeft de hertekening ook voordelen voor Facebook. Het sociale netwerk trok de afgelopen jaren handenvol geld uit om moderatoren aan te werven. Die moesten het platform vrijhouden van schadelijke berichten. Eind maart waren er wereldwijd meer dan 37.000 Facebookers, een stijging met 37 procent. 

De focus op Facebookgroepen kan die taak verlichten. De moderatoren van groepen, veelal zelf leden die de groep hebben opgestart, moeten in dat geval zelf optreden als 'politieman'. Het bedrijf kondigde op F8 meteen extra tools aan die het werk van die moderatoren moet ondersteunen. 

Muur

Ook elders steekt Facebook meer content achter een muur. Messenger, een van de drie berichtendiensten van Facebook, krijgt net als WhatsApp nu ook volledige versleuteling. Dat betekent dat Facebook niet kan meekijken met de inhoud. Maar zelfs uit metadata - gegevens over wie je wanneer stuurde bijvoorbeelde - kan Facebook nog veel afleiden. 

De Tijd in de Valley

Wat hebben de technologiereuzen voor ons in petto? Ze geven het zelf prijs op hun ontwikkelaarsconferenties begin mei. Facebook trapt de spits af op 30 april in San José, Google volgt op 7 mei in Mountain View. De Tijd-journalist Pieter Haeck is er telkens bij. 

Het is Facebooks einddoel om de drie berichtendiensten - Messenger, WhatsApp en Direct (Instagram) - met elkaar te vervlechten. Wie WhatsApp gebruikt, zou dan kunnen chatten met iemand op Messenger, zonder dat die de laatste app moet downloaden. Wanneer dat mogelijk wordt, blijft onduidelijk. 

Facebook had ook enkele innovaties in petto voor de foto- en videodeelapp Instagram - een van de nieuwe groeimotoren voor Facebook. Instagram moet weer een leuk medium worden, 'zonder druk', kondigde Instagrambaas Adam Mosseri aan. Vrij vertaald: het mag niet alleen draaien om volgers en likes. Instagram start experimenten om het aantal volgers die een gebruiker heeft en het aantal likes bij foto's weg te laten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n