Advertentie

Gebruiksvoorwaarden WhatsApp melden nauwere samenwerking met Facebook

©ANP

Facebook wil metadata gebruiken om gebruikers 'relevantere advertenties' voor te schotelen

Wie de komende dagen de chatdienst WhatsApp gebruikt, moet eerst verplicht instemmen met nieuwe gebruiksvoorwaarden. Daarin wordt WhatsApp als ‘Facebook-bedrijf’ omschreven en wordt vermeld dat gegevens tussen beide technologiebedrijven uitgewisseld kunnen worden.

Respect voor uw privacy is gecodeerd in ons DNA
Jan Koum & Brian Acton
WhatsApp-oprichters

De data die WhatsApp met Facebook wil delen zijn zogenaamde ‘metadata’. Het gaat niet om de inhoud van berichten of de contactenlijst van de gebruikers, maar gegevens over het aantal verzonden berichten of de tijdstippen waarop die verstuurd zijn. Op basis daarvan wil Facebook een ‘relevantere advertentiebeleving aanbieden’. Lees: aan de hand van uw WhatsApp-gedrag krijgt Facebook een beter zicht op welk type persoon u bent, om u vervolgens gerichtere advertenties voor te schotelen. Voorlopig kan dat nog niet, omdat de Ierse Data Protection Commissioner dat verbiedt.

In augustus 2016 voerde WhatsApp al een gelijkaardige wijziging in de overeenkomst door, maar toen hadden gebruikers nog een optie om daarmee niet akkoord te gaan. Nu is die er niet. Voor wie indertijd niet akkoord ging met de wijziging blijft alles voorlopig onveranderd.

Toen WhatsApp het nieuws in de zomer van 2016 aankondigde, opende de Britse privacywaakhond een onderzoek naar de praktijken. Daaruit is een privacyverordening voortgekomen die WhatsApp in maart tekende en die dergelijke praktijken (voorlopig) tegenhoudt.

Eén Facebook

Als Facebook er alsnog in slaagt om metadata van WhatsApp te gebruiken, vergroot het zijn macht op de advertentiemarkt nog meer. Vorig kwartaal behaalde Facebook een omzet van 12 miljard dollar, goed voor een winst van 5 miljard dollar.

Dat doet het vooral door via afzonderlijke applicaties steeds meer informatie over haar gebruikers te verzamelen. De populaire chatdienst Messenger (1,3 miljard gebruikers) en de fotoapp Instagram (dat het in 2012 voor 1 miljard dollar kocht) bijvoorbeeld.

WhatsApp, dat Facebook in 2014 voor 19 miljard dollar kocht, heeft het nog niet echt kunnen aanwenden om te groeien. Dat is vooral te danken aan oprichters Jan Koum en Brian Acton, die bij de overname lieten optekenen dat ze als afzonderlijk bedrijf bleven opereren. ‘Respect voor uw privacy is gecodeerd in ons DNA, en we hebben WhatsApp gebouwd met het idee zo weinig mogelijk over u te weten’, klonk het toen in een bericht aan de gebruikers.

Na het Cambridge Analytica-schandaal zat er echter een haar in de boter tussen de oprichters en Facebook-CEO Mark Zuckerberg. Zo tweette Brian Acton, die het bedrijf vorig jaar verliet, in maart dat het tijd was om Facebook te verwijderen en trok Jan Koum vorige week de deur van Facebook achter zich dicht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud