Advertentie

‘Geef drones ook een zwarte doos'

Ronny Kenens: ‘Een zwarte doos kan de zorgen over de veiligheid van drones helpen wegnemen.’ ©Debby Termonia

De Hasseltse dronespecialist Ansecur hoopt de markt voor dronetoepassingen open te breken met een intelligente zwarte doos om drones te registreren en te monitoren.

Geen mens twijfelt er nog aan dat er een gouden toekomst is weggelegd voor het gebruik van drones in allerlei - al dan niet commerciële - toepassingen. Zorgen over de veiligheid van de vliegende tuigjes zetten evenwel een rem op de ontwikkeling van die nieuwe markt. Het is veruit de belangrijkste reden waarom het ook in ons land al maanden wachten is op nieuwe wetgeving die het commerciële en recreatieve gebruik van drones mogelijk moet maken.

De zwarte doos voor drones is niet de enige nieuwigheid waar Ansecur aan werkt. Het bedrijfje begint in mei ook met een proefproject rond het gebruik van drones voor bewakingstoepassingen. Gedurende een heel jaar zullen bij het logistieke bedrijf Essers in Genk verschillende opstellingen en technologieën worden uitgetest. Het bewakingsbedrijf Securitas, dat nu al een belangrijke klant is van RiskMatrix, neemt deel aan het proefproject.

Voor de erg concurrentiële bewakingssector biedt drone-technologie een manier om zich te onderscheiden met extra diensten, en om meer taken uit te voeren met het bestaande personeel. Dat kan helpen om de dunne marges in deze arbeidsintensieve sector wat op te krikken.

Ansecur en Securitas willen onder meer experimenteren met drones die vanuit een centrale controlekamer worden aangestuurd, en met drones die autonoom bepaalde inspectierondes kunnen uitvoeren. Deze ‘vliegende agenten’ staan draadloos in contact met bewakingsagenten, en tanken hun batterij bij in een docking station. Een klein weerstation kan aangeven of het weer geschikt is om uit te vliegen. De partners willen ook uittesten of ze verschillende drones in ‘formatie’ kunnen laten vliegen zonder het risico op botsingen.

Behalve met klassieke visuele inspectie zal er ook gewerkt worden met infraroodcamera’s die in het donker bewegingen kunnen detecteren, en met laserscanners die bewegingen in een gebouw snel kunnen vaststellen. In combinatie met zogenaamde beacons (bluetooth-sensoren) kan een drone ook nagaan of personen op de site al dan niet geautoriseerd zijn.

Op termijn denkt Ronny Kenens ook aan het inzetten van mobiele dronestations - bijvoorbeeld voor de bewaking van werven of tijdelijke evenementen - en van dronenetwerken die grotere gebieden zoals bedrijfsterreinen zouden kunnen bewaken.

Kenens spreekt dinsdag over de verschillende toepassingen tijdens de Drone Convention in Genk (C-Mine).

De Hasseltse start-up Ansecur heeft een oplossing bedacht om die zorgen weg te nemen: een ‘intelligente zwarte doos’ die, net als bij een vliegtuig, het doen en laten van de drone en zijn piloot in de gaten houdt. ‘De doos bevat een uniek identificatienummer en een sim-kaart om data (geëncrypteerd) door te seinen via het 3G- of 4G-netwerk’, zegt Ronny Kenens, de oprichter en CEO van Ansecur. ‘Bij een eenmalige online activering wordt dat nummer gekoppeld aan een drone en een piloot. Via een app kan men ook per vlucht een andere piloot aan de drone koppelen, zodat altijd duidelijk is wie de drone bestuurt.’

10 miljard
De grote Chinese dronefabrikant DJI, werkt aan een kapitaalverhoging op basis van een waardering tot 10 miljard dollar.

Ansecur wil samen met gespecialiseerde ontwikkelaars ook software maken om vooraf een vluchtplan voor de drone af te bakenen, net zoals vliegtuigpiloten dat moeten doen. In combinatie met de zwarte doos kunnen overschrijdingen van het vluchtplan of van de toegelaten vliegzone gemakkelijk ‘bestraft’ worden. ‘De piloot krijgt bijvoorbeeld een luid alarmsignaal dat hij pas kan afzetten als hij de drone eerst laat terugkeren. Op die manier ontmoedigt het systeem dat er overtredingen begaan worden’, zegt Kenens.

‘Op termijn zouden we zelfs een connectie tussen onze black box en de autopiloot willen ontwikkelen die dan op zijn beurt de drone kan aansturen bij een overtreding. Om dat te kunnen doen, zouden de dronefabrikanten hun hardware en software wel moeten openstellen voor externe ontwikkelaars. Vandaag is dat niet het geval.’

Ronny Kenens: ‘Een zwarte doos kan de zorgen over de veiligheid van drones helpen wegnemen.’ ©Debby Termonia

De start-up heeft al enkele prototypes van zijn systeem ontwikkeld, maar moet nog op zoek naar productie- en distributiepartners. Kenens hoopt onder meer de dronebouwers zelf en binnen- en buitenlandse overheden te overtuigen van de voordelen van het systeem. Het systeem biedt luchtvaartregulatoren immers de mogelijkheid om het droneverkeer te monitoren en overtreders op te sporen. ‘Daarnaast praten we ook met verzekeraars. Met onze oplossing kunnen ze bij een ongeval nagaan of de wet gerespecteerd werd en wie aansprakelijk is’, zegt Kenens.

Een ander plan van het nieuwe bedrijf is de oprichting van een online community voor dronepiloten. Zij kunnen er hun diensten aanbieden aan bedrijven die piloten zoeken. De profielen van de piloten zullen worden gescreend op criteria als opleiding, ervaring en referentieklanten.

Ansecur wil nog voor het jaareinde een eerste kapitaalronde van zo’n 1,5 miljoen euro organiseren. Ex-Telenet-manager Jan Vorstermans werd aangetrokken als voorzitter. ‘Of ik zelf ook participeer, is momenteel niet aan de orde’, zegt hij. De voormalige operationele directeur van Telenet noemt het positief dat Ansecur pro-actief bezig is met de technologische en wetgevende aspecten van drones. Ook de focus op de veiligheidssector vindt hij interessant. Ansecur is een initiatief van de ondernemers Frank Van Welkenhuyzen en Ronny Kenens. Het bedrijf zal deel uitmaken van de RiskMatrix-groep, een software- en consultingbedrijf dat een ERP-pakket voor de bewakingssector heeft ontwikkeld (I-BOSS) en dat inzet op technologie in bewakingstoepassingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud