Gentse start-up zet in op virtual reality

©IMINDS

Het piepjonge technologiebedrijf Graphine wil voluit inspelen op de opmars van virtual reality. Volgend jaar staat een nieuwe kapitaalronde in de steigers. ‘De VS lonken.’

We staan in een industriële loft in wat een onderkomen fabrieksbuurt van Berlijn kan zijn. Het felle daglicht priemt door de donkere ruimte. We stappen rond, kijken naar boven, links en rechts en ontdekken steeds nieuwe details. De scherpte van het beeld en de zin voor detail zijn verbluffend. Tot en met de afbladderende verf op de raamkozijnen, de groeven in het beton en de graffiti op de muren.

Graphine is een Gentse start-up, opgericht door drie alumni van de Universiteit Gent. De Granite-technologie die de drie ontwikkelden, laat toe om complexe 3D-beelden weer te geven zonder dat daarvoor een peperdure supercomputer nodig is. Door streaming- en compressietechnieken kunnen uiterst gedetailleerde werelden gevisualiseerd worden.

Hyperrealistisch, alleen is de omgeving allesbehalve reëel. Het is een 3D-beeld, levensecht gemaakt door een virtualrealitybril en de technologie van Graphine, een Gentse technologiestart-up. ‘Hier zijn tweeëneenhalf doctoraten aan versleten’, zegt Aljosha Demeulemeester, stichter en CEO van Graphine. Het zevenkoppige bedrijfje bestaat nog maar dik anderhalf jaar, maar gooit nu al hoge ogen in de game-industrie.

Graphine is zelf geen game-ontwikkelaar, maar ontwikkelde een technologie die spelletjesmakers helpt om uiterst efficiënt en in real-time fotorealistische (en dus loodzware) 3D-beelden op het scherm te krijgen. Op basis van de doctoraten van medestichters Charles Hollemeersch en Bart Pieters werd een streamingtechniek ontwikkeld die het geheugengebruik van games fors beperkt. Daardoor kunnen de meest complexe 3D-omgevingen weergegeven worden op een doordeweekse pc of console. ‘Onder meer omdat onze slimme algoritmen continu het gezichtsveld van de kijker analyseren en enkel berekenen wat zichtbaar is.’

Demeulemeester zelf had geen geduld om zijn doctoraat te beëindigen. ‘Het was niet mijn ambitie een doctoraatsdiploma aan de muur te hangen, wel om een technologiebedrijf uit de grond te stampen.’ Hij klopte aan bij het Vlaams digitaal onderzoekscentrum iMinds en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV voor financiering. Ook het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Techniek) verleende steun. Vervolgens maakte Demeulemeester met zijn kompanen een vliegende start.

Graphine Software ©IMINDS

‘Zes maanden nadat we waren begonnen, lag al een eerste game met onze technologie in de rekken, Divinity Dragon Commander van de Belgische gameontwikkelaar Larian Studios. Dat onze software werd gebruikt tijdens de lancering van Windows 8 heeft ons heel wat naambekendheid gegeven.’ Vandaag is Graphine in gesprek met verschillende gameontwikkelaars. We hopen de komende jaren telkens tussen tien en twintig games te ondersteunen met onze technologie.’

Het basisproduct van Graphine, de softwaremodule Granite SDK, is erg in trek bij onafhankelijke game-ontwikkelaars. ‘Onze software matcht perfect met 3D-scanning software. Daarbij wordt een 3D-beeld gecreëerd door een object of omgeving vanuit zo veel mogelijk hoeken te fotograferen. Die combinatie maakt dat ontwikkelaars een 3D-wereld kunnen creëren zonder er een budget van 100 miljoen dollar door te jagen.’

Het was niet mijn ambitie een doctoraatsdiploma aan de muur te hangen, wel een technologie- bedrijf uit de grond te stampen. CEO Graphine Aljosha demeulemeester

Maar de toekomst ligt volgens Demeulemeester in de wereld van de virtual reality (VR). ‘Nu reuzen als Facebook  en Samsung inzetten op de VR-technologie, is de doorbraak nabij. De mogelijkheden zijn enorm en reiken ver voorbij de gameindustrie. Simulatortraining, architectuur en productdesign, film, documentaires, noem maar op. Beeld je in dat je binnenkort Machu Picchu kunt bezoeken vanuit je luie zetel, of rondsnuisteren in Tsjernobyl zonder gezondheidsrisico’s te lopen.’

Binnen zes tot acht maanden wil Graphine vers kapitaal ophalen om in te spelen op de VR-boom. ‘Er is veel enthousiasme van lokale investeringsfondsen, maar de Verenigde Staten lonkt. Het gros van wat in VR gebeurt, gebeurt in Silicon Valley. En de waarderingen voor een kapitaalronde liggen er veel hoger. Als je hier 500.000 euro kunt ophalen, heb je daar 1 à 2 miljoen euro in handen.’

Kom er meer over te weten via de website van Graphine.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud