iOS 11 opent miljardenmarkt voor augmented reality

Euclidian Lands zet een virtueel spel middenin de woonkamer via hyperrealiteit of augmented reality. ©Euclidean Lands

De lancering van Apples nieuwste besturingssysteem iOS 11 zet een golf van augmentedrealitytoepassingen in gang. Het is een eerste stap weg van de smartphone zoals we die nu kennen.

Met het nieuwe besturingssysteem iOS 11 van Apple ontstaat een hele markt voor toepassingen met augmented reality. Augmented reality (AR) of hyperrealiteit is een virtueel laagje dat boven op de bestaande werkelijkheid komt. De technologie kende een eerste groot succes met het spel Pokémon Go, dat in 2016 liefst 750 miljoen spelers telde.

Om niet machteloos aan de zijlijn te staan, timmeren techgiganten nu al aan de doodskist van de smartphone.
Jeroen Lemaire
CEO In The Pocket

De AR-markt zal tegen 2024 maar liefst 140 miljard euro waard zijn, schat de Amerikaanse marktonderzoeker Global Market Insights. Dat het succes in e-commerce en retail toeneemt, is veelbetekenend. De app Ikea Place van de Zweedse meubelgigant Ikea bijvoorbeeld plaatst meubels in 3D in de woonkamer. ‘Apple schiet geen losse flodders. De lancering van zijn ARkit, een gereedschapskist voor ontwikkelaars, biedt een golf aan nieuwe mogelijkheden’, zegt Jeroen Lemaire, CEO van digital product studio In The Pocket.

AR-brillen

Apple is niet de eerste die met een dergelijke AR-gereedschapskist komt. Eerder bracht Google voor Android-ontwikkelaars Project Tango uit. Android en iOS beheersen 98 procent van de smartphonemarkt. Beide zetten in op AR omdat de technologie toegankelijker is via een smartphone of tablet dan via AR-brillen. Ontwikkelaars hoeven die dan ook niet af te wachten alvorens met de technologie aan de slag te gaan, stelt Lemaire.

Toch zal dit niet eeuwig duren. Nu al bestaan slimme brillen zoals Microsofts Hololens en Google Glass, die AR vooral op de professionele markt succesvol lanceren. Volgens Lemaire kan de opvolger van zulke toestellen de smartphone van de troon stoten door ‘een krachtige combo van AR en een slimme virtuele assistent’. ‘Om te vermijden dat ze machteloos aan de zijlijn staan, timmeren de techgiganten nu al mee aan de doodskist van de smartphone’, zegt Lemaire.

Manke Siri

Bij Apple hapert het volgens Lemaire wel bij de slimme virtuele assistent Siri. Apple is vaak niet de eerste met een nieuw product, maar wel de beste. Het wacht wat langer af, bekijkt hoe het de concurrentie vergaat en streeft dan de perfectie na. Zo kwam Apple niet als eerste met een smartphone op de proppen, maar zette het wel de norm met de iPhone. ‘Met Siri is dit niet het geval. Het is een leuke belofte, die mooi verpakt zit, maar ons vooral teleurstelt’, zegt Lemaire.

In Apple-toestellen moet Siri met alles kunnen helpen: een taxi of boodschappen bestellen, rekensommen maken... ‘Siri heeft echter hooguit het niveau van een verwarde kleuter en is niet fijn om te gebruiken’, zegt Lemaire. Ook blijft een vlotte samenwerking tussen Siri en andere apps beperkt omdat Apple zijn ecosysteem goed afschermt voor buitenstaanders. ‘Amazon heeft een veel opener houding tegenover ontwikkelaars, wat de tegenhanger Alexa veel beter maakt dan Siri. Apple moet opletten dat het zo niet te veel terrein verliest.’

WIE BOUWT AUGMENTED REALITY?

Google beleefde een ruwe start op de markt van de augmented reality met zijn Google Glass. De bril kon stiekem beelden maken, waardoor dragers al snel de bijnaam ‘glassholes’ kregen. Het toestel is een nieuw leven begonnen op de professionele markt.

Microsofts Hololens wordt vooral ingezet om virtuele 3D-tekeningen in een ruimte op te roepen. Dokters kunnen een 3D-hart bestuderen, architecten bouwen er maquettes mee.

De socialemediabedrijven Facebook en Snapchat spelen in op consumenten met virtuele maskers die gebruikers op hun gezicht kunnen zetten, zoals een kat, draak of bij.

De start-up Magic Leap bracht nog niets uit, maar haalde al 1,4 miljard dollar op bij Google en Alibaba.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud