Ierse toezichthouder onderzoekt meeluisteren door Facebook

Het Ierse onderzoek draait om audioboodschappen die via Messenger worden ingesproken. ©EPA

Volgens het persagentschap Bloomberg worden soms fragmenten beluisterd door medewerkers van Facebook en onderaannemers, zonder dat gebruikers daarvan op de hoogte zijn.

Bloomberg bracht dinsdag het nieuws uit dat ook Facebook  soms audiofragmenten van zijn gebruikers laat beluisteren door interne en externe medewerkers. De voorbije maanden kwamen al gelijkaardige onthullingen naar buiten over Amazon, Google, Apple en Microsoft.

Facebook bevestigt dat ingesproken berichten soms worden 'gecheckt' om zeker te zijn dat de machinale transcriptie goed werkt, maar het zou daar een week geleden mee gestopt zijn.

In dit geval gaat het over ingesproken berichten op Facebooks berichtendienst Messenger, die automatisch worden omgezet in geschreven tekst. Facebook zegt op zijn website dat die transcriptiedienst gebruik maakt van ‘machine learning’, zonder te vermelden dat de berichtjes ook beluisterd kunnen worden door echte mensen.

Facebook heeft intussen aan Bloomberg bevestigd dat ingesproken berichten soms worden 'gecheckt' door menselijke medewerkers, om zeker te zijn dat de machinale transcriptie goed werkt. Het bedrijf zegt ook dat het die praktijk ruim een week geleden heeft opgeschort - wellicht gebeurde dat door de ophef die bij andere techbedrijven ontstaan is over gelijkaardige praktijken.

GDPR

De Ierse privacyregulator – het Europese filiaal van Facebook is gevestigd in Ierland – heeft het bedrijf alvast meer informatie gevraagd om uit te zoeken hoe precies met de audiofragmenten wordt omgesprongen.

Volgens ingelichte bronnen zou de functie alleen gebruikt zijn door Facebook-gebruikers in de VS en niet in de EU. Dat is niet onbelangrijk, want de Europese privacyregels - de zogenaamde GDPR-regels - leggen vrij strenge voorwaarden op. Ze houden in dat de gebruikers eerst om toestemming moet worden gevraagd om hun data door mensen te laten te verwerken, waarbij heel precies omschreven wordt wat een bedrijf met die informatie wil doen.

Vertrouwen

De aanhoudende mediaberichten over selectieve meeluisterpraktijken door techbedrijven zijn intussen niet van dien aard om het vertrouwen van de consument in hun online diensten te vergroten. Heel wat mensen zijn ervan overtuigd dat ze via hun telefoon permanent afgeluisterd worden. Voor zulke verregaande spionagepraktijken zijn er, voor alle duidelijkheid, nooit harde bewijzen geleverd. De techbedrijven zelf ontkennen ook staalhard dat ze op grote schaal voor big brother spelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect