Inspanningen lonen bij Philips

Philips-CEO Frans Van Houten (foto: EPA) ©EPA

Philips presteerde in het derde kwartaal over de hele lijn beter dan een jaar eerder en klopte daarbij ook de verwachtingen. De Nederlandse elektronicareus bespaarde in het kader van het Accelerate!-programma 306 miljoen euro.

Philips boekte in de maanden juli tot en met september een omzet van 6,13 miljard euro. Dat is 14 procent meer dan een jaar eerder, maar wisselkoersen en wijzigingen in de portefeuille hadden wel een positieve impact van 9 procentpunt.

Op vergelijkbare basis groeide de omzet dus met 5 procent. De omzet is fors hoger dan verwacht: analisten rekenden slechts op 5,6 à 5,9 miljard euro.

De omzetgroei deed zich in de drie divisies voor: Healthcare tekende een vergelijkbare omzetgroei van 7 procent op, bij Consumer Lifestyle was dat 3 procent en bij Lighting 4 procent. Per regio bekeken was West-Europa het zwakke broertje, met een vergelijkbare omzetdaling van 2 procent. Noord-Amerika groeide met 2 procent, andere mature landen met 15 procent en de groeilanden met 10 procent.

De bedrijfswinst (ebit) kwam uit op 333 miljoen euro tegen 273 miljoen een jaar eerder en de operationele winstmarge verbeterde van 5,1 tot 5,4 procent. Netto houdt Philips 170 miljoen euro over.

Een forse verbetering tegenover het derde kwartaal van 2011 (76 miljoen), maar toen was het resultaat negatief beïnvloed door de televisiebusiness. Die is intussen ondergebracht in een joint venture met het Chinese TPV. De nettowinst is hoger dan verwacht: analisten hadden 139 miljoen euro verwacht volgens Reuters.

'Wij blijven sterke economische tegenwind op wereldwijde schaal ondervinden, die de groei aantast’, zegt CEO Frans van Houten in een persbericht. Dankzij het hervormings- en besparingsprogramma 'Accelerate!' denkt hij echter de operationele en financiële prestatie van Philips verder te kunnen verbeteren.

In het vierde kwartaal zullen aardig wat herstructureringslasten op de resultaten wegen: 105 miljoen bij Healthcare, 30 miljoen bij Consumer Lifestyle, 145 miljoen bij Lighting en 20 miljoen bij ‘Innovation, Group & Services’. Samen maakt dat 300 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud