Advertentie
Advertentie

Intel versnelt computergeheugen met factor duizend

©Intel/Micron

Intel en Micron staan klaar met computertechnologie die data 1.000 keer sneller activeert dan bestaande opslagmethoden. 'Velen achten het onmogelijk, maar wij revolutioneren dataopslag sinds 1989.'

De techbedrijven Intel en Micron hebben hun krachten gebundeld om een volledig nieuwe manier van dataopslag te creëren, wat volgens velen onmogelijk geacht werd. Dat schrok de bedrijven echter niet af: 'Het is één ding om technologie te creëren voor problemen, waarvan geweten is dat ze oplosbaar zijn. Het is een ander om een probleem aan te pakken waarvan je niet weet of het oplosbaar is', zegt Robert Crooke, directeur van de Intel-afdeling voor niet-vluchtig geheugen.  

De technologie, genaamd 3D XPoint, is baanbrekend omdat ze de huidige opslagmethoden ver achter zich laat op vlak van snelheid (NAND-flashgeheugen) en compactheid (DRAM). Volgens de producenten zou het duizend keer sneller zijn dan de gebruikelijke niet-vluchtige opslagmethodes in onder meer geheugenkaarten.

3D XPoint is ook acht à tien keer zo compact als DRAM (Dynamic random-access memory), waardoor er meer geheugen past in dezelfde ruimte, wat de kosten kan drukken. Bovendien gaat de opslag niet verloren bij een stroomonderbreking (niet-vluchtig), wat nog een voordeel is ten opzichte van DRAM-geheugen. 

De bedrijven zien 3D XPoint als technologie die niet zozeer DRAM of NAND zal vervangen, maar een nieuwe plek op de markt inneemt door de drie kenmerken: niet-vluchtig, compactheid en snelheid te combineren. 

©Intel/Micron

Toepassingen

Die snelheid is op vele vlakken een goede zaak. Allereerst zal het de explosie van data beter kunnen opvangen. 'Er is een echte explosie aan big data aan de gang in de wereld. In 2020 zullen we 44 zettabyte data creëren tegenover 4,4 zettabyte in 2013. 1 zettabyte is een biljoen gigabyte. Die data is enkel bruikbaar als we het dicht bij de processor brengen en er iets mee kunnen doen om er bruikbare info uit te halen. Daar draait het met 3D XPoint om: heel veel data dicht bij de processor brengen om die snel in bruikbare info om te zetten', zegt Microns algemeen directeur Mark Durcan. 

3D XPoint zal ook de ervaring bij games ingrijpend veranderen. Het ontwerpen van games is begrensd door de ruimte die ter beschikking is op het RAM-geheugen. Door die ruimte sterk uit te breiden, kan de spelwereld uitgediept worden en kan er komaf gemaakt worden met laadpauzes.

Tot slot zal het ook cloud computing helpen om grote files te hanteren. Als een computer grote files zoals films sneller kunnen downloaden, zullen de cloud server ook sneller klaar zijn met de download, waardoor in dezelfde tijd meer files behandeld kunnen worden. Met andere woorden, kunnen voor dezelfde service minder cloud servers ingezet worden dan voordien. Onder andere streamingbedrijven zullen hier baat bij hebben omdat ze meer klanten sneller kunnen bedienen. 

Pioniers

Over nieuwe snellere opslagmethoden is al veel geschreven, maar tot voor kort kwam nooit iets concreets uit de bus. Volgens Intel zouden er geen concurrenten zijn die even ver staan met de opslagtechnologie als zij. 'We zijn niet de enigen die denken over nieuwe methoden voor dataopslag en er zijn heel veel onderzoeken uitgevoerd en papers gepubliceerd, maar nog niets concreets. Wat wij nu brengen, is concreet. Wij hebben een uniek product gecreëerd', zegt Durcan. 

'Vooral de materiaalkeuze en de unieke architectuur van de technologie waren een uitdaging', aldus Crooke.

Als alles goed gaat, zullen de eerste producten met 3D XPoint vanaf 2016 van de band rollen. Micron en Intel zullen de technologie in hun producten gebruiken. Volgens Crooke zullen de kosten voor het product ergens tussen NAND en DRAM in liggen, maar de echte prijs zal afhangen van de producten die in 2016 op de markt losgelaten worden. Bovendien zal de prijs, zodra het product in massaproductie gaat, verder dalen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud