nieuwsanalyse

Is de rek uit Twitter?

©AFP

Het sociale netwerk Twitter ziet zijn groei vertragen en erkent zelf dat het de massa niet bereikt, in tegenstelling tot Facebook. Is de schwung weg? We stelden de vraag aan de Vlaamse Twitterati (de Twitteraars die iedereen wil volgen), via Twitter uiteraard.

Uit de kwartaalcijfers die Twitter  dinsdag publiek maakte, blijkt dat de groei van het aantal actieve gebruikers afvlakt. Het aantal actieve Twitteraars steeg weliswaar met 8 miljoen tegenover het vorige kwartaal, tot een totaal van 316 miljoen gebruikers, maar dat is grotendeels te danken aan de SMS-variant in de opkomende landen. Zonder die 'light'-variant beperkt de groei zich tot 2 miljoen, van 302 naar 304 miljoen actieve gebruikers. In zijn thuisland, de VS, groeit Twitter al helemaal niet meer.

 

Volgens Geert Noels van het financiële huis Econopolis, een van de populairste Twitteraars van het land, is de hype voorbij en evolueert Twitter naar een 'niche top-level' sociaal medium. 'Een beetje de Bloomberg van de sociale media', maakt hij de vergelijking met het financiële persagentschap. Hij ziet na ruim zes jaar activiteit op Twitter nog steeds een mooie groei in zijn aantal volgers, tot meer dan 55.000. 'En vooral de kwaliteit verbetert, met betere reacties.'

@GeertNoels @evanbrussel @tijd als traffic driver Vr publishers nt aan knieën van facebook. Als tool om influencers te bereiken wel effect— Wouter Verschelden (@woverschelden) July 29, 2015

 

De kloof met Facebook, dat wereldwijd ruim 1,4 miljard actieve gebruikers telt, lijkt alleen maar te vergroten. Voor Wouter Verschelden, co-stichter van nieuwswebsite Newsmonkey, is Twitter voor het genereren van trafiek naar een website geen concurrentie voor Facebook.

De top van Twitter erkende dinsdagavond zelf dat het sociale netwerk het grote publiek niet bereikt. 'De connectie met persoon (@) en wereld (#) is blijkbaar nog niet voor de massa weggelegd', concludeert Michiel Sallaets, de woordvoerder van Binck Bank België.

De berichtendienst haalt momenteel 90 procent van zijn inkomsten uit advertenties. Zou het optie zijn om van Twitter een betalende dienst te maken en zo een tweede grote inkomstenpoot te creëren? Volgens Noels blijft het geldverdienmodel moeilijk.

'Twitter is het enige sociale medium waar ik voor zou betalen. Al meer dan zeven jaar 'klant'. Veel info, contacten en zelfs leads uit gehaald', reageerde internetmarketeer Joeri De Bouvere.

Volgens de Vlaamse Twitteraars staat het sociale medium duidelijk op een tweesprong: gaat het voor een nichepubliek, of doet het toch nog een poging om de grote massa te bereiken? Wim Van der Linden van het pr-bureau Famous Relations raadt Twitter aan op zoek te gaan naar een 'unique selling proposition', iets wat de berichtendienst uniek zou maken. 'Focus is nodig. De investering die niet-gebruikers moeten maken om er waarde uit te halen, is nu te groot', vindt hij.

@WimVdL @evanbrussel Of net voldoende aandacht/noodzaak creëren om uit de niche te treden, power of the masses.— Michiel Sallaets (@Chimiel) July 29, 2015

 

Wat je als gebruiker uit Twitter haalt, hangt volgens Clo Willaerts, experte digitale media bij beurshuis Petercam, op de eerste plaats van jezelf af. Ze is al acht jaar actief op het sociale medium, en heeft inmiddels 27.000 tweets en ongeveer evenveel volgers op de teller staan. 'Twitter gebruiken houdt in dat je wat je tweet en wie je volgt voortdurend moet aanpassen. Als je deze 'onderhoudswerken' niet doet, wordt Twitter vrij snel te saai of te chaotisch. Voor mij is er juist meer schwung, want de waarde van Twitter wordt alleen maar groter. Maar dus omdat ik er werk in steek. There is no such thing as 'Twitter Magic'.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud