Kan de Applebot Google inhalen?

©BELGAIMAGE

De kans is groot dat u Google gebruikt wanneer u iets zoekt op het web. Dat bedrijf heeft dan ook een bijzonder performante zoekmachine. Ook Apple werkt nu aan zo'n 'zoekrobot'. Kan het Google inhalen?

Beheerders van websites melden de jongste tijd een opvallend fenomeen. Hun webstekken krijgen plots aanzienlijk meer bezoek van de Applebot. Zo’n bot, ook wel ‘web crawler’ of ‘spider’ genoemd, doorzoekt en inventariseert het web op een heel methodische manier. Hij laat zoekmachines razendsnel op uw vragen antwoorden met lijsten van webpagina’s.

Op de site van Apple staat dat de bot wordt gebruikt voor de virtuele persoonlijke assistent Siri en voor Spotlight Search, software die informatie zoekt op het toestel van de gebruiker.

Al een tijd gonst het van geruchten dat Apple werkt aan een heus alternatief voor de zoekrobot van Google. Vooral sinds Apple ruim twee jaar geleden John Giannandrea rekruteerde, de topingenieur van de zoekmachine van Google.

De zakenkrant Financial Times merkte deze week op hoe het jongste mobiele besturingssysteem van Apple, iOS 14, al bepaalde zoekfuncties los van Google uitvoert. In de zoekfunctie van de iPhone komen nu zoekresultaten van Apple, niet van Google. De zoekopdrachten vervolledigen zichzelf als je begint te typen. Apple leert dus van het zoekgedrag van zijn miljard gebruikers.

10 miljard dollar
jaarlijks
Google betaalt naar schatting zo'n 10 miljard dollar per jaar om de toonaangevende zoekmachine te zijn in het ecosysteem van Apple.

Toch is lang niet iedereen overtuigd dat Apple Google wil en kan inhalen. Om te beginnen betaalt Google naar schatting zo’n 10 miljard dollar per jaar om de toonaangevende zoekmachine te zijn in het ecosysteem van Apple. Dat is zelfs voor Apple veel geld. Belangrijk is evenwel dat het Amerikaanse ministerie van Justitie pas een klacht indiende tegen Google omdat het concurrentie de kop zou indrukken. Ook in Europa scherpen toezichthouders hun mes. Als de deal met Google niet houdbaar blijkt, moet Apple alternatieven hebben.

Maar kan Apple de zoekmachine van Google wel inhalen? Apple neemt dan wel ingenieurs in dienst met veel expertise in zoekalgoritmes, Google heeft een heel leger met zulke experten. Apple heeft een groot ecosysteem, maar Google doorploegt het wereldwijde web al jaren. De Google zoekrobot krijgt elke minuut wereldwijd honderden miljoenen zoekopdrachten en kan op die basis zijn algoritmes eindeloos verfijnen.

‘Ik zie niet snel andere spelers komen met betere algoritmes en de daartoe benodigde dataverzameling’, zegt Ruben Verborgh, professor webtechnologie aan de UGent. ‘Maar de missie van Google is al enkele jaren aan het veranderen. In plaats van documenten te vinden waarin het antwoord staat, wil het meteen het antwoord formuleren. Daarin staat het nog niet zo ver, vind ik.’

‘Stel dat Apple wel sterk staat in agenttechnologie en dat het intelligent omspringt met persoonlijke data op het apparaat van de gebruiker, dan acht ik het niet onmogelijk dat het een persoonlijkere, en dus subjectief betere, zoekervaring kan geven op bepaalde vlakken’, aldus Verborgh. De professor denkt dan aan een explicietere personalisering, terwijl de algoritmes van Google ‘black magic’ zijn.

Apple kan Google inhalen op het vlak van ervaring voor bepaalde soorten zoekopdrachten.
Ruben Verborgh
Professor webtechnologie U Gent

‘Dus ja, Apple kan Google inhalen op het vlak van ervaring voor bepaalde soorten zoekopdrachten’, zegt de Gentse professor. ‘Maar Google verslaan in algemeen marktaandeel lijkt me een ander paar mouwen.’

Ook Jon Henshaw van de gespecialiseerde blog Coywolf denkt dat Apple op zeer gepersonaliseerde resultaten mikt. Apple hamert met de regelmaat van de klok op het belang van privacy. Als consumenten Apple daarin vertrouwen, hebben ze er wellicht ook geen bezwaar tegen dat Apple heel openlijk artificiële intelligentie loslaat op de data van hun iCloud en de zoekresultaten mee laat afhangen van persoonlijke media, e-mails, berichten en documenten allerhande.

Apple kan zijn klanten zo nog afhankelijker maken van het ecosysteem, zo legt Henshaw uit. Die afhankelijkheid is dan de prijs voor een discrete en efficiënte virtuele assistent.

Die assistent zal volgens experten steeds meer in staat zijn een vraag normaal te beantwoorden in plaats van enkel een lijst documenten uit te braken. Tegelijk zou de assistent nog altijd diensten kunnen promoten die voor Apple commercieel interessant zijn. Het is niet omdat Apple meer aandacht belooft te hebben voor de privacy dat het de dominantie in het eigen ecosysteem opgeeft, wel integendeel.

Het is dan ook te verwachten dat Apple de komende jaren nog flink wat juridische strijd zal moeten voeren tegen partijen die vinden dat het bedrijf een overdreven machtspositie heeft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud