Kostenexplosie geeft Google-moeder tik op de beurs

Het is voor Google steeds duurder om mensen naar de zoekmachine te loodsen. ©REUTERS

Het aandeel van Alphabet, de koepel boven zoekmotor Google, duikt meer dan drie procent in het rood door vrees over toenemende kosten.

Na de kwartaalresultaten maandag nabeurs, opent het aandeel van  Alphabet, de holding boven Google, flink lager. 

Wie alleen naar de omzet kijkt, vraagt zich af waarom. Onder impuls van de advertentiemotor van Google, die u gepersonaliseerde advertenties laat zien op basis van uw zoekgedrag, tekent het bedrijf een flink hogere omzet op dan het eerste kwartaal vorig jaar. 

Traffiek

Maar beleggers zitten in hun maag met de kosten die Google moet maken om die omzet te genereren. Het wordt voor Google steeds duurder om mensen naar zijn zoekmotor te loodsen, en hen dus advertenties te verkopen. Dat blijkt uit de ‘traffic acquisition costs’, de kosten die de zoekgigant maakt om trafiek te genereren. Die gingen op een jaar van 4,63 miljard naar 6,29 miljard dollar (+35 procent). 

+35 procent
Trafiek
De kosten die Google moet maken om mensen naar zijn zoekmotor te loodsen, nemen toe met 35 procent.

Ironisch genoeg vloeien een deel van die miljarden naar een van Googles grote rivalen: Apple. Mensen zoeken steeds meer online via hun smartphone. Apple-klanten doen dat op hun iPhone via de Apple-browser Safari. Daar gebruiken ze  wel een Google-zoekbalk. Voor die etalage betaalt Google volgens beurshuis Bernstein jaarlijks 3 miljard dollar. 

Data

Ook op andere plaatsen ziet Google - en dus Alphabet, aangezien andere divisies verwaarloosbaar zijn - de kosten exploderen. We zoeken ons te pletter en kijken YouTube-filmpjes in hoge definitie. Bovendien zet het bedrijf fors in op de digitale assistent, die onze vragen inwilligt via artificiële intelligentie. 

Dat alles vraagt robuuste infrastructuur, met nieuwe datacentra en onderzeese internetkabels. Het pompt de capex, de kapitaaluitgaven, op tot 7,3 miljard dollar in het eerste kwartaal. Dat cijfer is een beetje vertekend door de aankoop van een New Yorks hoofdkantoor, maar blijft aan de hoge kant. 

Hobbyprojecten

Zolang de advertentiemotor ongestoord blijft draaien, zijn die exploderende uitgaven geen probleem. Maar de heisa bij Facebook rond het bigdatabedrijf Cambridge Analytica toont aan dat gepersonaliseerde advertenties niet voor eeuwig zijn. De resultaten tonen aan dat Google geen last heeft van de Facebook-rel, maar ook dat kan veranderen. 

Beleggers houden de kosten en de krimpende marge - van 27 naar 22 procent in het afgelopen jaar - dus scherp in de gaten. Het bepaalt ook hoeveel geduld ze hebben met Alphabets ‘Other Bets’ - de hobbyprojecten buiten Google. Het gaat onder meer om Waymo (zelfrijdende wagens) en Google Fiber (glasvezel). 

Die ‘Other Bets’ zijn tot op heden verlieslatend. In het afgelopen kwartaal draaiden ze 150 miljoen dollar omzet, maar doken ze operationeel 571 miljoen dollar in het rood. Uit die cijfers is Nest, de slimme thermometer onder dak bij Alphabet, uit gefilterd. Alphabet voegde Nest in het eerste kwartaal bij Google. Uit herwerkte cijfers valt te lezen dat Nest vorig jaar 621 miljoen dollar verlies draaide. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content