Limburgs Melotte print als eerste titanium brillen in 3D

©Hoet Couture

Het Limburgse 3D-printbedrijf Melotte gaat op maat brillen produceren van de Brugse luxeontwerper Patrick Hoet. ‘Een wereldprimeur van Vlaamse makelij’, juicht Mario Fleurinck, de CEO van Melotte.

Mario Fleurinck, de energieke topman van Melotte, is in de wolken. Na vier jaar productontwikkeling kan hij vandaag op het Zonhovense hoofdkwartier eindelijk een nieuwe commerciële toepassing voor 3D-printing aankondigen. Melotte, een dochterbedrijf van het beursgenoteerde Picanol, gaat de brillen van ’s lands vermaarde ontwerper Patrick Hoet produceren.

Daarmee gaat een nieuwe markt open voor het ambitieuze technologiebedrijf, dat vooral bekend is van medische toepassingen als kunstgebitten. ‘Een mooie kruisbestuiving van design en 3D-printing’, zo beschrijft Fleurinck de alliantie met Hoet, die vooral naam heeft gemaakt met zijn hippe Theo-brillen.

Hoet Couture

De hightechcollectie krijgt de naam Hoet Couture en is volgens de ontwerper een aanvulling op de ‘klassieke’ Hoet-collectie. De hoogtechnologische brillen zullen in 14 Vlaamse optiekwinkels te bestellen zijn, én op 15 internationale locaties, van New York, over Colombia en Zuid-Afrika, tot in Japan.

‘Een Belgische wereldprimeur’, zegt Fleurinck. ‘Voor het eerst creeren we de commerciële mogelijkheid om op grote schaal maatoplossingen voor brillen te leveren. We brengen een product op de markt met internationaal schaalpotentieel. We gaan niet alleen op de Vlaamse markt maar meteen wereldwijd in primeur.’

Hoet en Melotte bieden twee oplossingen. Brillen met gedeeltelijk maatwerk zijn leverbaar in de week na de bestelling. Maar de klant kan ook een volledig gepersonaliseerde maatoplossing kiezen. Met behulp van een gezichtsscan wordt een 3D-ontwerp gemaakt. Via 3D-printing ‘spuit’ Melotte de bril daarna laag per laag met een laser tot een driedimensionaal object. Opmerkelijk: de brillen worden gepersonaliseerd met de naam van de klant.

Titanium

Internationaal produceren al een handvol bedrijfjes digitaal brillen via de 3D-printingtechniek. Maar Fleurinck beklemtoont dat alleen Melotte brillen in titanium print, een productieproces dat volgens hem uniek is. Sectorgenoten zoals de Amerikaanse start-up Protos maken alleen kunststofbrillen. ‘We hebben zopas de sectorbeurzen van Parijs en Tokio achter de rug en ook daar was er geen concurrent voor ons concept te vinden’, zegt Fleurinck. ‘Dit gaat om duurzame spitstechnologie. De vormgeving is nagenoeg onrealiseerbaar met bestaande standaardtechnieken.’

Fleurinck en Hoet verwachten dat 3D-printing ‘een kwantumsprong’ inluidt voor de hele optiekmarkt. ‘Gepersonaliseerde productie zal aansluiting vinden bij de reguliere optiekmarkt.’

Fleurinck wijst ook op het milieuvriendelijke karakter van de technologie. Zodra 3D-printing de norm wordt, is minder voorraad en minder import van standaardbrillen uit het Verre Oosten nodig. De CEO van Melotte noemt dat ‘glocalization’, een globaal zakelijk concept gebaseerd op lokale productie. ‘Alle toegevoegde waarde wordt lokaal geleverd, met een voorraadarm businessmodel, en met een minimale impact op de samenleving.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud