1. Tech & Media
  2. Technologie

LIVEBLOG CES | Het continuüm woning-werk-auto

Een van de grote thema's van CES is hoe grenzen vervangen en omgevingen en elkaar overlopen. Wagen, werk en woning worden steeds intiemer verbonden.
  • Samsung smartphones en het continuüm werk-wagen-woning

    Terwijl CES donderdag naar zijn einde liep, lanceerde Samsung parallel met het evenement zijn nieuwe Galaxy S-serie smartphones. De presentatie had een CES-event kunnen zijn, waarbij werd gedemonstreerd hoe de nieuwe toestellen naadloos kunnen worden geïntegreerd in de meeste auto's en toelaten om ook thuis allerlei toestellen te activeren - denk aan slimme Samsung-robotten en wasmachines, maar ook aan de smart home producten van Google Nest. Huis en wagen worden via de smartphone een continuüm. Ook komen er SmartTags op de markt, trackers die tassen, huisdieren en andere zaken die wel eens kwijt raken traceerbaar maken. 

  • Robots laden elektrische wagens op

    Volkswagen blijft naarstig werken aan een robot voor het opladen van elektrische wagens. Het project loopt al een tijd maar nu zou 'de visie realiteit worden', belooft Volkswagen. 

    Volkswagens Mobile Charging Robot – vision becomes reality

    En hier is de video van 2019 die het concept duidelijker toont: 

    BE Search 9+ Avatar image Volkswagens Mobiler Laderoboter | Volkswagen’s Mobile Charging Robot

  • Virtuele stad van Bridgestone

    CES is virtueel dit jaar, en sommige bedrijven gaan daar helemaal op door. De Japanse bandenproducent Bridgestone bijvoorbeeld, die voor CES een heuse virtuele stad ontwierp in 3D. Bridgestone brengt er het verhaal hoe ze hun bandenbusiness omvormen tot slimme en duurzame oplossingen. Sensoren combineren data en nieuwe technologie om bandenmanagement voor vloten van bussen of vrachtwagens efficiënter te maken en te waarschuwen voor slechte wegomstandigheden. De virtuele stad doet de bezoeker de activiteiten van Bridgestone ontdekken gaande van luchtvaart tot mijnbouw. 

  • 'Ecosystemen' om regelgeving autonome wagens aan te pakken

    Auteur en columnist voor The New York Times Thomas Friedman en professor Amnon Shashua van Mobileye (Intel) leken in eenzelfde ruimte te zitten met zicht op bergen en water, maar in werkelijkheid waren ze duizenden kilometers van elkaar verwijderd. Dat kan allemaal op een virtuele show zoals CES. .

    Een zelfrijdende wagen met technologie van Mobileye en Intel. ©REUTERS

    Friedman vertelde hoe professor Shashua met hem een rit maakte met een zelfrijdende wagen, uitgerust met technologie van Mobileye en Intel. De rit had niet plaats in het ordelijke wegenpatroon van het Californische Mountainview maar in het chaotische Jeruzalem. Dat was op zich al behoorlijk indrukwekkend, maar minder zichtbaar was dat er ook een verzekering nodig is met een omschrijving van wat veilig autonoom rijden is. Er werd een 'ecosysteem' opgezet met Volkswagen, Mobileye, de rabbi's die Jeruzalem beheren en het Israëlische ministerie van Verkeer. Zij stelden een verzekeringsprotocol op voor veilig autonoom rijden. Het was zo goed dat het Russische Google, Yandex, hun zelfrijdende wagens nu testen in Israël. China nam het hele protocol over en vertaalde het. In plaats van een starre politieke tegenstelling tussen links en rechts is er hier sprake van een zich aanpassend, complex ecosysteem. 

    Professor Shashua legde uit dat er bij autonoom rijden een van de problemen is dat het systeem zich moet afstemmen op menselijke waarden. Een regel zoals 'stop bij rood licht' is eenvoudig te programmeren, maar de regel die zegt dat je vooral voorzichtig moet zijn en eventueel je voorrangsrecht niet uitoefent om zo een ongeval te vermijden, is veel complexer. Mobileye en Intel ontwikkelden er een model voor en leggen dat nu als werkbasis voor aan de regelgevers en andere spelers in de sector. Opnieuw een ecosysteem dus, dat op basis van het model veranderingen kan voorstellen. 

  • Merken connecteren met fans en consumenten

    Aan het keynotegesprek over de veranderingen in de entertainmentsector namen toplui deel van een interessante mix van bedrijven, gaande van de entertainmentsector met WarnerMedia en The SpringHill Company over sportkledijbedrijf Nike tot autobouwer General Motors. Uiteenlopende sectoren die tijdens de pandemie voor de vraag staan hoe ze connecteren met fans en consumenten. Hierbij blijkt dat ze maatschappelijke kwesties niet uit de weg kunnen gaan. 

    Streaming en statistieken

    CEO en voorzitter Ann Sarnoff van WarnerMedia Studios and Networks Group had het over de silo's waar het oude WarnerMedia in was opgesplitst en waarbij fans ongevraagd botsten op de organisatiestructuur van het bedrijf. Zij helpt het bedrijf nu veel vlottere verbindingen te maken tussen bijvoorbeeld een film en een televisieserie. Tijdens de pandemie, met in de VS en internationaal veel gesloten bioscopen, werden toch producties uitgebracht zoals de sciencefictionfilm Tenet en de superheldfilm Wonder Woman 1984. Hierbij speelde streaming een grote rol, waarbij in de VS HBO Max wordt ingezet. Klassieke statistieken zoals de verkochte tickets voor het openingsweekend van een film werken hierbij niet meer. De sector kijkt nu naar statistieken die aangeven in welke mate consumenten een dienst zoals HBO Max gebruiken, in welke mate ze afhaken. Overigens was het openingsweekend al eerder geen perfecte voorspeller meer voor het succes van een film. De psychologische thriller Joker deed het uiteindelijk veel beter dan de opening deed vermoeden. 

    Niet alleen de klassieke streaming werd ingezet als distributiekanaal. Het platform voor virtuele events DC FanDome was een antwoord van het filiaal DC Comics op het wegvallen van de San Diego Comic-Con conventie. DC FanDome: Hall of Heroes werd door 22 miljoen mensen bekeken in 220 landen tijdens een livestream van 24 uur en was zo van groot belang voor de connectie met de fans van het DC Comics universum. 

    Bij dit alles is inclusiviteit en diversiteit van groot belang. 'Wanneer managers elkaars zinnen kunnen afmaken, zit er iets grondig verkeerd', aldus Ann Sarnoff. 

    Maatschappij

    Wanneer grote merken mikken op diepgaande interactie met hun consumenten, zijn grote maatschappelijke kwesties overigens niet uit de weg te gaan. Adrienne Lofton, vice-president marketing voor Noord-Amerika van Nike, wees er op hoe haar bedrijf al langer opkomt tegen onrechtvaardigheid. Het Nike Purpose project zegt expliciet dat Nike de wereld wel verenigen door sport om tot een gezonde planeet te komen, met actieve gemeenschappen en gelijke kansen voor iedereen. Dit werd vorig jaar heel concreet gemaakt met een campagne om te gaan stemmen in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. 

    Bij General Motors gaat het volop over een 'all-electric future', waarbij de promotie voor de elektrische Hummer een groot entertainmentproject is en de interactie met het publiek wordt gezocht.

    In de sportwereld was er de NBA Bubble of Disney Bubble waarbij in Florida een isolatiezone werd gecreëerd  in Walt Disney World door de National Basketball Association om de basketbalspelers te beschermen tegen de pandemie. De Bubble werd ook gebruikt als een platform voor de Black Lives Matter beweging. 

  • 'Techindustrie moet regeringen wereldwijd aanspreken over hacking'

    De hacking van het Amerikaanse SolarWinds was een 'massale, wereldwijde aanval zonder enig onderscheid', zo zei voorzitter Brad Smith van Microsoft woensdag tijdens zijn keynote op CES.

    Smith verwees naar de film WarGames uit 1983 waarbij een jonge hacker een Amerikaanse supercomputer kraakt die geprogrammeerd is om een nucleaire oorlog met de Sovjet-Unie te voorspellen en uit te vechten. Toen de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan de film zag vroeg hij zijn generaals of zoiets echt kon gebeuren. 'Het is erger dan gedacht', was het antwoord. Uiteindelijk zou de film cybersecurity op de hoogste politieke agenda zetten. 

    SolarWinds

    Nu worden we wakkergeschud niet door een film, maar door de echte feiten van vorige maand, de hacking van het bedrijf SolarWinds waarlangs wereldwijd tal van andere bedrijven, instellingen en overheden werden gehackt. 'Regeringen spioneren al eeuwen. Maar er zijn regels en normen over wat kan en wat niet. SolarWinds kan niet', aldus Smith. Het is een massale aanval op de technologische toeleveringsketen die overal in de samenlevingen zijn gevolgen heeft. 'Als techindustrie moeten we duidelijk zeggen dat disruptie van de toeleveringsketen niet kan, door wie dan ook.' Het is 'een gevaar dat de wereld zich niet kan veroorloven.' 

    Voorzitter Brad Smith van Microsoft ©REUTERS

    Smith verwees ook naar de cyberaanval waarbij tien procent van de computers in Oekraëne werd platgelegd. Hij stelde ook vast hoe in volle pandemie hackers ziekenhuizen aanvallen, de Wereldgezondheidsorganisatie, de eerste lijn van hulpverleners. 'We moeten de regeringen oproepen tot hogere normen', aldus de voorzitter. 

    Smith herinnerde aan de commissie die lessen moest trekken uit de terreuraanvallen van 11 september 2001, in de VS bekend als 9/11. Het grote probleem bleek te zijn dat informatie over dreigingen niet voldoende werd gedeeld tussen verschillende overheidsinstanties. Ook nu weer is informatie over cyberdreigingen verdeeld in silo's waarbij de informatie onvoldoende wordt gedeeld. 'De beste tijd om een 11 september commissie te hebben is voor 11 september', aldus Smith. 

    Controle

    WarGames ging ook over de mensheid die de controle uit handen geeft aan computers. Ook hier vindt Smith dat we er nog altijd lessen moeten uit trekken. Artificiële intelligentie heeft vele beloftes, maar we moeten ook denken aan vangrails die moeten verhinderen dat we de controle verliezen. Gezichtsherkenning bijvoorbeeld is nuttig om een smartphone of laptop open te krijgen of om een verloren kind terug te vinden, maar houdt ook risico's in voor fundamentele mensenrechten. 

    ©REUTERS

    Smith sloot af met een verwijzing naar de toespraak van John F. Kennedy aan de Rice University in 1962 waarin hij aankondigde dat de VS dat decennium nog een mens op de maan zouden zetten. Het belang van de maanexpeditie was de blik terug, aldus Smith, de beelden van onze planeet die duidelijk maakten hoe ondanks alle verschillen er een fundamentele gemeenschappelijke band is. Het jaar 1968 was een tijd van verscheurdheid in de VS, waar Robert Kennedy en Maarten Luther King werden vermoord. Technologie op zich heeft geen geweten, zo besloot Smith opnieuw verwijzend naar de toespraak van Kennedy, het zijn wij die beslissen of ze goed of slecht wordt gebruikt. 

  • Futuristisch masker en gamingzetel van Razer

    Razer is een Singaporees-Amerikaanse multinational die zich onder meer toelegt op gaming hardware. Op CES staan zij bekend voor hun wel heel speciale concepten. Op een vorige editie van CES toonden ze een laptop met drie geïntegreerde schermen die heel wat belangstelling kreeg maar nooit op de markt werd gebracht. Dit jaar pakken ze uit met een 'slim masker' met een versterker en microfoon ingebouwd, een doorzichtig frontaal gedeelte zodat je meer van het gezicht blijft zien en filters die kunnen worden vervangen of gereinigd. Via een app kan je het masker allerlei kleuren meegeven. Het is 'safe, social, sustainable, comfortable, personalized', aldus het bedrijf. 

    Razer Smart Mask: Project Hazel - Official CES 2021 Reveal

    Meer interesse zal er naar hun 'concept gaming chair' gaan. De luxueuze zetel heeft haptische feedback - hij beweegt en vibreert in functie van het spel - en een groot gebogen scherm dat voor een immersieve ervaring moet zorgen. Weliswaar een concept dus, maar als Razer er zelf al geen product van maakt, doet misschien een ander bedrijf het wel. 

    Project Brooklyn | Concept Gaming Chair For Next Generation Immersion

  • Voelen in Virtual Reality

    Muziek voelen in virtual reality (VR), of precies voelen waar je precies wordt getroffen door een virtuele kogel of vuist, dat kan onder meer met de vesten van het Zuid-Koraanse bHaptics. De instapprijs bedraagt 299 dollar voor 16 verschillende virbatiepunten, voor 499 dollar koop je een vest met 40 punten. Wel moet je rekening houden met verzendingskosten en douanerechten. De vest is compatibel met ruim 50 games op SteamVR en Oculus Quest, waaronder populaire games zoals Population One, Beat Saber en Thrill of the Fight. Gespecialiseerde VR game-verslaggevers zijn eerder lovend over het product, dat al wel concurrenten heeft. Haptische kledij lijkt een logisch maar niet noodzakelijk verlengstuk van de immersieve ervaring in VR. 



  • Duits bedrijf Sono pakt uit met zonnewagen

    De Duitse start-up Sono Motors toonde op de techbeurs CES het prototype van zijn eerste ‘zonnewagen’, een elektrisch voertuig dat zijn energie deels haalt uit zonnecellen. De wagen zal, inclusief btw, zowat 25.000 euro kosten. 

    ‘Sion’, zo heet de auto die normaal gezien volgend jaar in productie gaat. In de carrosserie zitten 248 zonnecellen verwerkt, zodat de batterij zichzelf oplaadt wanneer de zon schijnt. Volgens het bedrijf levert dat zowat 35 kilometer per dag rijbereik op. ‘Genoeg voor de dagelijkse kilometers van een gemiddelde Duitse pendelaar.’

    De CES-voorstelling van Sono

  • Slimme lamp moet val van bejaarden detecteren

    Op CES is er steevast flink wat aandacht voor smart home-toepassingen en digitale zorg. Het Antwerpse groeibedrijf Nobi wil die twee met elkaar verzoenen in een slimme lamp die de val van een bejaarde kan detecteren. Lees hier meer over het toestel. 

  • Gametechnologie voor de Hummer EV

    Auto-experten hebben geen bijster hoge dunk van het design van het infotainmentsysteem in wagens van GM. Daar zou nu wel eens verandering kunnen in komen. GM gaat voor de elektrische Hummer de game engine Unreal Engine gebruiken. Dat is een softwareomgeving die wordt gebruikt door ontwikkelaars van games. Dergelijke omgevingen worden steeds meer in de industrie gebruikt voor andere toepassingen dan games. Unreal Engine is een product van Epic Games, dat ook bekend is voor de game Fortnite. 

    https://youtu.be/CGRmH_sFg7s

    De Hummer EV heeft heel wat mogelijkheden voor interessante toepassingen. Het voertuig heeft achttien camera's en een rijmodus die 'crab walk' heet waarbij de truck zich diagonaal kan bewegen om obstakels te vermijden. Op het scherm in de cockpit kan een virtueel beeld worden getoond, wat in game-jargon een 'third person view' zou heten, waarbij een virtueel beeld wordt getoond van de wagen en zijn omgeving vanuit het perspectief van iemand van buiten de wagen. 

  • General Motors maakt elektrische bestelwagens voor pakjesdiensten

    General Motors stort zich op elektrische voertuigen voor pakjesdiensten met het nieuwe dochterbedrijf BrightDrop. Eind dit jaar zullen de eerste 500 elektrische bestelwagens worden geleverd aan FedEx. De elektrische bestelwagen EV600 zal een versie gebruiken van het Ultium batterijsysteem dat ook zal worden ingezet voor heel wat toekomstige voertuigen van GM, waaronder de Hummer EV pickup en de Cadillac Lyriq.

    De EV600 heeft een autonomie van 400 kilometer en is verbonden met het internet. Hij is speciaal ontworpen voor elektrische palletkasten waarmee de goederen de laatste meters naar de klant kunnen afleggen. GM zal ook diensten aanbieden voor vlootmanagement maar zal zelf geen pakjesdienst uitbaten. 

    De BrightDrop EV600 van GM

    Concurrent Tesla heeft nog geen specifiek aanbod voor de sector van de pakjesdiensten, die door de pandemie een snelle expansie kent. Ford en start-ups zoals Rivian, Arrival en Canoo leveren wel voertuigen aan de pakjesdiensten. 

    GM drijft de investeringen in elektrische en autonome voertuigen op tot 27 miljard dollar tegen 2023. Dat is een stijging met 35 procent tegenover eerdere plannen. Wereldwijd moeten er tegen 2025 30 elektrische modellen worden aangeboden, tegen dan moeten er meer dan een miljoen elektrische voertuigen jaarlijks worden verkocht in China en de VS. 

    (reuters, tijd) 

  • Mercedes toont digitaal superdashboard

    Automaker Mercedes pakte uit met zijn nieuwe ‘Hyperscreen’: een dashboard dat over de hele breedte dienst doet als digitaal aanraakscherm en infotainmentsysteem. Het scherm zal ingebouwd worden in de nieuwe elektrische luxelimousine EQS.

    Het hyperscreen bestaat eigenlijk uit drie aparte aanraakschermen die onder één stuk gebogen glas geïntegreerd werden. Centraal staat de navigatiekaart die altijd zichtbaar blijft, met daaronder verschillende apps om bijvoorbeeld te bellen of muziek, te spelen. De passagier vooraan heeft de controle over het multimediasysteem en kan bijvoorbeeld kiezen welke film de passagiers achteraan te zien krijgen.

    Een aardige gimmick op het dashboard is een bewegende animatie, in de vorm van een soort vliegende schotel, die de g-krachten aangeeft.

    Het 'Hyperscreen' van Mercedes

  • Lofzang op 5G

    '5G is een innovatieplatform dat andere innovatie mogelijk maakt', zo zei een enthousiaste Hans Vestberg, topman van de Amerikaanse telecomreus Verizon. Bij elke nieuw antwoord dat 5G kan geven ontstaan er nieuwe vragen die tot nieuwe creatieve oplossingen leiden. 

    De Apollo 11 in Augmented Reality.

    'Hoe kan augmented reality de manier veranderen waarop je naar sport kijkt, musea bezoekt, met de wereld omgaat?' Vestberg gaf het voorbeeld van sportwedstrijden waar fans kunnen kiezen tussen zeven cameraperspectieven. Augmented Reality (AR), een technologie die een digitale laag legt op de fysieke wereld, laat fans toe virtuele spelers te creëren met realtime statistieken.

    De 5G Ultra Wideband  van Verizon gaat tien keer sneller dan 4G en maakt het mogelijk om bijvoorbeeld chirurgen vanop afstand te laten werken. Het netwerk kan tot een miljoen geconnecteerde toestellen per vierkante kilometer ondersteunen, wat bijvoorbeeld van belang is voor smart cities. Communicatie in snel bewegende voertuigen wordt mogelijk zonder onderbrekingen. 

    In musea zoals het Smithsonian in Washington DC laat de hoge bandbreedte van 5G toe de Apollo 11 capsule in augmented reality te bekijken en het ding te bestuderen als gedetailleerd 3D-object in de eigen living. AR-toepassingen hebben vaak veel bandbreedte nodig voor het versturen en eventueel in realtime aanpassen van data.  

    5G maakt het mogelijk drones vloten te coördineren. Virtual reality (VR) dompelt de gebruikers meestal onder in een louter digitale wereld. Maar VR-headsets worden ook gebruikt om drones vanop de grond te besturen waarbij de piloot de wereld vanuit het perspectief van de drone kan zien. Om dit in realtime te kunnen doen, is er 5G nodig. De pakjesdienst UPS wil alvast 5G gebruiken voor het ontwikkelen van een netwerk van robotten, autonome wagens en drones. 

  • Mobileye (Intel) werkt aan zelfrijdende wagen voor gewone consument tegen 2025

    Zelfrijdende auto's die betaalbaar zijn voor de consument moeten mogelijk zijn tegen 2025. Dat zei topman Amnon Shashua van Mobileye maandag. Mobileye is een Israëlisch dochterbedrijf van de Amerikaanse chipreus Intel. Om precies te zijn, Shashua heeft het over zelfrijdende wagens van klasse vier, dat betekent dat de wagens binnen bepaalde gebieden en onder bepaalde voorwaarden geen menselijke bestuurder nodig hebben. Klasse vijf daarentegen verwijst naar hypothetische wagens die nergens en nooit een menselijke bestuurder nodig hebben, maar daar gaat het hier nog niet over. 

    Amnon Shashua, topman van Mobileye ©REUTERS

    Mobileye is nu goed voor 80 procent van de wereldwijde markt voor camerasystemen voor geavanceerde automatische rijhulp. Bij die rijhulp wordt de menselijke bestuurder geholpen om in rijstroken te blijven of om voetgangers op te merken. Mobileye wil naast zijn camerasystemen wagens uitrusten met lidarsensors (die afstanden detecteren met laserpulsen) en radar om zo de stap te zetten naar autonome wagens. De verschillende systemen zouden namelijk naast elkaar werken, en omdat het heel onwaarschijnlijk is dat zowel camerasysteem als radar en lidar op hetzelfde moment defect zouden geraken, zouden zo'n autonome wagens ook heel veilig zijn. 

    Het probleem is dat de lidarsensors duur zijn. In een eerste instantie, in 2022, zou Mobileye zijn klasse vier-technologie verkopen aan commerciële zelfrijdende taxi's. Ook zou het systeem ook worden gebruikt in de eigen vloot zelfrijdende wagens. Het bedrijf heeft een akkoord met Volkswagen en Champion Motor Group om robotaxi's in Tel Aviv uit te rollen. Voor die fase wordt lidar gebruikt van Luminar Technologies, maar dat zou niet het geval zijn voor de tweede fase waarbij tegen 2025 de consumentenmarkt wordt aangesproken.

    Voor die tweede fase wordt een ander soort lidar gebruikt, dat nu nog in ontwikkeling is. Het gaat om FMCW, 'frequency modulated continuous wave', die zowel de snelheid van een object als de afstand van de wagen kan detecteren. Intel zou bijzonder goed geplaatst zijn om FMCW op zijn chips te zetten tegen voor de consument betaalbare prijzen.

    Experten zijn het evenwel oneens over de beste oplossing voor zelfrijdende wagens. Sommigen zweren bij een centrale rol voor radarsystemen gecombineerd met andere soorten lidarsensoren om tot een efficiënte en relatief goedkope oplossing te komen. 

    (tijd, bloomberg)

  • Augmented reality en artificiële intelligentie in de wagen

    Veiligheidswaarschuwingen en verkeersbegeleiding op de voorruit van je wagen, het is iets dat al eerder is getoond voor 'in ontwikkeling zijnde' projecten. Maar tot nog toe zijn er bitter weinig van die systemen echt in gebruik. Gaat Panasonic dat veranderen? De Japanse groep werkt samen met het Britse Envisics, dat gespecialiseerd is in 'holografische augmented reality', en met het Californische Phiar, dat augmented reality combineert met artificiële intelligentie. Informatie over het voertuig zelf, zoals de snelheid, maar ook over voorwerpen en mensen op de weg en de navigatie verschijnen op de voorruit. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een diepte-effect met snelheid en brandstofpeil 'dichtbij' op het scherm terwijl andere data zoals navigatie in de diepte de weg volgen. 

    De technologie omvat 'eye tracking' waarbij het systeem weet waar de ogen van de bestuurder zich bevinden, geavanceerde optica met onder meer correctie voor weinig licht of nacht, artificiële intelligentie voor accurate navigatie, correcties die het systeem behoeden voor trillingen op slechtere wegen en realtime updates van de omgeving en 3D radar. 

    De 'AR HUD' ('augmented reality head-up display') kan in de toekomst voor passagiers van een autonoom rijdend voertuig ook meer comfort en geruststelling betekenen. Daarbij is het ook de bedoeling dat de omgeving die we gewend zijn in de woning wordt voortgezet in de wagen. Panasonic werkt samen met onder meer Dolby Atmos Music voor een gesofisticeerd geluidssysteem voor on de wagen. Het is nog niet bekend wanneer dit op de markt komt. 

  • Robotstofuigers en -huisknechten

    Producten die je leren kennen en zich aanpassen aan je gedrag, of die dat gedrag proberen te veranderen. Dat is het streven van Samsung en het Zuid-Koreaanse concern gebruikt artificiële intelligentie (AI) om die visie te realiseren. Sebastian Seung, topman van Samsung Research, toonde de JetBot 90 AI+ robotstofzuiger die uitgerust is met LiDAR, een technologie die afstand  bepaalt door het gebruik van laserpulsen, en met 3D-sensors voor het in kaart brengen van de omgeving. 

    Een algoritme moet objecten identificeren waarbij de stofzuiger op veilige afstand blijft van breekbare of delicate voorwerpen. Mogelijk gevaarlijke dingen worden vermeden. Uiteraard keert het ding autonoom terug naar zijn 'clean station' om daar het vuil op te bergen. 

    AI wordt ook gebruikt voor wasmachines en droogkasten. De apparaten leren welke instellingen de gebruiker prefereert en geeft die dan prioriteit in het controlepaneel. Het doet ook aanbevelingen gebaseerd op vorige wasbeurten op bepaalde dagen van de week of op specifieke momenten. 

    Robot-assistent en -huishoudhulp van Samsung


    De Samsung Bot Care is nog in ontwikkeling en ook hier is het AI dat het gedrag van de gebruiker moet herkennen. De robot doet, ongeveer zoals slimme polshorloges dat eigenlijk ook al doen, aanbevelingen voor een gezondere levensstijl ('zit niet voortdurend achter je computer') en herinnert aan meetings. Spectaculairder is de Samsung Bot Handy die objecten kan herkennen en manipuleren. De robot moet allerlei huishoudvoorwerpen kunnen inschatten zodat ze met de vereiste voorzichtigheid worden vastgenomen. Deze robot moet in staat zijn de tafel op te ruimen of een rommelige kamer op orde te krijgen. Ook de Bot Handy is nog in ontwikkeling. 

  • 'Digitale editie is veel relaxter en goedkoper'

    De noodzakelijkerwijs digitale editie van CES komt met heel wat voordelen voor de exposanten en bezoekers. 'Dit zal een impact hebben op de toekomst van de beurs. We evolueren naar hybride evenementen', zegt Hendrik Heyrman, saleshoofd van Hyper in Europa, Japan en Australië. Het bedrijf uit Silicon Valley ontwikkelt mobiele accessoires zoals opladers en docking stations voor Apple.

    De Belg zegt op een normale CES gedurende vier dagen 'honderd keer' per dag hetzelfde verhaal te moeten vertellen. Nu kan hij de presentaties en babbels spreiden tot eind deze maand. 'De digitale editie is veel relaxter. Als je extra betaalt, kan je langer van het CES-platform gebruikmaken.' Voor rondleidingen door de virtuele stand en het tonen van product video’s, catalogus en prijslijst.

    Half miljoen dollar
    Besparing
    Hyper bespaart dankzij de digitale editie van CES een half miljoen dollar (410.000 euro) aan stand-, reis- en hotelkosten.


    Voor de meetings gebruikt Heyrman Google Meet, 'dat bespaart klanten en potentiële klanten dat ze eerst moeten inloggen op de CES-site'. 'Ik ben benieuwd of het meevalt.' Het echte face-to-face contact valt weg, maar een groot voordeel is dat Heyrman de klantengesprekken kan verdelen over zijn team. 'Normaal reis ik alleen af naar Las Vegas, want je moet op een kost van 10.000 euro per persoon rekenen. Nu kan ik onbeperkt aantal medewerkers inschakelen voor de meetings, dat is heel efficiënt.'

    Hyper bespaart in totaal een half miljoen dollar (410.000 euro) aan stand-, reis- en hotelkosten, schat Heyrman die zegt het reizen heel hard te missen, meer bepaald voor de bezoeken aan de winkels van de klanten. 

  • Belgen op CES

    De Consumer Electronics Show (CES) ontvangt dit jaar - noodgedwongen online - bijna 2.000 exposanten van over de hele wereld. Daarbij ook een handvol Belgische bedrijven, waaronder de medische start-up Sunrise en de chipspecialist Melexis.

    Digitaal of niet, voor Sunrise is de techbeurs CES sowieso geslaagd. De klinisch gevalideerde sensor van het bedrijf uit Namen won een innovatie-award in de categorie gezondheid en welzijn.

    De sensor die op de kin wordt gekleefd (89 euro voor een nacht) en een app op de smartphone brengen slaapstoornissen in kaart, een aandoening waarvan bijna één man op twee en één vrouw op de vier last heeft. Na de analyse volgt een onlineconsultatie met een slaapdeskundige en indien nodig een doorverwijzing naar een slaapcentrum voor verdere behandeling.

    De slaapsensor van het Naamse Sunrise is genomineerd voor een innovatie-award. ©sunrise

  • Ethiek en regelgeving

    Op CES komt niet enkel een eindeloze reeks gadgets, grote en kleine innovaties aan bod. Er gaat ook aandacht naar de grote thema's zoals de pandemie maar ook naar klimaat en duurzaamheid, privacy en transparantie, en regelgeving zoals de discussie over Section 230 die in de VS de internetplatformen grotendeels afschermt van vervolging voor dingen die door gebruikers worden gepost. De recente dramatische gebeurtenissen in Washington kunnen ook een invloed hebben op die regelgeving en op de manier waarop met algoritmes wordt gewerkt

  • De grote trends

    Wat kunnen we verwachten op deze wel heel bijzondere editie van CES? We bekijken in dit voorbericht alvast telewerken en -studeren, gezondheid, entertainment, 5G en mobiliteit. Zijn er dingen waar u speciaal naar uitkijkt? Laat het ons dan weten in het commentaar! 

Meer uit Markten Live

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud