Melexis-CEO: 'Ik heb de indruk dat het dal bereikt is'

Melexis-CEO Françoise Chombar. ©BELGA

De CEO van de autotoeleverancier Melexis zegt voorzichtige beterschap te zien in de markt.

Het is opmerkelijk: een toeleverancier van de auto-industrie die de locatie van zijn algemene vergadering afstemt op de bereikbaarheid met de trein. De chipproducent Melexis  blies dinsdagvoormiddag verzamelen in het Sheraton-hotel aan de luchthaven van Zaventem, dat vlot bereikbaar is met de trein. Ongeveer de helft van de 25 aanwezigen was met de trein gekomen, CEO Françoise Chombar incluis. 

Chombar gaf tekst en uitleg over de stand van de markt, die getekend is door de Amerikaans-Chinese handelsspanningen. Voorbeurs kwam Melexis nog met een handelsupdate, met daarin prognoses voor het tweede kwartaal. Die lagen onder de verwachtingen van de analisten. Melexis schat de omzet tussen 117 en 123 miljoen euro, terwijl analisten op 125 miljoen euro hadden gerekend. 

Zweepeffect

Melexis is een slachtoffer van het 'zweepeffect' dat zich nu voordoet in de volledige toeleveringsketen van de autosector. Dat begrip stelt dat economische onzekerheid zich geleidelijk, maar versterkend door de logistieke keten verplaatst. 

'Bij berichten over een handelsoorlog worden mensen meteen voorzichtiger om duurzame consumptiegoederen, zoals een auto, aan te schaffen', leidde voorzitter Roland Duchâtelet in. 'Een garagist zal de economische onzekerheid, en de beslissing van de consument, meteen merken', vervolgde Chombar.

'Wij merken de impact van die economisch onzekerheid pas na enkele maanden echt', ging de CEO verder. 'Maar hoe verder je verwijderd bent van de concrete afzetmarkt, hoe harder je getroffen wordt door de economische onzekerheid.' 

De lager dan verwachte omzetprognoses voor het tweede kwartaal zijn een gevolg van dat zweepeffect. Afnemers gebruiken eerst hun voorraden op, vooraleer nieuwe bestellingen te plaatsen. Toch ziet Chombar beterschap. 'Ik heb de indruk dat het dal bereikt is', liet ze zich ontvallen. 'We zien een zeer voorzichtige verbetering in het lopende kwartaal.' 

Assemblage

De vragen uit het publiek gingen vooral over de markten waarin Melexis actief is. Een aandeelhouder merkte op dat België niet opduikt in de lijst van belangrijkste Europese markten, ondanks de aanwezigheid van Audi in Vorst en Volvo in Gent. 

Chombar merkte vervolgens op dat Melexis nooit direct aan autoproducenten levert, met uitzondering van de elektrischewagenfabrikant Tesla. 'Audi Vorst en Volvo Gent zijn assemblagefabrieken, die hun onderdelen halen bij spelers zoals Continental of Bosch.' Duitsland is daarom hét autoland bij uitstek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect