Microsoft daagt Apple uit met slimme armband

De Microsoft Band. ©RV DOC

In een drukbevolkte markt voor slimme armbanden komt ook Microsoft nu met zijn eigen toestel. De Microsoft Band gaat gezondheids- en andere informatie bundelen.

De Microsoft Band  verschijnt vandaag op de Amerikaanse markt en moet de dragers nuttige gezondheidsinfo verschaffen. De fitnessband houdt statistieken bij over het aantal verbrande calorieën, de lengte van de diepe slaap en andere gezondheidsparameters. Daarnaast zit er GPS-lokalisatie ingebouwd en kan de gebruiker met de armband betalen voor een Starbucks-koffie.

113 miljoen
De verwachting is dat de wereldwijde verkoop van de zogenaamde ‘wearables' zal exploderen van 6 miljoen vorig jaar naar 113 miljoen in 2018.

Eenmaal gekoppeld, kun je met Band onder meer sms'jes lezen en beantwoorden, inkomende gesprekken aannemen of weigeren en notificaties ontvangen van e-mails of sociale media. Een bijhorende app gaat de verzamelde informatie bundelen en analyseren en op basis daarvan gezondheidsadvies formuleren. De applicatie zal ook werken in combinatie met andere toestellen, waaronder concurrerende smartphones en slimme horloges van Apple en Android.

Stevige concurrentie

Vanaf vandaag is de nieuwe slimme armband in beperkte hoeveelheden te koop in de VS voor 199 dollar (iets meer dan 150 euro). Door het beperkte aanbod wil Microsoft een trage start nemen, zodat ze de tijd hebben om het product nog bij te stellen naar de wensen van de consument. In de toekomst zal Microsoft de mogelijkheid bieden om de armband en bijhorende app te linken aan Office-programma’s en kalenderdata.

De Apple Watch ©REUTERS

Met de Microsoft Band mengt de technologiegigant zich op een snelgroeiende markt waarin de concurrentie toeneemt. De verwachting is dat de wereldwijde verkoop van de zogenaamde ‘wearables' zal exploderen van 6 miljoen vorig jaar naar 113 miljoen in 2018.

Vanaf begin volgend jaar komt ook de Apple Watch op de markt, verkrijgbaar vanaf 349 dollar. Behalve gespecialiseerde pioniers in de sector zoals Fitbit en Jawbone, zijn ondertussen ook elektronicaconcerns zoals Samsung, Sony, LG en Huawei in het segment actief en technologiereus Google heeft met de Google Wear ook een toestel op de markt.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud