Nokia herboren met virtuelerealiteitscamera

Het toestel heeft acht beeldsensoren en acht microfoons om geluid en beeld in 360° op te nemen ©Nokia Technologies

Nokia Technologies zet volop in op de toekomst van de filmindustrie. Woensdagavond presenteert het bedrijf in Los Angeles zijn futuristische camera, waarmee films voor virtuelerealiteitsbrillen gemaakt kunnen worden.

'We zijn zo verheugd om OZO aan het publiek te kunnen voorstellen en om het maken van virtuelerealiteitsfilms te vernieuwen', zegt Ramzi Haidamus, algemeen directeur van Nokia Technologies.  Nokia doelt met het toestel niet op de gewone consument, maar hoopt filmmakers, de media en adverteerders te overtuigen. 'OZO is voor professionele filmmakers een gesofisticeerd en krachtig apparaat, dat het publiek in geheel nieuwe ervaringen kan onderdompelen', aldus Haidamus.

De camera maakt 360°-beelden en na het filmen kunnen de beelden binnen enkele minuten in een lagere kwaliteit bekeken worden. Bij oudere VR-camera's moet het videomateriaal eerst aan elkaar geplakt worden voordat het te zien kon zijn, wat uren in beslag nam.

Andere spelers zoals GoPro kondigden al aan bezig te zijn met een 360°-camera, maar Nokia lijkt het meest geavanceerde toestel tot nu toe om virtuelerealiteitsprenten te schieten. Het toestel heeft acht optische beeldsensoren en vangt geluid op met acht microfoons, die in de camera's ingebed zitten. 

Volgens The Verge is vooral het geluid een verbazingwekkende sterkte van het toestel. Het geluid volgt perfect de bewegingen van de gebruiker doordat het binaural audio nabootst, wat zoveel wil zeggen als met beide oren horen. Volgens Nokia zal virtuele realiteit binnen de kortste keren de manier waarop mensen communiceren en verhalen vertellen ingrijpend veranderen. 'Met OZO willen we midden in die nieuwe wereld staan', besluit Nokia's algemeen directeur. 

Het product is momenteel nog in pre-productie en er is nog geen prijs bekend. In de herfst wordt OZO officieel gelanceerd. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud