Pandemie duwt Barco in het rood

Barco-CEO Jan De Witte ©Wouter Van Vooren

De beeldvormingsgroep duikt voor het eerst sinds 2009 netto in het rood door de pandemie. Toch gunt CEO Jan De Witte aandeelhouders als 'wachtbordje' op beterschap een stabiel dividend.

Weinig bedrijven op het Brusselse koersenbord zijn zo ingrijpend door de pandemie getroffen als Barco . Terwijl beleggers in 2019 nog feestten alsof het 1999 was, troffen de lockdowns de beeldvormingsgroep midscheeps.

De cruciale afdeling Entertainment zag haar twee grootste klanten - bioscopen en festivalorganisatoren - in overlevingsmodus gaan. En bij de tak Enterprise draaide het goudhaantje, de presentatietool Clickshare, in de soep door de massale leegloop van kantoren.

Logisch dat analisten de lat laag hadden gelegd, zeker nadat CEO Jan De Witte in oktober had gewaarschuwd voor een duidelijk lagere winstmarge over heel 2020. Dat bleek niet gelogen, leert het persbericht. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) tuimelde twee derde naar 53,6 miljoen euro. Om de eenvoudige reden dat Barco minder snel in de kosten kon snijden dan de omzet terugliep: minus 29 procent naar 770 miljoen euro.

Het gevolg is een gehalveerde winstmarge, van 14 naar 7 procent, terwijl de analistenconsensus op 8,2 procent rekende. En een nog grotere impact lager op de resultatenrekening, mede door 14,5 miljoen herstructureringslasten en waardeverminderingen. Barco dook netto 4,4 miljoen in het rood, het eerste jaarverlies sinds 2009.

De Witte gaf op een persconferentie wel de boodschap dat het ergste nu achter de rug is. ‘Het dieptepunt lag in het tweede en derde kwartaal, terwijl we in het vierde kwartaal terug wat dynamiek zagen. Op langere termijn gaan onze markten hier intact uitkomen, ook in entertainment en cinema’, klonk het. De Barco-topman trekt zich ook op aan een orderboek dat ‘slechts’ met 30 procent is teruggevallen op jaarbasis, en dat in het vierde kwartaal een herstel liet zien.

In dat slotkwartaal was het, enigszins verrassend, Entertainment dat de grootste vooruitgang boekte. Vooral dankzij de herneming van het Chinese bioscoopbezoek lag de omzet er een derde hoger dan in het (derde) zomerkwartaal.

We zien 2021 als een overgangsjaar voor de bioscoopmarkt
Jan De Witte
Barco-CEO

Voor een terugkeer van de cinemasector naar de niveaus van voor de pandemie moeten de aandeelhouders wel nog een jaar geduld oefenen, klonk het. ‘We denken dat Europa en de VS pas in de zomer echt een comeback maken, en dat zich dat in 2022 zal vertalen in vervangingsinvesteringen. We zien 2021 als een overgangsjaar’, aldus De Witte.

Ook de markt voor evenementen ziet hij ten vroegste na de zomer weer aantrekken. Barco levert onder meer grote videoschermen en apparatuur aan toeleveranciers van zomerfestivals, maar die dreigen voor het tweede jaar op rij te worden afgelast.

De afdeling Enterprise zou al midden dit jaar weer op het pre-pandemie-niveau moeten komen, denkt De Witte. Het eerste kwartaal zal nog slechter zijn dan vorig jaar, maar daarna zit er terug groei in. Barco rekent er vooral op dat bedrijven na de coronacrisis gaan investeren in oplossingen om ‘hybride’ werkplekken mogelijk te maken.

Het bedrijf verwacht een sterke vraag naar Clickshare Conference, de videoconferentie-oplossing om vergaderingen en presentaties vanop verschillende locaties mogelijk te maken. De oplossing werd net voor de coronacrisis gelanceerd en werd intussen al zo’n 20.000 keer verkocht. ‘Ik schat dat de markt voor die systemen door de pandemie drie tot vijf keer groter is geworden’, zei De Witte.

Medische tak van Barco redt de meubelen

De drie afdelingen van Barco in 2020, in een notendop samengevat.

Entertainment: 291 miljoen omzet (-36%), 0,3 miljoen brutobedrijfswinst (-99%)

Enterprise: 217 miljoen omzet (-40%), 18 miljoen brutobedrijfswinst (-75%)

Healthcare: 262 miljoen euro omzet (-3%), 35 miljoen brutobedrijfswinst (-2%)

De kleinste afdeling, Healthcare, hield in 2020 de groep overeind met een stevige bijdrage van 35 miljoen brutobedrijfswinst (zie tabel hiernaast). Ook hier ziet De Witte de groei weer terugkeren, met veelbelovende perspectieven op lange termijn. ‘De gezondheidszorg in veel landen heeft zijn limieten gezien. Er is nood aan extra capaciteit, dus we verwachten een toename van de investeringen.’

Alles bij elkaar blijft het zicht te troebel om concrete financiële prognoses te doen, al belooft Barco wel dat de winstmarge (ebitda) tijdens de eerste jaarhelft in de 'mid-plus single digits' zal zitten. In mensentaal: meer dan 5, maar minder dan 10 procent.

Gewapend beton

Eén groot voordeel had Barco: de groep liet zich tijdens de gouden jaren niet verleiden tot grote avonturen en ging de crisis in met een balans van gewapend beton. Exclusief de cash bij de Chinese joint venture Cinionic heeft Barco netto nog altijd 128 miljoen cash op de rekening, tegenover 253 miljoen eind 2019. De daling is het gevolg van uitgekeerde dividenden, investeringen en een negatieve kasstroom van 36 miljoen in het pandemiejaar.

De stevige balans laat Barco toe een stabiel dividend van bruto 37,8 cent per aandeel uit te keren. Dat is wel een keuzedividend: aandeelhouders kunnen opteren voor aandelen in plaats van cash, zodat het geld 'in huis' blijft. Grootaandeelhouder en voorzitter Charles Beauduin liet al weten te kiezen voor aandelen, net als bestuurder en aandeelhouder Frank Donck.

Drie vragen aan Jan De Witte, CEO Barco

  1. Jullie ebitda-winstmarge komt uit op 7 procent van de omzet, lager dan de consensusverwachting. Waaraan ligt dat?

‘In het vierde kwartaal deed de afdeling Entertainment het iets beter dan verwacht, maar was de verkoop van Clickshare juist slechter dan verwacht als gevolg van de herinvoering van de lockdowns. Omdat we op dat product hogere marges halen, had dat ook de grootste impact op de totale winstmarge.’

2. U verwacht tegen volgend jaar een herstel van de bioscoopmarkt. Maar zal de enorme groei van streamingplatformen geen blijvende impact hebben op het bioscoopbezoek?

‘Dankzij streaming is er een nieuwe generatie – vooral jongere – consumenten gekomen die meer films consumeren, zowel via streaming als in de cinema. We denken daarom niet dat de groei van streaming op zich ten koste zal gaan van het cinemabezoek, Daarnaast leeft al langer de hypothese dat streamingplatformen zoals Netflix ook bioscopen gaan gebruiken om hun content te verspreiden. En cinema’s zetten hun zalen ook open voor andere types van content dan alleen films.’

3. Het begin van de relance is vaak een goed moment om overnames te doen. Verwacht u dat ook voor Barco?

‘Ja, acquisities staan zeker op onze strategische agenda. We willen ons versterken in de breedte, door onze oplossingen voor klanten nog te verbeteren, in de divisies waar we sterk staan. Maar we blijven voorzichtig. Overnames zijn niet noodzakelijk de beste manier om in een markt door te breken. Toen Sony uit de bioscoopmarkt stapte, was dat bijvoorbeeld een kans voor ons om daar organisch te groeien.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud