Philips krikt winstgroei op met snoeimes

Frans van Houten, de CEO van Philips (foto: EPA) ©EPA

De Nederlandse elektronicareus Philips legt over het tweede kwartaal een stevige omzet- en winstgroei voor. Grootste winstmotor was eens te meer de tak gezondheidszorg.

Philips krikte over het tweede kwartaal van 2012 de omzet met 13 procent op tot 5,89 miljard euro, een stuk meer dan de 5,6 miljard euro die door Reuters gepolste analisten hadden verwacht. Uitgezuiverd voor de impact van valutakoersen en overnames en verkopen van bedrijfsonderdelen, ging de vergelijkbare omzetgroei 5 procent hoger.

De bedrijfswinst voor afboekingen (ebita), een belangrijke graadmeter van de onderliggende winstgevendheid bij de Nederlandse elektronicagroep, steeg onverwacht met ruim een vijfde tot 450 miljoen euro. Hier zetten analisten zich schrap voor een daling met meer dan 10 procent, tot 330 miljoen euro.

Eens te meer bleek de afdeling gezondheidszorg dé winstmotor van de groep, met een winstbijdrage die ruim een vijfde hoger ging naar 333 miljoen euro. De verlichtingsafdeling zag de winstbijdrage tot 93 miljoen euro afnemen.

Sanering

De nettowinst kwam uit op 167 miljoen euro of 18 cent per aandeel, tegenover een verlies van 1,34 miljard euro of 1,39 euro per aandeel een jaar eerder. Dat verlies was het gevolg van de ingrijpende herstructurering die CEO Frans van Houten doorvoert. Die sanering bleef niet zonder gevolgen voor België, aangezien de Eindhovense groep ook zwaar in het personeel sneed bij de verlichtingsafdeling in Turnhout.

Volgens Philips zitten de kostenbesparingen 'op schema'. Over het eerste halfjaar sneed de groep 176 miljoen euro kosten weg, tegen eind 2012 moet de kostenbasis 'ongeveer 400 miljoen euro' lager liggen. Over het eerste halfjaar waren de algemene kosten nog 2,8 procent van de omzet, tegenover 4,1 procent over de eerste helft van 2011. De verkoopskosten beliepen nog 22,4 procent van de omzet, tegenover 23,3 procent een jaar eerder.

Toch laat de winstgroei CEO van Houten niet verleiden tot een erg optimistische prognose. 'We kunnen niet ontkennen dat de wereldeconomie nu zwakker is dan drie maanden eerder', klinkt het. 'Dat is vooral zo in Europa, dat een kwart van onze verkopen vertegenwoordigt'.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud