Proximus-kijker krijgt gepersonaliseerde reclame op RTBF

Proximus biedt voortaan gepersonaliseerde tv-spotjes aan op de RTBF-zenders. ©Belga

Wie via Proximus televisie kijkt, krijgt vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar gerichte tv-spotjes te zien op de zenders van de RTBF.

Vanaf begin volgend jaar doen gepersonaliseerde reclamespotjes hun intrede op het digitaletelevisieplatform van Proximus. Dat schreef De Tijd eerder al en wordt nu concreet. 

De indeling van het doelpubliek voor de reclamespots gebeurt op basis van sociodemografische gegevens, zoals woonplaats, leeftijd en geslacht.

Proximus lanceert in het eerste kwartaal van volgend jaar gerichte reclamespotjes samen met Régie Media Belge. Dat is de reclameregie achter La Une en La Deux, de zenders van de RTBF. De telecomoperator treedt zo in de voetsporen van rivaal Telenet, die adverteerders al langer de optie biedt gericht te adverteren op bepaalde zenders. 

Doelpubliek

Gerichte reclamespots onderscheiden zich van klassieke omdat ze vasthangen aan een bepaald doelpubliek in plaats van aan een specifiek programma of zender. U ziet dus andere reclame dan uw buur. De indeling van het doelpubliek gebeurt op basis van sociodemografische gegevens, zoals woonplaats, leeftijd en geslacht. Ook kijkgedrag, en de daaraan gekoppelde interesses, kan een criterium zijn. 

Régie Media Belge zal de gerichte reclamespotjes aanbieden via verschillende kanalen. Ze komen niet alleen op digitale tv, maar ook via de smartphone of de tablet. Op digitale televisie koppelt de telecomoperator de spotjes aan individuele decoders, waarna het die inschuift in de reclameblokken.  

Win-win

De tv-zenders passen het principe van gepersonaliseerde reclame al langer toe in de onlineomgeving. DPG Media lanceerde begin dit jaar VTM Go, een gratis onlinekijkplatform dat kijkers enkel met hun data betalen. Op basis van die info schuift VTM korte, gepersonaliseerde spotjes in de online bekeken programma's.

Voor adverteerders en tv-zenders is het personaliseren van spotjes met behulp van data een win-winstrategie. De adverteerder bereikt zijn doelpubliek beter en de tv-zender kan de spot duurder verkopen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud