Samsung profileert zich als innovator met eerste vouwtelefoon

Samsung-topman DJ Koh presenteerde gisteravond de eerste vouwbare telefoon. ©EPA

Samsung presenteerde woensdagavond een opvouwbare smartphone met een prijskaartje van bijna 2.000 dollar. Meer dan een snelle winstmachine is het vooral goede reclame.

De Samsung Fold komt tegen april op de markt met het stevige prijskaartje van 2.000 dollar (1.763 euro) en moet de strijd aangaan met de Samsung-rivalen Apple en het Chinese Huawei.

Het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern toonde de nieuwe smartphone woensdagavond tijdens een fel gehypet evenement in San Francisco. Het toestel zal uitgerust zijn met 5G-technologie voor supersnel mobiel internet, maar springt vooral in het oog door zijn opvouwbare scherm.

Samsung  werkt samen met technologiebedrijven zoals Facebook, Google en Apple om speciale versies van hun apps te ontwikkelen die op het plooibare scherm passen. Dat is belangrijk, want een technische innovatie is weinig waard als ze niet gepaard gaat met een goede gebruikservaring. In die zin was het succes van Apples iPhone net zo goed te danken aan het toen nieuwe concept van mobiele apps als aan het baanbrekende design.

De telefoon met een opvouwbaar scherm is een innovatie die er al een tijdje zat aan te komen, maar Samsung is het eerste grote merk dat de innovatie op grote schaal gaat commercialiseren.

Voor Samsung is het vooral belangrijk om aan te tonen dat het niet alleen zijn Amerikaanse rivaal kopieert, maar ook zelf met  innovaties kan uitpakken. 'Dit toestel is baanbrekend omdat het een antwoord biedt aan critici die zeiden dat alles wat gedaan kon worden al gedaan was', zei DJ Koh, de CEO van Samsung tijdens de lancering. 'We zijn hier om hun ongelijk aan te tonen.

Marketing

©AFP

Maar zit de consument wel te wachten op een toestel dat, in ruil voor dat unieke snufje, dubbel zoveel kost als de toptelefoons die vandaag op de markt zijn?

Of de Samsung Fold op korte termijn veel geld in het laatje zal brengen voor Samsung en zijn leveranciers, is maar de vraag. Het hoge prijskaartje zal het grote publiek voorlopig wellicht nog afschrikken. Het is ook afwachten hoe snel andere smartphonefabrikanten zoals Huawei het voorbeeld van Samsung zullen en kunnen volgen, en zo de nieuwe markt verder zullen openbreken.

Ik vind het een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ik had eerder een prijs rond 3.000 dollar verwacht.
Park Sung-shin
Fondsbeheerder KTB Asset Management

Maar de Zuid-Koreanen geven hun imago als innovator wel een stevige boost aan de vooravond van de MWC, de grote beurs voor mobiele technologie die volgende week in Barcelona plaatsvindt. Daar tonen alle merken wat ze in huis hebben en plaatsen retailers hun orders voor een groot deel van het jaar. De lancering van de vouwbare telefoon is dan een prima marketingtool om het gamma van ‘gewone’ smartphones in de verf te zetten dat Samsung gisteren ook presenteerde.

De technologiegroep introduceerde liefst vier nieuwe toestellen in zijn topgamma Galaxy S: de S10, S10+, S10e, en S10 5G. De eerste twee zijn de opvolgers van de S9 en S9+, de twee laatste zijn nieuw. De ene is een budgetmodel dat in concurrentie kan gaan met de iPhone XR van Apple, de andere een toptelefoon met een prijskaartje van meer dan 1.000 dollar.

De nieuwe telefoons pakken uit met snufjes die op korte termijn wellicht meer consumenten zullen overtuigen dan een vouwscherm, zoals 3D-camera’s en een snelle 5G-verbinding.

Beurs

Ook de beursreacties op de Samsung Fold waren verdeeld. Het aandeel van Samsung opende op de beurs van Seoel aanvankelijk lager in een reactie op het nieuws en sloot de dag min of meer stabiel af.

‘Ik vind het een goede prijs-kwaliteitsverhouding, ik had eerder een prijs rond 3.000 dollar verwacht’, zegt de Koreaanse fondsbeheerder Park Sung-shin (KTB Asset Management) aan Bloomberg.

De belangrijkste leverancier van componenten voor het flexibele scherm, het eveneens Zuid-Koreaanse Finetek, profiteerde wel met een koerssprong van meer dan 20 procent. Maar andere leveranciers van Samsung zagen hun koers enkele procenten dalen.

Veel valt te verklaren doordat de beurs al enkele weken of zelfs maanden anticipeerde op de lancering van het plooibare scherm. Sommige beleggers nemen hun winst nu het toestel effectief is voorgesteld. Tianma Microelectronics, een Chinese schermenfabrikant die ook flexibele schermen ontwerpt, was sinds Nieuwjaar bijvoorbeeld al met 77 procent gestegen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect