Advertentie

Twintig en YouTube-miljonair

©BELGAIMAGE

Ze zijn nog maar net de twintig voorbij, maar spelen voor een publiek van miljoenen. YouTubesterren als Marques Brownlee, Zoella en PewDiePie hebben iets waar traditionele mediabedrijven wanhopig naar op zoek zijn: geloofwaardigheid bij teenagers.

Marques Brownlee (21) is op het eerste gezicht een doordeweekse student uit New Jersey. De prille twintiger zit vandaag volop in de blokperiode - hij volgt zijn laatste jaar business & technology - en heeft daardoor weinig tijd voor zijn hobby, frisbee spelen.

Maar naast zijn studentenleven heeft Brownlee een aardige bijverdienste uitgebouwd. Hij bespreekt de nieuwste smartphones op YouTube. Brownlee, die zes jaar geleden begon met filmpjes op de populaire videowebsite te plaatsen, weet natuurlijk als geen ander dat zijn leeftijdsgenoten geen technologiemagazine ter hand nemen om een nieuwe smartphone te kiezen. Tekst is dood bij de jongste generatie, video is hun medium.

Vandaag heeft Brownlee ruim 2 miljoen volgers op YouTube. Zijn professioneel ogende reviews worden miljoenen keren bekeken. Smartphoneproducenten sturen hem als eerste hun gadgets op. Een positieve review van Brownlee kan de verkoopcijfers een duw in de rug geven. Vic Gundotra, een ex-topper van Google , noemde Brownlee recentelijk ‘de invloedrijkste technologierecensent op de planeet’. En hij zal er niet ver naast zitten.

Brownlee ondergaat het allemaal laconiek. Welbespraakt en met veel stijl spuit hij met de regelmaat van een klok reviews. Financiële details over zijn (bij)verdienste wil de twintiger niet vrijgeven, maar dat hij er aardig van kan leven, daar laat hij geen twijfel over bestaan. Brownlee gaat er wel prat op dat hij geen geld van de techindustrie aanvaardt. Meerdere mediabedrijven trekken aan zijn mouw, maar Brownlee wil het liefst op eigen krachten verder. ‘Eigenlijk wil ik al wat een aan-uitknop heeft onder handen nemen.’ ‘Maar eerst de studies afmaken’, zegt mama Brownlee.

Wie is Zoella?

Marques is niet de enige jongeling die dankzij YouTube een sterrenstatus bereikt. Zoella, voluit Zoe Elizabeth Sugg, kwam deze week in een mediastormpje terecht. De debuutroman van de 24-jarige Britse verbrak in de eerste week na de publicatie alle records en ging liefst 78.100 keer over de toonbank. Daarmee schiet ‘Girl Online’ zelfs de sm-roman ‘50 Shades of Grey’ voorbij. Maar de Britse pers kreeg er lucht van dat Zoella haar debuut niet zelf geschreven had en nagelde het tieneridool en haar uitgever genadeloos aan de schandpaal.

De miljoenen fans van Zoella op YouTube reageren vast schouderophalend op de heisa. De Britse is voor veel tienermeisjes een coole vriendin of een grote zus. In haar geheel eigen stijl, volwassenen zullen hem kinderlijk, soms zelfs ergerlijk noemen, geeft ze advies over mode, lifestyle en beauty, over relaties of over hoe je een guinees biggetje (ze heeft er twee, Percy en Pippin) in bad steekt. Vanuit haar slaapkamer heeft de Britse dankzij lucratieve boeken- en sponsordeals een miljoenenbusiness uit de grond gestampt. En zeggen dat ze uit armoe begon te ‘vloggen’ (video weblog) nadat ze opzij geschoven was in het interieurdesignbureau waar ze werkte.

Pewdiepie: Felix Kjellberg/25 jaar/32miljoen volgers/games en veel onderbroekenlol ©Pewdiepie

De grootste ster op YouTube is echter PewDiePie, echte naam Felix Kjellberg, een 25-jarige Zweed die zijn studies industrieel design vaarwel heeft gezegd. PewDiePie heeft letterlijk van een hobby, gamen, zijn beroep gemaakt. Hij legt de nieuwste computergames op de pijnbank en geeft er live commentaar bij. De grove humor en onderbroekenlol van PewDiePie zijn soms niet te harden, maar vallen in de smaak bij teenagers. Met 32 miljoen volgers is de Zweed koning van YouTube en doet hij sterren als Kanye West (1,6 miljoen), Beyoncé (6,5 miljoen) of Rihanna (15 miljoen) verbleken. Zijn filmpjes zijn al 6 miljard keer bekeken. In 2013, toen hij nog niet half zoveel volgers had als vandaag, harkte hij met YouTube-reclame al 4 miljoen dollar binnen.

PewDiePie, Zoella en Marques Brownlee zijn vandaag de natte droom voor bedrijven die aansluiting trachten te vinden bij een doelgroep die ze via traditionele media niet meer kunnen bereiken en wier taal ze niet spreken. YouTube is de nieuwe televisie, met rekels als PewDiePie als nieuwe sterren.

Pewdiepie

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud