Advertentie
Advertentie

'Uber kan goedkoper worden dan bus of metro'

Travis Kalanick, de CEO van Uber, spreekt naar aanleiding van de vijfde verjaardag van het bedrijf ©REUTERS

'Aan steden overal ter wereld vragen we: geef ons de kans om uw inwoners te bedienen.' Die boodschap gaf Travis Kalanick, de CEO en stichter van de digitale taxidienst Uber, woensdagavond in San Francisco ter ere van de vijfde verjaardag van het bedrijf.

Uber bestaat deze week vijf jaar. In juni 2010 lanceerde het bedrijf zijn mobiele app in thuisstad San Francisco en verbond het voor het eerst passagiers die op zoek zijn naar een taxirit met chauffeurs die een plaats vrij hebben in hun wagen.

Topman Travis Kalanick wordt voor zijn speech geknuffeld. ©REUTERS

Wat begon als een simpel idee is amper vijf jaar later een onwaarschijnlijk succesverhaal. Uber is actief in 311 steden in 58 landen en heeft een netwerk van meer dan een miljoen chauffeurs. Het bedrijf schat dat daar dit jaar nog eens een miljoen bijkomen. Met een waardering van rond de 50 miljard dollar is het de duurste met durfkapitaal gesponsorde start-up in de geschiedenis.

Om die mijlpalen te vieren hield Uber woensdagavond in zijn hoofdkwartier in San Francisco een groots opgezet verjaardagsfeest voor het personeel, de media, en voor wat het bedrijf de 'Uber-familie' noemt: investeerders, lokale politici en de gemeenschap van chauffeurs die er vroeg bij waren en 'wiens leven door Uber is veranderd'.

'We komen van een bedrijfje van vier mensen rond een bureau', zei CEO en medestichter Travis Kalanick, terwijl hij zijn tranen moeilijk kon bedwingen. 'We wilden een praktisch probleem oplossen. We hadden geen idee dat het zou uitgroeien tot dit.'

©REUTERS

Tegelijk is Uber wereldwijd controversieel omdat het op veel plaatsen, waaronder in Brussel, frontaal botst met de heersende wetgeving over taxiververvoer. En omdat het al verwikkeld geraakte in meerdere schandalen. Het dreigde bijvoorbeeld met een smeercampagne aan het adres van een kritische journaliste, is bijzonder agressief in zijn competitie met concurrenten als Lyft, en schept onduidelijkheid over persoonlijke data van passagiers en over het loon dat chauffeurs opstrijken.

Deze week bleek nog dat Uber een afdeling van de universiteit van Carnegie Mellon, waarmee het samenwerkt om autonome auto's te ontwikkelen, heeft kaal geplukt. Via hoge bonussen rekruteerde Uber de academici voor een eigen onderzoekscentrum. 

'Ik weet dat ik een heel felle pleitbezorger van Uber kan zijn', zei Kalanick over de vele manieren waarop Uber in opspraak komt. 'Ik ben niet perfect, en dat is dit bedrijf ook niet. We maken fouten net als iedereen.'

Zelfrijdende auto

Het verjaardagsfeest in San Francisco was een zeldzame gelegenheid waarop Uber stil stond bij de waanzinnige groei die het heeft neergezet, en vooruitblikte op waar het naartoe wil. Concrete details over de ontplooiing als koerierdienst of over de zelfrijdende auto's gaf Kalanick niet, maar hij schetste wel een toekomstbeeld. 'Als je ziet wat we op vijf jaar hebben kunnen realiseren, besef dan wat we de volgende vijf jaar nog kunnen doen', zei Kalanick. 

©REUTERS

Uber ziet zichzelf als veel meer dan een app die dankzij een algoritme zo efficiënt mogelijk passagiers en chauffeurs met elkaar verbindt. Volgens Kalanick is Uber het globale transportnetwerk van de toekomst, dat steden kan verlossen van files, vervuilende uitstoot en parkeerproblemen. 'Uber is een nieuwe vorm van transport, een veilige en goedkope manier om van punt A naar punt B te geraken. Het openbaar vervoer alleen is niet genoeg, dat is een ongelijk ecosysteem dat niet iedereen verbindt. Uber maakt dat compleet.'

'We zijn een antwoord op het status quo in de transportsector. Een alternatief voor een wereld die eruitziet als een parkeerterrein en vooruitgaat als een monsterfile.'

Volgens Kalanick kan Uber in de toekomst het bezit van een auto voor veel mensen overbodig maken. Door de technologie waarmee passagiers die dezelfde richting uit moeten aan elkaar gekoppeld worden nog verder te ontwikkelen, moet Uber ook goedkoper kunnen worden dan bus of metro, maakt Kalanick zich sterk.

Oproep aan burgemeesters

Kalanick deed een oproep naar de vele steden wereldwijd waar Uber door de lokale overheid en de bestaande taxi-industrie wordt geblokkeerd. 'We hebben altijd veel weerstand gekregen. Maar aan steden en burgemeesters over heel de wereld zeg ik: laat ons jullie dienen en jobs creëren. We vragen geen gunsten van steden, we vragen alleen de kans om de inwoners te bedienen. Ontzeg hen dat niet op basis van oude wetgeving.'

©REUTERS

Het bedrijf zet zichzelf ook graag in de verf als een verschaffer van de ideale job. Chauffeurs die voor Uber rijden, kunnen volledig zelf hun eigen uren kiezen en hun werkschema helemaal aanpassen aan hun gezinsleven. Om dat kracht bij te zetten, had Uber een moeder van twee kinderen uitgenodigd wiens echtgenoot dienst doet bij het leger. Ze getuigde hoe ze in haar vorige job in een restaurant gebonden was aan een strikt schema en amper haar kinderen kon zien. Enkele maanden geleden begon ze voor Uber te rijden, en nu kan ze werk en privé veel beter balanceren.

'Elke maand komen er honderdduizenden nieuwe chauffeurs bij', zei Kalanick. 'Van hen horen we dat rijden voor Uber een bevrijding is', zei Kalanick. 'Welke andere baan kan je gewoon aanzetten wanneer je wil beginnen en afzetten als je klaar bent?'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud