analyse

Vijf lessen voor het internet van morgen

©ANP XTRA

Zowel de wereldwijde groei van het aantal internetgebruikers als die van het aantal smartphoneabonnementen vertraagt. Toch liggen de opportuniteiten voor het grijpen, stelt een toonaangevend trendrapport.

Ruwweg een kwarteeuw nadat het internet de huiskamer begon te bereiken, hebben 2,8 miljard mensen, of bijna 40% van de wereldbevolking, er toegang toe. Terzelfdertijd groeide de waarde van de 15 grootste internetbedrijven van 17 miljard dollar naar 2.400 miljard dollar. Zo schetst techgoeroe Mary Meeker het plaatje in haar jaarlijkse trendrapport 'The State of the Internet'.

Indrukwekkende cijfers die in perspectief geplaatst worden door in te zoomen op de groei tijdens de laatste drie jaar. Stilaan blijven enkel nog bewoners van ontwikkelende landen offline. In absolute cijfers komen er zowat 200 miljoen nieuwe gebruikers bij per jaar.

Mary Meeker blijft optimistisch over de toekomst van het internet. Ze had er deze week op de Code Conference in Californië 197 slides voor nodig, hieronder krijgt u het belangrijkste opgesomd.

1. Mobiel brengt (steeds meer) op

Ondertussen vinden zowel adverteerders als gebruiker steeds vlotter hun weg naar het internet via de smartphone, de tablet of een ander verbonden toestel behalve de traditionele computer. Dat brengt meer geld in het laatje, al blijken ook de totale inkomsten uit reclame minder sterk te groeien.

In de VS ziet Mary Meeker een groot potentieel voor mobiele advertentieopbrengsten. ©KPCB/Mary Meeker

2. Maak plaats voor verticale schermen

Online video blijft wel op een steeds hoger toerental draaien, ook mobiele toestellen houden gelijke tred.

De opmerkelijke trend van verticale video vloeit voort uit de vorm van hedendaagse smartphones. In de VS wordt nu al ruimschoots meer video gekeken op een smartphone of een tablet dan op een computerscherm.

In deze grafiek werden sommige uren dubbel geteld. Wie één uur voor de televisie zat met een laptop op z'n schoot cumuleert twee uur schermtijd. ©KPCB/Mary Meeker

3. Kopen met één klik

In navolging van het enorme succes van verticale videos verwacht Mary Meeker een even vlotte integratie van koopknoppen allerhande. Wanneer bijvoorbeeld uw interesse geprikkeld wordt door een bericht op Twitter over een nieuwe actiefilm, zal daarnaast een knop verschijnen waarmee u bioscooptickets kan kopen voor een voorstelling diezelfde avond.

Tech-investeerder Mary Meeker in 2010. ©Bloomberg

4. Werken wordt anders

Recent ontwikkelde (vaak internetverbonden) software heeft niet langer als hoofddoel werken te vergemakkelijken. De werkvloer wordt erdoor herschapen. Meeker citeert een aantal (relatieve) succesverhalen zoals Slack, een alternatief voor email, en GuideSpark, dat papieren handleidingen en bedrijfsmemo's bundelt in één programma. Meeker lijst een hele rist start-ups en apps op, waaronder een groot aantal van haar eigen investeringen.

5. Iedereen freelancer?

Dankzij apps ontstond ook een hele on-demand economie waar millennials (geboren tussen de late jaren '80 en de vroege jaren 2000) hun gading vinden. Amerikaanse millennials maken volgens Meeker bijna de helft uit van de arbeidskrachten die zich inzetten als flexibel inzetbare chauffeur, klusjesman, etensbezorger, ...

Diezelfde millennials zetten vandaag de trends van morgen, een terugkerende filosofie in de trendrapporten van Mary Meeker.

©KPCB/Mary Meeker

Het volledige trendrapport kan u hieronder bekijken, of hier doorbladeren.

2005

Door haar lange staat van dienst heeft Mary Meeker het oor van de volledige techwereld. Ruim vijftien Internet Trend-rapporten ver zitten we nu, maar wat blijft er overeind van haar werk uit 2005? Tien jaar geleden werd Facebook (toen anderhalf jaar oud) terloops vermeld in het tweede deel van het verslag. User generated content (dingen die door de gebruikers zelf op het net worden gezet) werd wel aangestipt als belangrijke ontwikkeling, maar daarvoor werd toen vooral gekeken productrecensies zoals commentaren op eBay.

De exponentiele groei van Skype werd met verwondering bekeken (de online telefoondienst telde toen 55 miljoen maandelijkse gebruikers na twee jaar), net als de relatief bescheiden populariteit van PDA's, zeg maar de voorloper van de hedendaagse smartphone.

Het hoofdpunt in 2005 was de penetratie van breedbandinternet dat 'stilaan op kruissnelheid' kwam, terwijl de toekomst van GSM-toestellen met een 3G-verbinding meer vragen dan antwoorden opwierpen.

U kan vanzelfsprekend bij ons terecht om over tien jaar terug te blikken op het huidige Internet Trend-rapport, alvast tot dan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud