Vijf werven voor Facebook in 2019

Krijgt Zuckerberg in 2019 het vertrouwen in Facebook hersteld? ©AFP

2018 was alweer een jaar om snel te vergeten voor 's werelds grootste sociale netwerk. En ook 2019 kondigt zich aan als hoogst uitdagend.

'Op een uitzonderlijk nieuw jaar dat eraan komt.' Mark Zuckerberg, de topman van het sociaal netwerk Facebook , maakte vrijdag de balans op van een bewogen jaar. Na de karrenvracht aan schandalen en de eerste signalen van operationele terugval in 2018 moet Facebook in 2019 uit de hoek zien te kruipen waar de klappen vallen. 

Er zijn verschillende aandachtspunten. Zuckerberg poneert graag dat hij vooral bezig is de manipulatie van verkiezingen tegen te gaan, haatpraat te bannen en ervoor te zorgen dat onze tijd op Facebook 'goed bestede' tijd is. Maar er zijn nog werven voor Facebook. 

1. Groei op peil houden

In 2018 stabiliseerde of kromp Facebook voor het eerst in zijn bestaan in enkele van zijn kernmarkten. In de Amerikaanse thuismarkt stagneerde het aantal dagelijks actieve gebruikers op 185 miljoen. Op de Europese markt was er zelfs een terugval: van 282 naar 278 miljoen. Bij de voorstelling van de jaarresultaten moet blijken of de trend aanhoudt en misschien zelfs versnelt. 

278 miljoen
Europese gebruikers
Het aantal gebruikers van Facebook in Europa daalde voor het eerst.

Wereldwijd groeit Facebook nog altijd, dankzij onder meer AziĆ«, Afrika en Latijns-Amerika. Maar de problemen in de Verenigde Staten en Europa moeten wel zorgen baren. Facebook verdient het meest aan de gemiddelde Amerikaan en Europaan. De gemiddelde Amerikaan bracht Facebook in het derde kwartaal meer dan 27 dollar op, de gemiddelde Europeaan was goed voor bijna 9 dollar. De andere markten zijn een pak minder lucratief. 

2. Marges in het oog houden

Facebook staat dus onder druk in zijn lucratieve thuismarkten. Dat terwijl 2019 zich aandient als een jaar waarin Facebook fors gaat investeren. Al in het derde kwartaal van dit jaar was duidelijk dat bij Facebook de kosten sneller stijgen dan de omzet: de kosten gingen 53 procent hoger, de omzet slechts 33 procent. De marge boerde er jaar op jaar 8 procentpunten achteruit: van 50 naar 42 procent. 

42 procent
Marge
In het derde kwartaal boerden de marge al met acht procentpunt achteruit.

Zuckerberg claimt graag dat het bedrijfsresultaat te lijden heeft onder zijn kruistocht voor een 'properder' Facebook. 'Ik wil duidelijk maken wat onze prioriteit is: onze community beschermen is belangrijker dan onze winst maximaliseren.' Dat klinkt goed, maar uit opgesplitste cijfers blijkt dat Facebook ook aan marketing en verkoop meer uitgaf. 2019 belooft niet beter te worden. Financieel directeur David Wehner gaf aan dat 2019 een 'big investment year' wordt. 

3. Relatie met dochtermerken verzorgen

Met de sputterende groeicijfers bij de Facebook-hoofdapp verschuift de blik van Silicon Valley meer dan ooit naar het legertje dochtermerken in Menlo Park, de thuisbasis van Facebook. Naast Facebook bezit Zuckerberg ook nog Instagram (fotodeelapp; 1 miljard gebruikers), WhatsApp (berichtendienst; 1,5 miljard gebruikers) en Messenger (berichtendienst; 1,3 miljard gebruikers). 

2,6 miljard
Gebruikers
2,6 miljard mensen gebruiken een op de vier apps uit de Facebook-familie.

Facebook gaf dit jaar voor het eerst cijfers hoeveel mensen minstens een van de vier diensten gebruiken: dat zijn er 2,6 miljard. De boodschap voor de markten is duidelijk; de omzet zal niet langer alleen van Facebook zelf komen. 2019 wordt een cruciaal jaar in de 'exploitatie' van de dochtermerken. Eind 2017 en begin 2018 verlieten de stichters van Instagram (Kevin Systrom en Mike Krieger) en die van WhatsApp (Jan Koum en Brian Acton) collectief hun creaties. 

De reden voor hun vertrek sijpelde via Amerikaanse media naar buiten. Ze clashten een voor een met topman Zuckerberg. Die zoekt naar manieren om de dochterapps ten gelde te maken. Bij Instagram is dat al uitgebreid het geval. De 'exploitatie' van WhatsApp ligt gevoeliger. De app is gebouwd met een sterke encryptie en een advertentievrije omgeving als uitgangspunt. Daar nu aan raken wordt een wandeling in een mijnenveld. 

4. Vertrouwen herstellen

De karrenvracht aan schandalen rond Facebook - met het datamisbruik door het Britse bigdatabedrijf Cambridge Analytica als dieptepunt - hebben het bedrijf operationeel niet van de rails gebracht. Het vertrouwen in het bedrijf is wel danig gekelderd. Facebook begon het jaar met een marktwaarde van 527 miljard dollar, een jaar later is dat nog maar 383 miljard dollar. Ook in de eigen rangen is de moraal laag: slechts 52 procent van het Facebookpersoneel is optimistisch over de toekomst. 

Bij de gebruikers ligt het anders: ook daar slinkt het vertrouwen in Facebook, wijzen verschillende onderzoeken uit, maar een alternatief opzoeken is geen evidentie. Maar het wordt voor Facebooktopman Zuckerberg wel zaak om het vertrouwen te herstellen vooraleer hij de dochterapps kan exploiteren, en zo de Facebookmachine draaiende kan houden. De beste manier om het vertrouwen te herstellen is natuurlijk om transparanter te zijn hoe Facebook met uw data omgaat. 

5. Regelgevers masseren

Tegelijk is het uitkijken of na de schandalen ook meer regulering volgt. Tim Cook, de topman van Apple, kon het niet laten om in Brussel met luide stem te pleiten voor een Amerikaanse 'GDPR', de Europese privacyregels die erop gericht waren gebruikers weer controle te geven over hun data. Het is mogelijk een van de weinige thema's waar Democraten en Republikeinen elkaar kunnen vinden. Daar wacht Facebook het nodige werk om de regelgevers te masseren. 

In de laatste maanden van 2018 verkwanselde Facebooks topduo - Mark Zuckerberg en CFO Sheryl Sandberg - wel nog aardig wat krediet. Facebook bleek samen te werken met het consultancybedrijf The Definers, dat privacyactivisten en concurrenten in diskrediet zouden hebben gebracht met valse nieuwsberichten. Het beschadigde vooral Sandberg, jarenlang de sterke vrouw achter Zuckerberg.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content