start-ups

Voormalige rechterhand Coucke investeert in gepersonaliseerde zalfjes

Barbara Geusens van Nomige.

Barbara De Saedeleer, de voormalige financieel directeur van Omega Pharma, stapt in het kapitaal van Nomige, een start-up die huidproducten ontwikkelt op basis van het DNA en de levensstijl van de gebruiker.

Marc Coucke, de gewezen CEO van Omega Pharma, toonde zich sinds de verkoop van zijn bedrijf aan Perrigo eind 2014 al erg actief als investeerder. Nu treedt ook zijn voormalige financieel directeur Barbara De Saedeleer uit de schaduw.

De Saedeleer investeert 200.000 euro in de Gentse start-up Nomige, geleid door Barbara Geusens. Geusens haalde een doctoraat in de dermatologie en was actief bij Omega Pharma, tussen 2013 en 2016. Nomige produceert huidverzorgingscrèmes op basis van het DNA en de levensstijl van de klant. 'Via een staal van het speeksel en een vragenlijst over de levensstijl maken we een uitvoerige analyse van het DNA', legt Geusens uit. 

Prijskaartje

In de vier daaropvolgende weken ontwikkelt Nomige een set op maat gemaakte producten: dag- en nachtcrème en dag- en nachtserum. Met die aanpak gaat Geusens verder dan de grote cosmeticaproducenten, claimt ze. Die delen hun producten in volgens vier huidtypes: vette, gevoelige, gemengde en droge huid. 'Terwijl ieders huid zo uniek is, en andere noden heeft', zegt Geusens.

Via een staal van het speeksel en een vragenlijst over de levensstijl maken we een uitvoerige analyse van het DNA.
Barbara Geusens
Stichter Nomige

Die 'unieke' aanpak heeft wel een prijskaartje. Bij een eerste bestelling betaalt de klant 499 euro, met daarin de eenmalige DNA-analyse. Met de vier producten kan de klant ongeveer 3 à 4 maanden verder. Bij nieuwe bestellingen zakt het prijskaartje naar 84,99 euro, omdat er geen DNA-analyse meer nodig is. 

Het gaat dus wel degelijk om een nichesegment, erkent Geusens. 'Dit is meer een technologische oplossing dan een gezondheidsproduct.' Op termijn kan er ook een therapeutische of diagnostisch onderdeel bijkomen. 'Ik ben zelf geen arts, dus mag daar geen uitspraken over doen, maar een samenwerking met een arts kan de behandeling van de patiënt optimaliseren.' 

Dubai

Het kapitaal wordt ingezet om de verkoopteams uit te breiden, vooral voor het buitenland. Nomige verkocht het afgelopen jaar 1.500 gepersonaliseerde huidverzorgingsproducten. 55 procent van de klanten plaatst nieuwe bestellingen. Geusens ziet vooral potentieel in markten als Singapore en Dubai. 'We merken dat het product daar enorm aanslaat.' 

Na haar vertrek bij Omega Pharma trok De Saedeleer naar de projectontwikkelaar Ghelamco, waar ze verantwoordelijk is voor investeringen en operaties (Chief Investments & Operations Officer) is. Dit is haar eerste belangrijke investering. Er kunnen er nog volgen, maar in tegenstelling tot Coucke zet ze daar voorlopig geen vehikel voor op. De Saedeleer zetelt ook in het auditcomité van Beaulieu Investment Group (BIG). 

Het is opmerkelijk dat een vrouwelijke durfkapitalist investeert in een start-up met een vrouwelijke stichter. De Tijd legde deze week bloot dat er amper vrouwen aan het roer zitten bij Belgische start-ups. Een mogelijke verklaring is dat er ook weinig vrouwelijke durfkapitalisten zijn, waardoor er minder geïnvesteerd wordt in start-ups met een vrouwelijke stichter. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect