nieuwsanalyse

Wordt Alibaba-dochter duurste groeibedrijf ter wereld?

Alipay komt uit de koker van Jack Ma. ©AFP

Ant Financial, de mobiele betaaldienst van e-commercegigant Alibaba, zet met een nakende megakapitaalronde de Chinese techsuprematie in de verf.

Wordt een veertien jaar oud bedrijf, dat daarvan amper zeven jaar op eigen benen staat, het duurste groeibedrijf ter wereld? Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat Ant Financial, de betalingsdienst opgericht door Alibaba, op het punt een kapitaalronde af te sluiten die haar waardeert op 150 miljard dollar.

Het bedrijf onderhandelt met private investeerders over een kapitaalronde van negen miljard. Het is de vermoedelijk de laatste ronde voor het naar de beurs trekt. De appetijt van investeerders voor Chinese technologie staat zo meer dan ooit buiten kijf. In februari begrootte zakenkrant Financial Times de beoogde kapitaalronde van Ant Financial nog maar op vijf miljard dollar. Dat bedrag blijkt nu hoger uit te vallen.

De Chinese groeibedrijven overklassen zo moeiteloos hun Amerikaanse collegae. De vijf duurste Chinese groeibedrijven zijn, als Ant Financial zijn ronde voor elkaar krijgt, samen net iets meer dan het dubbele waard dan hun Amerikaanse collegae. Bovendien is de sfeer op beide continenten helemaal anders.

Uber, lang het duurste groeibedrijf, zag zich bij de kapitaalronde in december met 20 miljard dollar afgewaardeerd als gevolg van de crisissfeer rond het bedrijf. In China groeien de bomen ondertussen tot in de hemel (zie grafiek)

©Mediafin

Omvang

Het succes van de vijf duurste Chinese groeibedrijven (betaaldienst Ant Financial, Uber-rivaal Didi Chuxing, smartphonefabrikant Xiaomi, e-commercegigant Meituang-Dianping en fintechspeler Lu.com) schetst perfect het beeld van de moderne Chinese consument. Die koopt of boekt allerlei producent en diensten online en mobiel, die hij ook langs die weg betaalt.

150 miljard
Waardering
Ant Financial Services is voor beleggers 150 miljard dollar waard.

De gigantische omvang van de Chinese online-markt - volgens tellingen heeft het land met 1,3 miljard inwoners 700 miljoen internetgebruikers - laat de bedrijven toe om snel op te schalen. De strenge Chinese regels weerhouden buitenlandse rivalen in de tussentijd van een snelle expansietocht. Investeerders schuiven in dichte drommen aan voor die snelweg richting schaal.

In China groeit ook de capaciteit om te investeren in groeibedrijven. Ma Huateng en Jack Ma, de eigenaars van respectievelijk internetbedrijf Tencent (van berichtenapp WeChat) en Alibaba, doken voor het eerst op in de top-twintig miljardairslijst van het zakenblad Forbes. Ma Huateng (bijnaam Pony Ma) heeft een vermogen van 45 miljard dollar, Jack Ma is ongeveer 40 miljard dollar waard.

Vleugels

Onder de vleugels van de twee Ma’s groeit de nieuwe generatie technologietoppers. Het verhaal van Ant Financial is daarbij exemplarisch. Jack Ma bokste de betaaldienst in 2004 uit de grond omdat hij besefte dat zijn klanten alleen maar zouden kopen als ze ervoor konden terugvallen op een betrouwbare betalingsdienst.

Toen ik met Alipay begon, zei iedereen dat het het domste model ooit was.
Jack ma
stichter alibaba

Vertrouwen’ is het woord dat Ma het felst bezigt als hij over Alipay, de betaaldienst, spreekt. De betaaldienst gaat uit van het idee dat een koper zijn betaling op een geblokkeerde rekening plaatst, tot hij effectief het product in goede staat ervaart. Pas dan gaat het geld over. ‘Toen ik het startte, zei iedereen dat dit het domste model ooit was’, zei Ma eens aan CBS. ‘Maar het maakt me niet uit of het wetenschappelijk of fancy is, het moet vooral vertrouwen scheppen.’

Alipay groeide uit tot een gigant, maar Alibaba splitste het bedrijf af in 2011. Dat had te maken met strenge Chinese regels rond betalingen en de internationale expansieplannen van Alibaba. Het betekende geen oponthoud voor de mobiele en online betaaldienst. Vandaag gebruiken 520 miljoen Chinezen Alipay.

Mobiel

Ant Financial surfte in het verleden mee op twee grote trends. Enerzijds kan het bedrijf profiteren van de erg gezonde e-commercemarkt. Maar Alipay heeft ook ongeveer de helft van de mobiele betalingen in handen. Chinezen skipten de kredietkaart grotendeels en stapten meteen van betalen met cash naar betalen met de smartphone. Volgens marktonderzoeker iResearch zal die markt dit jaar groeien naar 25.000 miljard dollar.

E-commerce en mobiele betalingen zijn nog maar het topje van de ijsberg. Zo is Ant Financial een van de grootste niet-bancaire verstrekkers van leningen. Tegelijk groeit wel de concurrentie voor Alipay. Zo zet Tencent zijn betaaloplossing WeChatPay agressief in de markt. Omdat WeChat al een soort van superapp is, is het zekereen te duchten rivaal.

Cashloos

Ma maakte zich in een interview met het financiële persagentschap Bloomberg geen zorgen over die concurrentie. Meer nog, hij noemde de opkomst van WeChatPay de ‘fun part’. ‘We waren de enige speler voor bijna tien jaar lang.’ Als de hele Chinese samenleving cashloos wordt, winnen zowel Alibaba en Tencent daarbij, is zijn redenering.

Als Ant Financial Services naar de beurs trekt, wint Alibaba mogelijk sowieso. In februari van dit jaar maakte Alibaba bekend een belang van 33 procent te nemen in zijn eigen opgekweekte betaaldienst. Alibaba zegde in ruil een akkoord over winstdeling daarvoor open. Bij een beursgang van Ant, rinkelt voor Ma mogelijk de kassa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud