Zuckerberg excuseert zich in krantenadvertenties

Facebook-CEO Mark Zuckerberg. ©AFP

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg heeft zich via advertenties in Britse en Amerikaanse kranten verontschuldigd voor de 'vertrouwensbreuk' na het Cambridge Analytica-schandaal. Volgens peilingen brokkelt het vertrouwen in Facebook af.

Nadat het dagenlang stil bleef rond Zuckerberg is de CEO van het socialenetwerkbedrijf Facebook aan een operatie 'damage control' begonnen. Woensdag kwam er een eerste 'sorry' in enkele interviews als reactie op de onthulling dat het databedrijf Cambridge Analytica de Facebook-data van 50 miljoen Amerikanen had ingezet in een poging de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november 2016 te beïnvloeden.

In Britse en Amerikaanse zondagskranten gaat Zuckerberg nu door het stof in een paginagrote advertentie. 'Ik beloof beter te doen voor jullie', aldus Zuckerberg, die de sobere tekst ondertekende. 'We hebben een verantwoordelijkheid om jullie informatie te beschermen', klinkt het met een verwijzing naar een 'app' waardoor 'Facebook-data van miljoenen mensen gelekt zijn in 2014.'

Spijt

'Dat was een vertrouwensbreuk, en het spijt me dat we toen niet meer gedaan hebben.' Zuckerberg verzekert dat maatregelen genomen zijn waardoor gelijkaardige apps niet langer 'zo veel informatie' kunnen bekomen.

De advertentie staat in onder meer de Britse kranten The Observer, The Sunday Times en Sunday Mirror, en in Amerikaanse kranten als The New York Times en The Washington Post. The Observer en The New York Times brachten als eerste het nieuws over het privacyschandaal, dat Facebook op een week tijd goed 50 miljard dollar aan beurwaarde kostte.

Peilingen

Volgens zondag gepubliceerde peilingen in de VS en Duitsland wantrouwt intussen een meerderheid Facebook. Minder dan de helft van de Amerikanen gelooft dat Facebook de privacywetgeving respecteert, leert een peiling van Reuters/Ipsos. Een peiling in het Duitse Bild am Sonntag toont dan weer dat 60 procent van de Duitsers vreest dat Facebook en andere sociale netwerken een negatieve impact hebben op de democratie.

Intussen wil de Britse regering werk maken van veel eenvoudiger gebruiksvoorwaarden voor diensten als Facebook, Google en Twitter. Matt Hancock, de minister voor media en digitalisering, zegt in een interview met Sunday Times dat internetbedrijven in één pagina moeten kunnen uitleggen wat ze precies met de data van gebruikers doen. Vandaag telt de overeenkomst voor gebruikers van Facebook ruim 3700 woorden, die voor Twitter 11.000 woorden.

De Britse regering heeft toplui van Facebook, Google en Twitter opgeroepen om in april te komen praten over transparantere gebruikersvoorwaarden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud