BASE waagt zich in tv-arena

Jos Donvil, topman van KPN België. (foto: Photo News) ©Photo News

‘Na de challenger op de mobiele markt wil KPN België ook de challenger worden voor breedband en digitale tv', zegt Jos Donvil, de topman van het telecombedrijf boven het gsm-merk BASE.

Donvil gaf in oktober al aan dat hij een groothandelsakkoord sloot met Belgacom om via diens netwerk breedbandinternet en digitale televisie aan te bieden aan de BASE-klanten. Gisteren onthulde de CEO ‘Snow’, een 30-tal digitale zenders die in een bundel met internet en vaste telefonie worden aangeboden.

KPN België wordt zo de eerste operator die gebruikmaakt van de openstelling van het VDSL2-netwerk van Belgacom die werd opgelegd door de regulatoren. Hetzelfde lot wacht ook Telenet, al verweert het kabelbedrijf zich via de rechtbank tegen die openstelling. Binnen KPN was te horen dat 2013 al een mooie timing zou zijn voor een aanbod via de kabel.

Schotelantenne

Maar KPN België heeft dus niet gewacht op de kabel. Mobistar doet dat wel, waardoor het door zijn concurrent in snelheid wordt genomen. Mobistar biedt wel al digitale tv aan, maar het product loopt voor geen meter omdat de klant een schotelantenne in huis moet halen.

Hoewel de openstelling van de kabel nog maanden op zich laat wachten, werkt Telenet wel al geruime tijd aan een referentieaanbod voor alternatieve operatoren. Heeft KPN België dat ingekeken vooraleer in zee te gaan met Belgacom? CEO Donvil: ‘Ja, maar dat bleek geen opportuun aanbod. Maar de keuze voor Belgacom is vooral een kwestie van timing. De beslissing om breedband en tv aan te bieden, namen we 2,5 jaar geleden al.’ De onderhandelingen met Belgacom vorig jaar duurden zowat 6 maanden.

Lagere tarieven

De ex-monopolist heeft ingezien dat het met een groothandelsaanbod geld kan verdienen. ‘Belgacom is het stadium voorbij dat ze concurrenten stokken in de wielen steken bij de doorverkoop van vaste lijnen. Telenet zou wel nog eens door dat stadium moeten’, is bij KPN België te horen.

De uitdager van Belgacom en Telenet heeft geen andere keuze om zich ook aan televisie te wagen. Door de Europese regelgeving - verplichte lagere tarieven - slonken de winsten uit mobiele telefonie als sneeuw voor de zon. En klanten shoppen niet graag à la carte, ze nemen graag telefonie, internet én televisie bij een en dezelfde operator. ‘We willen vermijden dat klanten vertrekken omdat wij geen vastelijndiensten aanbieden. Vergelijk het met Delhaize die naast voeding ook niet-voeding aanbiedt’, zegt Donvil.

Daarnaast wil KPN België ook een voet tussen de deur bij de bedrijfsklanten. Bedrijven die ingaan op het mobiele aanbod van BASE, vragen ook naar breedbandinternet, luidt het. De bedrijven zijn momenteel goed voor 10 procent van de omzet.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect