BASE zet overschotten belkrediet om in geld

Base creëert abonnementen op maat van de consument. ©AFP

De telecomoperator BASE komt met een abonnement dat zich automatisch aanpast aan de klant. Overschotten aan belkrediet of data worden omgezet in geld voor de volgende maand.

Iedereen is anders in zijn telefoongebruik. Sommigen bellen veel, andere (en vooral jongere) gebruikers jagen er veel data door. Huidige abonnementen zijn evenwel beperkt in flexibiliteit om goed aan te sluiten bij een gebruikersprofiel.

Een hoger abonnement betekent hogere belwaarde en datahoeveelheid, ook al zijn die niet altijd beide even hard nodig. Gebruik je het abonnement niet op, dan vervallen de overschotten eenmaal de volgende maand begint.

Volgens BASE wil de consument een aanbod dat op zijn echte behoeften afgestemd is. 'Hij is het beu om op zoek te moeten gaan naar het abonnement dat het best bij zijn verbruik past.'

Wat gebeurt er met overschotten?

Om hieraan tegemoet te komen, zullen alle abonnementen voortaan overschotten omzetten in geld dat de volgende maand opgebruikt wordt. Bovendien worden belminuten automatisch omgezet in datavolume (of omgekeerd) zonder dat de klant hiervoor iets hoeft te doen. 

Iemand die weinig belt en hierdoor belminuten op overschot heeft, krijgt dus niet een opeenstapeling van belminuten maand na maand, maar een budget dat aan zowel belminuten als data uitgegeven kan worden.

Het bedrag dat zo overgezet wordt, zal te raadplegen zijn in de MyBASE-app. Bovendien zal dat bedrag eerst opgebruikt worden, alvorens het abonnement van die maand begint te tellen. 

Hoger verbruik dan abonnement?

Voor belminuten of mobiele data boven op het abonnement wordt niet langer een hoger tarief aangerekend zoals tot dusver het geval was. Met de nieuwe formule kosten gigabytes en belminuten evenveel binnen als buiten de bundel.

BASE ontdekte dat elke maand zo’n 13% van de klanten zijn bundel overschrijdt. De overgrote meerderheid van de klanten gaat dan op de rem staan om het verbruik binnen de grenzen van het abonnement te houden. Bovendien heeft de meerderheid van de klanten die hun bundel overschrijden, nog overschotten op andere delen van het abonnement.

Vanaf wanneer?

Het nieuwe aanbod wordt op woensdag 13 september gelanceerd en is voor iedereen beschikbaar. Het blijft gebaseerd op de bestaande tariefplannen (15, 25, 35 & 45 euro) en vervangt de hele waaier aan formules die momenteel worden aangeboden. Klanten kunnen het online (in de klantenzone of via de MyBASE-app) of in een BASE-winkel activeren. 

Andere operatoren?

Hoe we onze telefoon gebruiken, is sterk aan het wijzigen. Vooral mensen jonger dan 30 bellen en mailen almaar minder. dat tonen cijfers van de Digimeter 2016, dat peilt naar het telecomgebruik van Vlamingen. Slechts één op drie van de 18 tot 24-jarigen zou nog dagelijks telefoneren met zijn smartphone. 

Hierdoor transformeren telecomoperatoren hun abonnementsformules om aan die wijzigende behoeftes te voldoen. Scarlet, het budgetmerk van Proximus, lanceerde in juni een abonnement zonder belminuten of sms'en, maar wel 5 GB aan data. Mobile Vikings zet dan weer ongebruikte belminuten om in mobiele data en laat gebruikers zelf hun abonnement samenstellen. 

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content