Orange Belgium-CEO zwaait af met Love als winstmotor

Met het halfjaarrapport zwaait huidig CEO Michaël Trabbia af bij Orange Belgium. ©BELGA

Terwijl de pandemie vooral inhakt op activiteiten met lage winstmarge is de televisiepoot Love voor Orange, het nummer drie van de Belgische telecom, een winstmotortje geworden.

Een puzzel, zo kun je het rapport van Orange Belgium over het tweede kwartaal omschrijven. Analisten mikten zowel voor omzet als brutobedrijfswinst (EBITDAaL, zie inzet) op een stabilisatie. Maar terwijl de omzet verrassend fors met 8 procent terugliep tot 303 miljoen euro, steeg de bedrijfswinst een tiende tot 86 miljoen euro.

EBIT-TAAL

Orange Belgium introduceerde vorig jaar het mondvol 'EBITDAaL'. Het gaat nog altijd om de winst voor rentelasten, belastingen en afschrijvingen (ebitda). Maar wel ná leasekosten. Dat is een gevolg van een nieuwe boekhoudregel (IFRS16), die bedrijven verplicht hun leaseschulden op de balans te nemen.

Een neveneffect van die nieuwe boekhoudregel is dat de ebitda minder dan ooit een goede graadmeter is van de cashgeneratie van een bedrijf, omdat die geen rekening houdt met de rentelasten verbonden aan de operationele lease. Dat lost Orange Belgium op met de toevoeging 'aL'.

Een belangrijke factor is - uiteraard - de pandemie. Die hakte zwaar in op de telecomdiensten die Belgen liever in een winkel dan online regelen. De verkoop van mobieltjes bijvoorbeeld tuimelde 22 procent tot 23,4 miljoen euro. Er was ook minder omzet uit sms-verkeer (-11,7 miljoen euro) en door de lockdown vielen ook de roaminginkomsten weg (zowel aan de kant van klanten als bezoekers).

Op de verkoop van mobieltjes verdient een telecomoperator als loutere doorverkoper sowieso weinig, dus was er weinig impact op de winst. Tegelijk betaalt het gros van de klanten zijn telecomdiensten via een maandelijkse factuur, zodat die rendabele diensteninkomsten in grote mate coronabestendig zijn. De omzet uit retaildiensten steeg 2 procent naar 221 miljoen euro.

Een andere belangrijke factuur is Love. Met dat scherp geprijsde televisieaanbod zette afscheidnemend topman Michaël Trabbia het nummer drie in de markt als uitdager van het duopolie Proximus/Telenet. Ook tijdens de pandemie kon Orange Belgium 8.000 klanten strikken, wat het totaal op 288.000 brengt.

Belangrijker is echter dat Love intussen meer dan zelfbedruipend is. De winstbijdrage verdrievoudigde bijna, van 2,4 naar 6,4 miljoen euro.

Tegelijk hielp de pandemie ook de kosten fors onder controle houden. Mede door de winkelsluitingen zakten de personeelskosten jaar op jaar 17 procent naar 34,9 miljoen euro. Ook de directe kosten zakten 19 procent, onder meer omdat de operator logischerwijs minder mobieltjes moest aankopen.

De nettowinst ging daardoor van 16,8 naar 19,8 miljoen euro of 0,33 euro per aandeel.

10,99 euro voor voetbal

Orange Belgium maakte in de marge van zijn halfjaarresultaten ook bekend wat het gaat aanrekenen aan de voetballiefhebbers. De telecomoperator sloot een akkoord met Eleven Sports, rechtenhouder van de wedstrijden van het Belgische voetbal, om de wedstrijden van de Jupiler Pro League en 1B te mogen uitzenden. Die komen op drie kanalen. De 'Love Trio'-klant (die digitale tv, mobiel internet en vast internet afneemt) betaalt daar 10,99 euro per maand. De 'Love Duo'-klant (zonder digitale tv) en mobiele klant kunnen ook voetbal kijken, maar moeten daar wel maandpassen voor kopen.

Voor heel 2020 rekent Trabbia nu niet langer op een stabilisatie van de omzet, maar een lichte daling. Maar de doelstelling voor de brutobedrijfswinst die in april nog tussen haakjes was gezet, een stijging van 300 miljoen naar 310 à 330 miljoen euro, wordt weer ingevoerd.

Kwadratuur van de cirkel

Na de zomer neemt Xavier Pichon de rol van Trabbia over. Pichon mag meteen aan de slag met de kwadratuur van de cirkel: het winstmotortje Love draaiende houden en Orange Belgium in de markt blijven zetten als prijsbreker.

Beide doelstellingen zijn niet gemakkelijker geworden nu de toezichthouder Orange Belgium een minder gunstige 'huur' dan verhoopt oplegt om het vaste netwerk van Telenet te gebruiken. Het scharnierjaar de komende jaren wordt 2022, wanneer de tarieven toenemen. 'We vragen aan de telecomwaakhond BIPT om volgend jaar een ernstige revisie te doen van het systeem', zo vraagt uittredend CEO Trabbia.

Deze week nog voorspelde het beurshuis HSBC dat België dankzij die beslissing weer een knus onderonsje is van drie telecomspelers die elkaar, ten voordele van de cashflow en ten koste van de consument, niet plat zullen concurreren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud