PORTRET Wie is Dominique Leroy?

©Saskia Vanderstichele

Met Dominique Leroy krijgt Belgacom voor het eerst in zijn geschiedenis een vrouwelijke CEO. Ze bewees zich de voorbije jaren bij Belgacom op zakelijk vlak, maar toonde ook aan dat ze goed wist te gedijen in de erg concurrentiële sfeer aan de top van het telecombedrijf.

Leroy is sinds 2011 aan de slag bij Belgacom. Daarvoor was ze 24 jaar aan de slag bij de drank- en voedingsreus Unilever. Ze doorliep er zowat alle departementen: financiën, logistiek, product management, marketing en verkoop. Voor ze in oktober 2011 richting Belgacom trok, was ze vier jaar de topvrouw van Unilever België.

Bij het telecombedrijf kreeg ze aanvankelijk de functie van vice president sales for the consumer business unit. Toen de Amerikaan Scott Alcott het bedrijf verliet in de zomer van 2012, werd het woord 'executive' toegevoegd aan het begin van die titel. De voorbije jaren was ze dus - in mensentaal - hoofd van de consumentendivisie. Die is goed voor een jaarlijkse omzet van zo'n 2 miljard euro.

Leroy werd in die functie sterk geapprecieerd door het personeel. Terwijl voorganger Alcott alles op alles zette op technologisch vlak, had Leroy ogenblikkelijk meer oog voor de marketingzijde van het verhaal. Dat werd bij Belgacom als een frisse wind ervaren. ‘Het viel me op dat veel mensen hier een technische achtergrond hebben. Het gevolg is dat Belgacom heel goede producten heeft, maar we slagen er nog onvoldoende in om ze aan de man te brengen. We moeten het veel eenvoudiger uitleggen', zo legde Leroy bij haar aanstelling haar filosofie uit in een interview met De Tijd

Als hoofd van de consumentendivisie bouwde Leroy een aanzienlijke invloed uit binnen Belgacom. In enkele belangrijke discussies met andere toppers bij Belgacom trok ze aan het langste eind. Zo ontsloeg Belgacom in mei vorig jaar Scarlet-topman Pierre-Eric Evrard, nadat die in conflict was gekomen met Leroy. Dat Evrard te boek stond als een vertrouweling van toenmalig CEO Didier Bellens, was een duidelijk signaal van de invloed van Leroy.

Dat ze het huis zo goed kent en met succes de consumentendivisie wist te leiden, gaf de doorslag voor haar aanstelling als CEO. Bovendien is ze perfect tweetalig en heeft ze voeling met de Vlaamse markt. Daar heeft Belgacom flink wat terrein in te halen op Telenet.

Leroy is ook actief als bestuurder bij de koekjesbakker Lotus Bakeries. Daarnaast zet ze zich in als lid van Women on Board, een organisatie die pleit voor meer vrouwen in leidinggevende functies, iets waar ze nu helemaal een lichtend voorbeeld voor is.

'We moeten focussen op meer vrouwen in topfuncties, niet alleen in de raad van bestuur', zei Leroy enkele jaren geleden in het debat over de vrouwenquota. 'Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen en werkomstandigheden creëren waarin vrouwen de mogelijkheid krijgen te evolueren naar topfuncties, bijvoorbeeld door zich zo te organiseren dat er meer plaats is voor flexibel werken. Zelf heb ik een internationale topfunctie geweigerd. Zo kan ik mijn werk en gezin toch goed blijven combineren.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect