BASE krikt marktaandeel op

Het marktaandeel van KPN Group Belgium, het telecombedrijf achter BASE, is vorig jaar gestegen van 19 tot 20,3 procent. Zo blijkt uit de resultaten van moedergroep KPN.

'Het was geen topjaar, maar wel een goed jaar', blikt Jos Donvil, de topman van KPN Group Begium, terug op 2012. De omzet uit mobiele diensten dikte 10 procent aan en de bedrijfskasstroommarge werd opgekrikt van 33,3 tot 33,8 procent. Het marktaandeel (in België) steeg over heel het jaar van 19 tot 20,3 procent - gemeten in omzet uit mobiele diensten. Op lange termijn mikt het telecombedrijf op een aandeel van 25 procent. Op de marktaandelen van de concurrenten is het wachten tot zij hun resultaten bekendmaken. Mobistar volgt morgen, Belgacom begin maart. 

In het vierde kwartaal zag KPN Group Belgium zijn klantenbestand aandikken naar 3,4 miljoen klanten. Het aantal abonnees steeg met 7.000 en het aantal nieuwe prepaid klanten bedroeg in het vierde kwartaal 41.000. De omzet steeg van 203 miljoen euro in het vierde kwartaal in 2011 naar 205 miljoen euro in 2012.  

Een goede prestatie, oordeelt Donvil. Al voegt hij er in een adem aan toe dat de kernactiviteit van BASE afgelopen jaar onder druk stond. Door de invoering van de nieuwe telecomwet in oktober - die voor een grotere beweging van de klanten zorgt in de hele sector - en door het King & Kong-aanbod van Telenet dat een prijzenoorlog inluidde.

'De prijzen zijn significant gedaald. BASE heeft die trend gevolgd, onze prijzen zijn verlaagd', aldus Donvil. De CEO geeft toe dat Telenet de grote winnaar is van de tweede jaarhelft van 2012. 'Maar de impact op BASE was kleiner dan bij Proximus en Mobistar.' KBC Securities raamt dat zo’n 30 procent van de duizenden klanten die Telenet bij de klassieke drie operatoren wegsnoept, uit de stal van Mobistar komt. 

2013

Dit jaar zet KPN Group Belgium verder in op het mobiele (BASE). Het investeert verder in de kwaliteit en de dekking van het mobiele netwerk. Daarbij wordt 4G, de nieuwste supersnelle gsm-technologie, niet uit de weg gegaan. 'Met de focus op het mobiele kunnen we ons niet permitteren achter te lopen op de concurrentie', zegt Donvil. Daarmee verandert het bedrijf duidelijk het geweer van schouder. Zo startte de uitrol van 3G pas toen de technologie voldoende matuur bleek. 

Hoewel het mobiele centraal staat, wil dat niet zeggen dat KPN Belgium wegblijft van de andere domeinen. Zo maakte Donvil in oktober al een groothandelsakkoord bekend met Belgacom. Via het net­werk van de ex-mo­no­po­list zul­len de klan­ten van BASE binnenkort ook breed­band­in­ter­net en di­gi­ta­le te­le­vi­sie kun­nen af­ne­men.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud