Belgacom in beroep tegen BIPT-boete van 800.000 euro

Belgacom krijgt van het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) een boete van 800.000 euro. De telecomoperator heeft bij een tariefverhoging zijn klanten er niet naar behoren van op de hoogte gebracht dat zij hun contract kosteloos konden opzeggen. Belgacom gaat in beroep.

Belgacom moet een boete betalen van 800.000 euro omdat het zijn klanten niet correct informeerde. Concreet heet het dat Belgacom 'de verplichtingen inzake transparantie en informatie ten aanzien van de consument' heeft geschonden. De bescherming van de consument is een van de opdrachten van het BIPT.

De wet schrijft voor dat een telecomoperator die zijn tarieven verhoogt of de contractuele voorwaarden ervan wijzigt, de abonnees 'individeel, behoorlijk en tijdig' moet informeren. Dat moet minstens één maand voor de wijziging gebeuren. De abonnee heeft het recht om zijn contract dan te verbreken zonder opzegvergoeding.

Internetaanbod

Belgacom kondigde op 5 februari jl. via een persbericht een wijziging van haar internetaanbod aan. Daarbij werd het tarief voor twee van de vier voornaamste internetaanbiedingen van Belgacom verhoogd. Nog diezelfde dag stuurde Belgacom een mail aan haar abonnees om hen te informeren over de veranderingen. Later stuurde Belgacom eveneens een brief.

Maar in de mail van 5 februari vermeldde het bedrijf niet expliciet dat abonnees het recht hadden hun contract kosteloos op te zeggen wegens de tariefstijging, hoewel zo'n vermelding verplicht is. Via verdere individuele brieven werd slechts een deel van de abonnees geïnformeerd dat ze hun contract zonder kosten konden stopzetten. Ook over de termijn waarbinnen zo'n opzeg dient te gebeuren was de informatie niet naar behoren.

Met de boete van 800.000 euro wil het BIPT een 'duidelijk signaal' geven, zegt voorzitter Luc Hindryckx.

Verbaasd

in een reactie zegt Belgacom 'een beetje verbaasd' te zijn over de boete. 'We hebben alles in het werk gesteld om de klant te informeren. Ons persbericht, onze mail én een brief voor de betrokken klanten, bewijst dat', zegt woordvoerder Frédérique Verbiest.

'Er zijn een aantal vormelijke foutjes geslopen in sommige brieven. Maar er was een duidelijke intentie om naar al onze klanten transpartant te communiceren. Daarom gaan we in beroep.' KL/DS

Belgacom heeft een boete van 800.000 euro gekregen omdat het zijn klanten onvoldoende heeft ingelicht toen een aantal internettarieven werden verhoogd. Het is de 1ste keer dat een operator zo'n boete krijgt. De boete komt van telecomwaakhond BIPT. (29-06-2010)

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud