Advertentie
Advertentie

Belgacom recht zijn rug in mobilofonie

Belgacom-topvrouw Dominique Leroy ©REUTERS

Belgacom heeft een 'bevredigend' kwartaal achter de rug. De omzet valt lager uit dan verwacht, maar de winst voldoet wel aan de analistenprognoses. De telecomgroep bevestigt zijn jaardoelstellingen.

Belgacom-topvrouw Dominique Leroy zegt fier te zijn over de start van 2014. De omzet zakte in de periode januari-maart nochtans met 6,6 procent tot 1,48 miljard euro. Maar dat was algemeen verwacht, analisten gingen uit van een daling met 5 procent.

De daling vloeit immers, zoals al jaren het geval is, voort uit de lagere mobiele terminatie- en roamingtarieven die Europa oplegt - een negatieve impact van 8 miljoen euro. Daarnaast liepen er bij de groothandelsdochter BICS enkele contracten af - zonder BICS bleef de omzetdaling beperkt tot 3,9 procent. De consumentendivisie zag de opbrengsten met 3 procent terugvallen, de bedrijvenpoot met 2,6 procent.

Die krimpcijfers verbergen echter dat de telecomgroep erin slaagt de daling van zijn opbrengsten te doen vertragen op kwartaalbasis. De mobiele operator Proximus ziet niet langer (particuliere) klanten overlopen naar de concurrentie, in casu Telenet die met agressieve prijzen de sector door mekaar heeft geschud. Althans in het zogenaamde postpaidsegment (abonnees), daar won Belgacom 58.000 klanten bij. Het is wel uitkijken of Belgacom opnieuw in zijn tarieven moet knippen nadat Telenet eind maart zijn King & Kong nog wat aantrekkelijker heeft gemaakt.

De groep verloor wel 68.000 klanten met een prepaidkaart, maar daar hebben analisten minder oog voor aangezien het om een veel volatielere markt dan de postpaid gaat. Bij de bedrijven won Proximus dan weer 31.000 klanten.

Verder blijft Belgacom goed scoren met zijn breedband (+16.000 lijnen) en digitale televisie (+30.000). En ook de klanten die almaar meer producten afnemen bij de groep blijft groeien. Tegenover eind december waren er eind maart 13.000 meer mensen (+4% tot 356.000) die voor vier diensten klant zijn.

Op winstniveau vertaalt zich dat in cijfers die in lijn liggen met de analistenverwachtingen. De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen zakte met 6,6 procent tot 412 miljoen euro. De bedrijfswinst ging van 250 naar 215 miljoen euro.

En helemaal onderaan de resultatenrekening bleef er 149 miljoen euro nettowinst over, tegen 171 miljoen een jaar geleden. Per aandeel zakte de winst van 0,54 tot 0,47 euro.

Leroy heeft er vertrouwen in dat ze haar jaardoelstellingen haalt: een omzetdaling van 1 à 2 procent (exclusief BICS) en een daling van de bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen van 3 tot 4 procent.

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud