Beloofde doorstart Euphony blijft uit

CEO Frank Van de Wege erkent de problemen van het telecom-dienstenbedrijf Euphony, maar hij is hoopvol. ‘We laten onze verkopers niet in de steek.' - Foto Dries Luyten

Vijf maanden na de belofte dat er een oplossing was gevonden voor de financiële problemen, blijven meer dan 1.000 doorverkopers van Euphony op hun geld wachten. ‘Nog even geduld’, is de boodschap.

Euphony is de belangrijkste doorverkoper van telecom- en energiediensten in ons land. Via bijna 4.000 zelfstandige agenten heeft Euphony zo’n 750.000 klanten. Ze zijn via Euphony abonnee van het telecombedrijf Mobistar en/of de energieleverancier Luminus of kochten bij Euphony een onderhoudscontract. Er werken ook een 160-tal vaste medewerkers bij Euphony.

Maar het bedrijf met hoofdzetel in Antwerpen heeft financiële problemen. Die zijn een gevolg van de managementbuy-out in 2009, waarbij de winstgevende Belgische organisatie met 20 miljoen euro schulden van de Britse moedergroep werd overladen. Bovendien draait het sinds kort ook operationeel stroef. Door een nieuwe telecomwet uit 2012 kunnen klanten veel sneller overschakelen naar een andere telecomaanbieder. Daardoor zijn de betalingen van Mobistar aan Euphony en de commissies voor de Euphony-consultants fors kleiner geworden.

Racing Genk

De problemen kwamen vorige zomer aan het licht. Voetbalclub Racing Genk verbrak het sponsorcontract met Euphony omdat het bedrijf niet langer zijn verplichtingen nakwam. Ook andere leveranciers die op een betaling wachtten, gingen Euphony dagvaarden en in gebreke stellen. De inkomsten die Euphony nog binnenkreeg, gingen meteen naar de schuldeisers. Het water stond het bedrijf aan de lippen. Tot CEO Frank Van de Wege eind augustus meldde dat ‘er op enkele handtekeningen na’ 14 miljoen euro vers geld was gevonden.

Vandaag is de situatie nauwelijks beter, alle beloftes van vers kapitaal ten spijt. Een deel van de zelfstandige huis-aan-huisverkopers contacteerde de media omdat ze al sinds augustus geen commissies meer uitbetaald krijgen. Ook onze redactie kreeg een telefoon van een topverkoper om de betalingsachterstand bij Euphony aan te klagen. Het verse geld kwam blijkbaar nooit aan bij Euphony. ‘Het is nu al zes maanden dat we haast geen enkele commissie meer ontvangen, terwijl het bedrijf ons de hemel op aarde beloofde. Vandaag werkt niemand nog’, zei een van de benadeelde zelfstandigen aan het persbureau Belga. CEO Frank Van de Wege geeft toe dat het bedrijf kampt met een achterstand in de betalingen van commissies aan zijn verkopers. ‘Nog niet alles is rond. Toch zijn er deze ochtend verschillende commissies betaald.’

‘Euphony is nu in veel betere conditie dan tijdens de voorbije zomer. In korte tijd hebben we een grote betalingsachterstand opgehaald: 6 à 7 miljoen euro in enkele maanden tijd. Dankzij besparingen, zoals het stopzetten van het sponsorcontract met Racing Genk, maar ook dankzij onze dagelijkse werking. Ja, nog niet alle consultants zijn betaald, maar we lopen een inhaalrace.’

Volgens de topman gaat het concreet over ‘ruim 1.000 consultants die een nog wat grotere som moeten krijgen’. Van de Wege noemt een gemiddeld bedrag ‘tussen 1.500 en 2.000 euro’. ‘Daar zitten uitschieters bij, maar dat zijn niet degenen die klagen. Wie dat wel doet? Misnoegde consultants. Mensen die baat hebben om onze klanten af te snoepen met negatieve reclame. Een prooi die gewond is, is een makkelijke prooi.’

Deadline

Maar hoe zit het met de beloofde kapitaalronde die alle problemen zou wegnemen? ‘Van die 14 miljoen euro zijn we 4 miljoen mislopen. Er zijn een aantal zaken gebeurd in de familie die met vers geld over de brug zou komen. Meer kan ik daar niet over zeggen. Die andere 10 miljoen zit geblokkeerd omdat we met onze managementholding (die 70 procent van het bedrijf controleert, red.) nog een aantal zaken in orde moeten brengen.’

‘Het goede nieuws is dat we zicht hebben op een nieuwe investering van 4 miljoen euro, opnieuw via Nederlandse privé-investeerders. Neen, ik kan nog geen zekerheid geven, want het geld staat nog niet op onze rekening.’ Daarna zou ook de andere 10 miljoen moeten volgen. ‘We laten de verkopers niet in de steek.’

Of dat een loze belofte is, dat weten de consultants eind februari. ‘Tegen dan moet alles in orde zijn. Daar doen we alles aan’, stelt Van de Wege zichzelf een deadline.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud