Boete voor Telenet en Mobistar

©RV

De telecomwaakhond BIPT geeft een boete van 30.000 euro aan Telenet en Mobistar omdat ze niet minstens één keer per jaar op de factuur vermelden welk tariefplan voor de abonnee het meest gunstig is.

In 2012 controleerde het BIPT de facturen die de telecomoperatoren in de voorgaande jaren aan hun abonnees van vaste en mobiele telefonie stuurden. Daarbij werd onderzocht in welke mate de telecomwet werd nageleefd, bijvoorbeeld of de factuur minstens één maal per jaar vermeldt welk tariefplan het meest gunstige is voor de abonnee.

Uit de controle bleek dat de facturen van Telenet enkel verwezen naar een website of een telefoonnummer waar de abonnee meer informatie kan verkrijgen. Mobistar maakte zijn klanten attent op de dienst ‘Tariff Check’, waarmee klanten kunnen nagaan of ze het beste tariefplan genieten. De telecomwet verplicht de operatoren nochtans om zélf het meest gunstige tariefplan te vermelden in de factuur zonder dat de abonnee daarbij verdere stappen dient te ondernemen.

Zowel Mobistar als Telenet krijgt daarom een boete van 30.000 euro.

Scarlet liet na op een aantal basisfacturen de vervaldatum van contracten van bepaalde duur te vermelden. Dat kost de Belgacom-dochter 10.000 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud