Chinese OnePlus gaat achter kroonjuwelen Apple & co aan

©Bloomberg

Met zijn eerste spotgoedkope toptelefoon was de Chinese start-up OnePlus al een hype bij technologiefanaten en early adopters. Met de lancering van zijn tweede toestel, moet de rest van de wereld voor de bijl.

‘The 2016 flagship killer.’ De Chinese start-up OnePlus heeft geen last van valse bescheidenheid. Het in 2013 opgerichte bedrijf is niet geïnteresseerd in het overbevolkte middelste segment van de smartphonemarkt. Anders dan zijn landgenoten Huawei en Xiaomi gaat OnePlus achter de kroonjuwelen van bedrijven als Apple, Samsung, Sony en HTC aan.

Toegegeven, de smartphonemarkt is rijp voor disruptie. Terwijl het goedkopere en middelste segment van de markt volop wordt opgevreten door spotgoedkope Chinezen, bleven de betere toestellen gespaard van een prijsgevecht. Meer nog, een iPhone - nog steeds de referentie - kost vandaag meer dan bij de lancering in 2007. Ook de toptoestellen van de andere producenten gaan niet over de toonbank voor minder dan 600 euro. Voor wie daar wat geheugen bij wil of een groter scherm, loopt de prijs al gauw op tot 800 à 900 euro.

350
Een OnePlus One kost 350 euro voor 64 GB geheugen, tegenover 799 euro voor de iPhone.

OnePlus wil daar een alternatief voor zijn. Met zijn eerste toestel - dat de toepasselijke naam OnePlus One kreeg - lanceerde het bedrijf uit Shenzen een smartphone die moeiteloos overeind bleef naast de dikke vissen uit de rest van de wereld. Maar dan voor de helft van de prijs. Een OnePlus One kostte 300 euro voor 16 GB geheugen, of 350 euro voor 64 GB. Ter vergelijking: een iPhone 6 met 64 GB geheugen kost 799 euro.

Nu zijn budgetversies meestal niet erg ‘cool’. Maar zelfs daar vond de piepjonge Chinese oprichter en CEO Carl Pei (25) iets op. Als volleerde marketeers slaagden Pei en zijn team erin wereldwijd over de tongen te gaan als de nieuwe hype, door schaarste te creëren. Enkel wie een uitnodiging kan bemachtigen, kan een OnePlus-toestel krijgen.

Net als bij de lancering van de One werkt OnePlus voor zijn opvolger Two in het begin met een systeem van uitnodigingen. Geen uitnodiging, geen smartphone. Eerst zijn de liefhebbers van het eerste uur aan de beurt. Wie al een OnePlus heeft, vaak bijdraagt op het OnePlus-forum of veel anderen kon overtuigen met uitnodigingen, staat vooraan in de rij. Wie koopt, kan vervolgens zelf uitnodigingen versturen. Daarnaast kan iemand uitnodigingen scoren via acties en promoties op de OnePlus-site. Ook kan hij zich aanmelden op een speciale site. Iedereen op die lijst krijgt uiteindelijk een invitatie, afhankelijk van hoe de productie loopt. Maar dat kan wel even duren. Wie eerst komt, eerst maalt. En er zijn al meer dan 200.000 wachtenden voor u.

Volgens het bedrijf is dat noodzakelijk om de kosten te drukken door de productie te optimaliseren. Maar die manier van werken gaf gebruikers vooral een gevoel van exclusiviteit. Wie een OnePlus heeft, pakt daar als ‘lid van de club’ graag mee uit. Die mondreclame is goud waard. Goud dat het Chinese bedrijf niet moet uitgeven aan marketing, wat de kosten dan weer laag houdt. En zo is de cirkel rond.

De aanpak sloeg enorm aan. Terwijl OnePlus naar eigen zeggen mikte op een verkoop tussen 50.000 en 100.000 stuks, wist het 1,5 miljoen toestellen te slijten. Geen wonder dat het voor een gelijkaardige strategie kiest met de OnePlus Two, het opvolgtoestel dat afgelopen nacht met een persconferentie in de virtual reality werd gelanceerd.

Het doel is niet de goedkoopste telefoon ter wereld te maken, maar de beste telefoon ter wereld te maken.
Carl Pei
Oprichter OnePlus

De OnePlus Two zal in de versie met 64 GB 399 dollar kosten. Of dat ook de prijs in euro wordt, is niet meteen duidelijk. Duurder dan de eerste versie, maar in ruil krijgt u wel meer. Een deel van het plastic uit de One werd vervangen door aluminium, het 5,5 inch scherm kreeg een upgrade tot 1080p, en de boel wordt aangedreven door een Qualcomm Snapdragon 810 processor (zie inzet voor een volledig overzicht).

  • 5,5 inch 1080p HD scherm
  • Qualcomm Snapdragon 810 processor
  • 3.300 mAh batterij
  • 13 megapixel camera vooraan, 5 MP achteraan, beide met laser auto focus
  • Vingerafdruktechnologie
  • Geheugen: 16GB/64GB
  • RAM: 3GB/4GB
  • Besturingssysteem: Oxygen OS (uitgepuurde versie van Android Lollipop 5.1)
  • Prijs: 339 euro/ 399 euro
  • Beschikbaar vanaf 11 augustus

Indrukwekkende features, maar die vind je wel terug in zowat alle high end smartphones. Omgekeerd mist de OnePlus 2 een hoop dingen die concurrenten wel voorleggen, zoals de aanwezigheid van NFC-betaaltechnologie of de mogelijkheid om draadloos of supersnel op te laden. Aan de consument om te overwegen of dat soort features voor hen het dubbele van de prijs waard is. 

‘Het was nooit het doel om een de goedkoopste smartphone te maken’, zei Pei onlangs in The Wall Street Journal. ‘We keken rond in het Android-universum en vonden geen enkele telefoon die we zelf goed genoeg vonden. Dus hebben we hem zelf gemaakt. Het doel was de allerbeste telefoon ter wereld te maken.’ Of dat is gelukt, mag u dus zelf beoordelen. Wel zeker is dat de concurrentie de persconferentie van vannacht zwetend heeft gevolgd. De disruptie is eindelijk gearriveerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud