Chinese reus Huawei pakt nu ook Amazon & co aan

Huawei stort zich volop op de snelgroeiende wereld van clouddiensten en wordt meer en meer een ICT-bedrijf. ©EPA

De Chinese fabrikant van smartphones en draadloze netwerken Huawei stort zich helemaal op de uitbouw van mobiele clouddiensten. Het komt daarmee in het vaarwater van bedrijven als Amazon, Microsoft en Cisco.

Huawei kondigde de strategische shift vandaag aan tijdens een analisten- en mediaconferentie in de Chinese technologiemetropool Shenzhen. Het nog geen 30 jaar oude Chinese bedrijf brak al flink wat potten als leverancier van netwerkapparatuur voor mobiele operatoren, een markt waarin het momenteel alleen het Zweedse Ericsson moet laten voorgaan.

13
België staat op de 13de plaats in de nieuwe 'Global Connectivity Index' van Huawei, een ranglijst die landen rangschikt volgens hun digitale potentieel. De VS, Zweden en Singapore voeren de lijst aan.

Huawei dreigt wel op de derde plaats te belanden nu achtervolgers Nokia en Alcatel-Lucent een fusie hebben aangekondigd. Maar dat weerhoudt de Chinezen er niet van om ambitieus te blijven. ‘De komende 3 à 5 jaar willen we gemiddeld met minstens 10% blijven groeien, om in 2018 een jaaromzet te halen van 70 miljard dollar’, zei financieel directeur Fan Chan. Dat is ruim de helft meer dan de 46,5 miljard van vorig jaar, waarvan een kleine 60 procent afkomstig is uit de verkoop van netwerken.

Die groei willen we realiseren door ons om te vormen van een CT- naar een ICT-bedrijf, zei CEO Eric Xu tijdens zijn toespraak voor zowat 500 analisten en journalisten. ‘Huawei mag niet alleen een productbedrijf zijn, want zo kunnen we nooit de behoefte vervullen van de eindklanten (consumenten en bedrijven).'

Mobiel internet

Dat betekent concreet dat Huawei totaaloplossingen gaat ontwikkelen voor telecomoperatoren die clouddiensten willen aanbieden. Dat kan gaan van mobiele video-on-demand-diensten tot bedrijfsapplicaties die vandaag onder meer worden aangeboden door Amerikaanse reuzen als Amazon, Google en Microsoft. De plannen getuigen van de vaste overtuiging dat het internet meer en meer een mobiel medium zal worden waarin een belangrijke plaats zal weggelegd zijn voor de mobiele operatoren.

In het meest zichtbare deel van Huawei, de verkoop van mobiele toestellen, gaat Huawei de komende jaren meer de klemtoon leggen op winstgevendheid dan op grote verkoopvolumes. Die strategische keuze houdt wellicht in dat er nog meer toestellen zullen worden gelanceerd aan de bovenkant van de markt, waar de Chinezen in rechtstreekse concurrentie gaan met de premium-merken Apple en Samsung.

Huawei gaf enkele dagen geleden al een voorproefje van die strategie met de lancering van zijn nieuwe toptelefoon, de P8. Het toestel moet technisch gezien nauwelijks onderdoen voor de concurrentie, maar kost met 499 euro wel zowat 200 euro minder dan de concurrentie.

In België komt vandaag zowat 15% van de omzet van Huawei van toestellen in het topsegment. De groep wil dat aandeel opschroeven om zo de winstgevendheid van de consumentendivisie te verhogen.

Huawei wil daartoe verder investeren in zijn merkbekendheid en –imago, en inzetten op een grotere offline en online aanwezigheid. Topman Xu verklaarde dat hij in meer dan 100 landen een netwerk van servicepunten wil uitbouwen die maximaal 5 kilometer van de consument mogen verwijderd zijn. Het merk investeert daarnaast in een grotere aanwezigheid op sociale media.

Die operatoren staan voor de belangrijke uitdaging om hun netwerken aan te passen aan de vereisten van het mobiele internettijdperk: ze hebben behoefte aan schaalbare netwerken met hoge capaciteit die in real time kunnen reageren op de behoeften van eindklanten. Huawei gaat de komende drie jaar dan ook 350 miljoen dollar investeren in letterwoorden als SDN (Software Defined Networks) en NFV (Network Functions Virtualization), hetzelfde soort technologieën waar ook klassieke internetinfrastructuurbedrijven zoals Cisco Systems mee bezig zijn.

Internet of things

De Chinese groep wil dergelijke netwerkdiensten ook meer en meer rechtstreeks leveren aan grote bedrijven die op de trein van het ‘internet der dingen’ willen springen – denk aan toepassingen als geconnecteerde wagens en slimme energiemeters. De divisie die daarmee bezig is, de Enterprise Business Group, staat vandaag nog voor minder dan 7 procent van de groepsomzet, maar moet de komende jaren een belangrijke groeipool worden. Ook in ons land telt Huawei al enkele grote bedrijfsklanten, zoals De Lijn, Kinepolis en de VDAB.

In zijn thuisland China gaat Huawei overigens nog een stap verder: daar gaat het in juli zijn eigen aanbod van publieke clouddiensten lanceren, zonder met een telecomoperator samen te werken. Het gaat dan bijvoorbeeld om diensten als online opslag, hosting of de ondersteuning van e-commerce-websites voor kleine bedrijven, toepassingen die vandaag onder meer door Amazon.com worden aangeboden. Het valt niet uit te sluiten dat Huawei dat model later ook in andere delen van de wereld uitrolt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud