Ex-Microsoft-topman neemt oude functie van Belgacom-CEO op

Philippe Vandervoort, hier in zijn periode bij Microsoft, in 2008. foto Belga ©BELGA

Philippe Vandervoort, de voormalige topman van Microsoft België, wordt directeur voor de consumentenafdeling van Belgacom. Dat is de functie die vervuld werd door Dominique Leroy, voor ze CEO van Belgacom werd.

Vandervoort (52 jaar, 3 kinderen) was country manager van Microsoft tussen 2006 en begin 2011. Sindsdien was hij verantwoordelijk voor marketing en operationele activiteiten van de Amerikaanse groep in Latijns-Amerika. Vandervoort werkte eerder ook in diverse managementfuncties bij AB Inbev, Union Minière en du Pont de Nemours. Die ervaring met grote en internationale bedrijven en met diverse verantwoordelijkheden, van ICT tot marketing en algemeen management, maken van hem een geknipte kandidaat voor de topfunctie bij Belgacom, zegt Leroy in een persbericht.

De topvrouw van Belgacom dicht Vandervoort ook een sterk natuurlijk leiderschap en resultaatgerichtheid toe, maar ook ‘een persoonlijke stijl en ondernemersgeest’.

Vandervoort gaat het gat invullen dat Dominique Leroy liet toen ze onlangs CEO werd, in opvolging van de ontslagen Didier Bellens. Als ‘EVP Consumer Business Unit’ wordt hij één van de zwaargewichten binnen Belgacom, die ook gaat zetelen in het directiecomité. De consumentendivisie is goed voor meer dan een derde van de omzet van de telecomgroep en weegt daarmee even zwaar als de bedrijvendivisie.

Vandervoort zal een afdeling leiden die onder druk staat als gevolg van de concurrentie met Telenet en de toenemende regulatoire druk. De afdeling omvat ook de televisiedienst Belgacom TV, die actief is in een snel wijzigend landschap waar nieuwe concurrenten hun opwachting maken. Een goede marketeer die tegelijk een technische en operationele basis heeft, is er zeker op zijn plaats.

Loonplafond

Als nieuw directielid voelt ook Vandervoort een impact van het loonplafond van 650.000 euro dat de regering oplegt aan de CEO van Belgacom. Net als Dirk Lybaert, die eind januari verantwoordelijk werd voor juridische zaken, public affairs, communicatie en de contacten met de overheid, zal de nieuwe chef consumenten minder verdienen dan zijn baas Leroy. En een pak minder dan bij Microsoft. Vandervoort is daartoe bereid omdat hij voor familiale redenen - zijn ouders naar verluidt hulpbehoevend - terugkomt naar België.

Het directiecomité van Belgacom breekt in twee groepen: de nieuwe leden die onder het loon van Leroy zitten en de 'oude' leden - die aan boord kwamen voor het loonplafond, onder ex-CEO Didier Bellens - die meer verdienen dan hun baas. Zo is het loon van financieel directeur Ray Stewart zowat dubbel zo hoog als dat van Leroy.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud