KMO betaalt nog steeds teveel voor mobiel bellen

Zelfstandigen die veel mobiel bellen betalen veel meer dan in de buurlanden ©Patrick Post/Hollandse Hoogte

KMO’s en zelfstandigen krijgen in ons land een hogere telecomfactuur in de bus dan in de buurlanden. Dat blijkt uit de jaarlijkse prijzenstudie van de bedrijfsmarkt door de telecomwaakhond BIPT.

Het BIPT vergeleek de telecomtarieven op de Belgische bedrijfsmarkt met die van vier buurlanden: Frankrijk, Nederland, Duitsland en het VK. Het gaat telkens om het totale budget dat zelfstandigen en KMO’s besteden aan telecom, of het nu gaat om vaste of mobiele telefonie en data.

Op basis daarvan werd een gemiddelde kostprijs berekend voor acht bedrijfstypes. Die acht types kunnen ruwweg opgedeeld worden in twee groepen: éénmanszaken met één telecomgebruiker, en KMO’s met meerdere telecomgebruikers (van 5 tot 50).

Het goede nieuws is dat België in het algemeen gemiddeld scoort in vergelijking met onze buurlanden. Maar twee types gebruikers trekken in ons land aan het kortste eind: zelfstandigen die veel mobiel bellen en bedrijven die veel internationaal bellen. In geen enkel buurland krijgen die types een hogere telecomfactuur in de bus.

De vaststelling is opmerkelijk, omdat op de consumentenmarkt de mobiele tarieven de voorbije jaren fors naar beneden zijn gegaan. ‘België kampt nog steeds met een achterstand qua mobiele penetratie’, legt BIPT-bestuurder Luc Vanfleteren uit.

‘In de consumentenmarkt scoren we onder het Europees gemiddelde, en dat geldt nog meer voor onze bedrijven.’ Vanfleteren herinnert er onder meer aan dat er tot 2009 nog een verbod was op koppelverkoop van een smartphone bij een gsm-abonnement.

Advies van het BIPT aan zelfstandigen en KMO's? Neem de tijd om de verschillende telecoaanbiedingen te vergelijken en durf veranderen van aanbieder. Het kan een flinke slok op de borrel schelen aan het einde van de maand.

KMO’s zouden ook hun voordeel kunnen doen met nieuwe technologiën zoals Skype waarmee je voordelig internationaal kan bellen. Vanfleteren: ‘Kleinere bedrijven houden nogal vast aan oudere technologieën. Het is inderdaad verwonderlijk dat niet meer mensen overstappen op skype-achtige toestanden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud