Mobile Vikings spoelt rotjaar door met scherpgeprijsd data-aanbod

Mobile Vikings biedt een ongelimiteerde datapot aan. ©BELGA

De telecomoperator Mobile Vikings lanceert een aanbod met ongelimiteerde mobiele data aan een merkelijk lagere prijs dan de concurrentie. Het probeert zo het sentiment rond het merk te keren.

Mobile Vikings, het mobiele telefoniemerk van DPG Media (VTM, HLN, Humo), komt vandaag op de proppen met een abonnement voor ongelimiteerd mobiel dataverbruik. Het volgt daarmee de drie grote telecomspelers Proximus, Telenet en Orange Belgium. 

'Ongelimiteerd' is weliswaar relatief. Met 'DA DA TA' kan je voor 20 gigabyte mobiel surfen zonder limieten. Daarna verlaagt de snelheid van het mobiel internet naar smalband (512 kilobyte per seconde). Het is een techniek die ook de andere spelers toepassen. Ze willen vermijden dat valsspelers absurd veel gaan downloaden. 

Prijs

Het prijskaartje verrast wel. 'DA DA TA' kost 29 euro per maand. Mobile Vikings duikt daarmee meer dan een kwart onder de prijs van de andere spelers. De prijzen van de 'grote 3' variĆ«ren tussen 40 en 43 euro. Klanten die nu boven 29 euro zitten, zet Mobile Vikings automatisch terug op 29 euro. 

-25%
Korting
Met een prijs van 29 euro per maand, duikt Mobile Vikings meer dan een kwart onder die van de concurrenten.

'Mobile Vikings is destijds ontstaan als luis in de pels van de Belgische telecomsector', legt Bart De Groote, de directeur van de telecommerken Mobile Vikings en Jim Mobile, uit. 'We willen ons met dit aanbod terug op de markt zetten als uitdager.' 

De scherpe korting is mogelijk dankzij de overstap van Mobile Vikings naar het Orange-netwerk. Mobile Vikings huurt daar als 'virtuele operator' capaciteit. 'We konden gunstigere commerciĆ«le condities bedingen dan bij BASE (dochter van Telenet, red.)', stelt De Groote. Mobile Vikings claimt dat het zijn broek niet scheurt aan de korting. 'We behouden een gezonde marge.' 

Klachten

De overstap van het BASE- naar het Orange-netwerk verliep niet rimpelloos. Veel 'Vikingen' klaagden in 2018 steen en been over de technische problemen en een moeilijk bereikbare klantendienst. Het aantal klachten over Mobile Vikings steeg bij de Ombudsdienst voor Telecom van 91 in 2017 naar een kleine 300 in 2018. 

'We slaan mea culpa tegenover onze Vikingen', stelt De Groote nu. Hij zegt dat de switch van het netwerk achter de rug is en er een nieuw klantenbeheersysteem in gebruik genomen is. 'We hebben de mankracht van onze klantendienst ook verdubbeld.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect