Mobistar ziet winst drie kwart dalen

Mobistar-CEO Jean-Marc Harion ©Dieter Telemans

Mobistar zag over het eerste kwartaal de winst drie kwart krimpen. Op een jaar tijd verloor de nummer twee van de mobilofoniemarkt 285.000 eigen klanten.

De door Telenet ontketende prijzenslag in de mobilofonie laat onverminderd sporen na in de resultatenrekening van Mobistar. De resultaten gaan over de hele lijn in dalende lijn, al liggen ze grosso modo in lijn met de analistenverwachtingen. Wel hadden die analisten de lat laag gelegd, gelet op de sombere prognose die Mobistar in februari had uitgestuurd.

De omzet uit telefonie zakte vorig kwartaal met 16 procent, naar 278 miljoen euro. Mobistar spreekt niettemin van bemoedigende cijfers, omdat de 'trend gekeerd is'. Over geheel 2013 versnelde de omzetkrimp, van 7 procent in het eerste kwartaal naar een forse 21 procent in het vierde. Met minus 16 procent is het krimptempo nu dus iets minder hevig.

Wel blijft Mobistar stevig eigen klanten verliezen. De nummer twee van de mobilofonie telt er nu nog 3,09 miljoen. Dat zijn er nog eens 79.000 minder dan eind 2013 en een forse 285.000 minder dan de 3,38 miljoen een jaar eerder. Gemiddeld verdient Mobistar maandelijks nog 23,4 euro aan die klanten, tegenover 26 euro een jaar geleden.

Mobistar onderstreept wel al 18 miljoen van de voor heel 2014 beloofde 50 miljoen kostenbesparingen gerealiseerd te hebben. Toch zakt de bedrijfswinst voor afboekingen en afschrijvingen (ebitda) met een derde naar 66,1 miljoen. Voor heel 2013 handhaaft de groep haar doelstelling voor een ebitda tussen 250 en 280 miljoen, tegenover 317 miljoen in 2012.

Door hogere afschrijvingen en hogere financiële lasten krimpt de nettowinst nog forser: met bijna drie kwart naar 9,2 miljoen euro of 15 cent per aandeel.

Toch reageren beleggers opgelucht. Het aandeel wint donderdag 4 procent. Woensdag was Mobistar nog 5 procent getuimeld toen beleggers zich voor een nieuwe ontgoocheling schrap zetten.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud