RIM wordt Blackberry

CEO Thorsten Heins met de Blackberry 10 ©AFP

Research In Motion (RIM) verandert zijn naam in Blackberry, zijn meest bekende product. Dat meldt de kwakkelende Canadese smartphonefabrikant samen met de lancering van de Blackberry 10, die de groep uit het slop moet halen.

'Blackberry is zowat over de hele wereld te vinden. Wanneer je zo een sterk merk in handen hebt, moet je het centraal stellen.' Met die woorden onthulde CEO Thorsten Heins deze ochtend in New York de nieuwe naam van zijn bedrijf RIM. Met de naamsverandering hoopt het noodlijdende bedrijf een wedergeboorte in te luiden.

Samen met de nieuwe naam, lanceerde de smartphonemaker ook zijn jongste model, de Blackberry 10. De software, die gebruikers zou toelaten om efficiënter verschillende applicaties tegelijkertijd te gebruiken, moet ondermeer de iPhone en Samsung-gebruikers overtuigen om over te schakelen . Er komt een versie met een touchscreen en een met een klavier.

Playbook

Tot 2010 was Research In Motion de absolute leider van de ontluikende smartphonemarkt. Vooral bij zakenmensen en politici vielen de toestellen erg in de smaak. Maar sinds Apple met de iPhone en Google met het Android-systeem de markt bestormden, verloor het Canadese bedrijf pijlsnel marktaandeel. Pogingen om het terug op te krikken met andere modellen en zelfs een eigen tablet- de Playbook- mislukten. Vandaag heeft RIM een globaal aandeel in de smartphonemarkt van amper 6 procent.

Of de comeback lukt, valt af te wachten. Maar de eerste tekenen zijn niet slecht. Zo steunen de telecomoperatoren de herlancering en kon Blackberry al flink wat app-ontwikkelaars lokken. Echte euforie bleef echter uit. Beleggers stuurden het aandeel na een positieve start op Wall Street 6 procent lager.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud