Advertentie

'Succes Telenet hangt niet af van BASE'

Telenet-topman Duco Sickinghe - Foto Belga

Telenet blijft opduiken in het nieuws. CEO Duco Sickinghe laat zijn licht schijnen op de overnamegeruchten rond BASE en de aanhoudende ruzie met de televisiezenders.

Operationeel blijft de motor van Telenet zonder haperen draaien. Met nieuwe gsm-tariefplannen ('King' en 'Kong') moet de groei ook de volgende jaren verzekerd zijn. Maar de sfeer rond Telenet is niet sereen. De groep wordt aangevallen door tv-zenders én politici over haar digitale-tv-product en de hoge marges die de groep haalt. 'Ten koste van ons', zeggen de zenders.

Zijn de nieuwe tariefplannen een teken dat jullie nog niet echt op dreef waren met jullie mobiele activiteiten?

Inge Smidts (marketingverantwoordelijke): 'In het vierde kwartaal was het niet goed. Maar we hebben actie ondernomen. We hebben vooral gewerkt aan onze merkbekendheid en we zien nu vooruitgang. Alle elementen die eind vorig jaar tegenzaten, zitten sinds het eerste kwartaal wel in de juiste richting. En daar bouwen we nu verder op, met King en Kong.'

Hoe belangrijk is mobiele telefonie voor de toekomst van Telenet?

Duco Sickinghe: 'Mobiel is sinds kort een substantieel onderdeel geworden van ons bedrijf. Daar kunnen we nog verdere groei mee halen. Omzet winnen dus. Maar het is vooral goed om ons vaste aanbod te versterken. Als je die dingen optelt, kom je tot heel interessante prijsvoordelen. We geven daar nu een extra

lap op, om nog beter te worden in het mobiele. En ik denk dat we een leiderspositie kunnen claimen.'

Moet mobiel nu klanten overtuigen om naar Telenet te komen, waar dat vroeger breedbandinternet was?

Sickinghe: 'Breedband blijft interessant. En die markt groeit ook nog, zij het wat minder hard dan een aantal jaar geleden. Natuurlijk is mobiel belangrijk. Maar dan vooral omdat de mobiele markt zelf interessant is, en misschien minder voor het totaalbeeld. De helft van de diensten die in België worden aangeboden is mobiel. Het is maar normaal dat we onszelf in die markt positioneren.'

Is mobiel ook financieel al aantrekkelijk, of is het daarvoor nog te vroeg?

Sickinghe: 'Ik kan u alleen zeggen dat we daar geen geld op verliezen. En zelfs beter.'

Hoe past BASE in dat mobiele verhaal? Jullie bekijken het dossier.

Sickinghe: 'Als je buurman te koop staat, ga je natuurlijk eens kijken. Dat impliceert niet noodzakelijk meer. Ik lees trouwens in de kranten de ene dag dat BASE niet te koop is omdat een Mexicaan dat niet wil (Carlos Slim, red.) en dan weer dat het enkel tegen een hoge prijs de deur uit mag. Ik weet ook niet waar

het dossier naartoe gaat. Ik weet wel dat niemand trots zal zijn als wij heel veel geld betalen voor BASE.'

'Kijk, wat is relevant voor Telenet? Dat wij kunnen concurreren op die markt. Of dat nu gebeurt via een partnership met Mobistar of via een minderheidsbelang in BASE... Er zijn vele wegen naar Rome. Met de aankondiging van vandaag geven we de boodschap aan de markt dat een MVNO-operator (een 'virtuele' operator, die gebruikmaakt van andermans netwerk, red.) serieus kan meespelen. Telenet is niet afhankelijk van de aankoop van een netwerkoperator voor zijn mobiele toekomst. Wij nemen qua prijs nu een leidersrol in de markt. We're going to beat the crap out of Belgacom.'

Uit de kwartaalcijfers blijkt ook dat digitale tv sterk blijft groeien. Dat is goed nieuws voor Telenet, maar het geeft de zenders ook munitie om een grotere compensatie te vragen.

Sickinghe: 'Laat mij het fabeltje uit de wereld helpen dat we meer verdienen aan digitale tv dan aan analoge tv. Dat is niet zo. De basisprijs is net hetzelfde. Alleen vragen we een extra van 8 euro voor de settopbox (de 'digicorder', red.). Die 8 euro is huur. Daar maken wij heel weinig winst op. Wil je dat niet, geen probleem. Dan betaal je 16 euro per maand voor je kabelabonnement plus eenmalig 50 euro voor een decoder. Ons kabelaanbod is het goedkoopste van Europa en we betalen netto het meest aan de zenders. Ik kan enkel besluiten dat we dus blijkbaar de meest efficiënte kabelmaatschappij van Europa zijn.'

De gemiddelde omzet per klant per maand (ARPU) is wel dubbel zo hoog bij een digitale als bij een analoge klant.

Sickinghe: 'Ja, maar dat is enkel die huur. Daar is echt niet hetgene waarmee wij onze marges van 50 procent halen. Die settopboxen, da's geen leuke business. 1,4 miljoen toestellen die je mag afschrijven en indien nodig herstellen.'

Waarom dan die verhitte discussie met de zenders?

Sickinghe: 'Bekijk het brede plaatje. Er is verandering op komst. Onlinereclame is in België heel aantrekkelijk geprijsd, maar die markt is nog slechts goed voor 5 procent van de reclame-uitgaven. Iedereen weet dat dat gaat stijgen, zoals het in andere landen al langer het geval is, en dan hebben de tv-zenders een probleem. Dat inkomstenverlies proberen ze op ons af te schuiven. Het is zo oud als de weg naar Rome dat tv-zenders geld vragen aan de

kabelmaatschappijen.'

'Maar als de tv-reclame naar online verhuist, kan Telenet dat nooit goedmaken. We willen ook helemaal niet opdraaien voor de veranderende mediawereld. Wij gaan binnenkort onze vaste telefonie ongetwijfeld kwijt zijn als business. Kan ik daarover ook iemand bellen om een wetje te maken?'

'We hebben trouwens drie jaar geleden voorgesteld een interactief advertentieplatform te creëren dat de concurrentie met Google kon aangaan. De zenders wilden het niet. En nu is YouTube verschrikkelijk aantrekkelijk, met hetzelfde bereik als de VRT.'

Verontrust het u dat de politiek zich met de discussie moeit?

Sickinghe: 'Het verbaast me vooral, want ze hebben er niets mee te winnen. Come on guys, dit is innovatie. Netflix, YouTube, Tivo en andere komen met nieuwe oplossingen voor tv-kijken en het is goed voor de klant. Als ik het voorstel van decreet goed begrijp, moet Telenet alvorens te innoveren met 20 zenders samenzitten. Want alle zenders moeten het eens zien vooraleer Telenet iets doet. Heb jij al eens met 20 mensen aan innovatie gedaan?'

De zenders verwijten Telenet dat het alleen geïnteresseerd is in innovatie als het er zelf wel bij vaart. Zo zouden jullie de zenders de wind van voren geven, als ze met YouTube beginnen te werken.

Sickinghe: 'Ze krijgen enkel de wind van voren als ze de content waar wij miljoenen voor betalen gratis op het internet zetten. Logisch toch? Als Unilever pakjes margarine aan Delhaize verkoopt, en ze daarnaast gratis weggeeft, dan trapt Delhaize die margarine gewoon uit de rekken. En terecht.'

Praat u eigenlijk nog met de VMMa?

Sickinghe: 'Neen. We hebben alles geprobeerd. Zij vonden het blijkbaar nodig om daarop iets via een wet te proberen.'

Komt het nog goed?

Sickinghe: 'Als je een amendelment introduceert achter onze rug... Ik zou niet weten welke drijfveer er nog is voor Telenet om aan tafel te gaan zitten.'

U bent duidelijk geëmotioneerd.

Sickinghe: 'Ik vind heel de discussie vooral jammer. Wat een zot verhaal is dit. Ken je één product waar je niet moet betalen voor distributie? Dat bestaat niet, behalve in de media. Ik kan niet op tegen die politieke lobby. Ik heb geen kranten en geen tv-stations.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud