Telecomcontract opzeggen is geen sinecure

Een telecomabonnement opzeggen, blijkt toch wat moeilijker te zijn dan de nieuwe telecomwet beoogde.

De grote telecomoperatoren zijn nog niet in orde met de nieuwe telecomwet die op 1 oktober is ingegaan, zo blijkt uit een beperkt onderzoek door de redactie.

Zowel Belgacom als Telenet vermelden in hun algemene voorwaarden een opzegtermijn van (minstens) één maand  voor contracten van onbepaalde duur, hoewel de telecomwet geen opzegtermijn  voorziet. De algemene voorwaarden van Telenet maken ook niet duidelijk dat je na zes maanden altijd kosteloos je abonnement mag opzeggen.

Telenet geeft in een reactie toe dat de algemene voorwaarden nog niet helemaal aangepast zijn aan de nieuwe wetgeving. De operator zegt dat hij daar enkele weken tijd voor nodig heeft. In de praktijk worden evenwel geen onterechte opzegvergoedingen meer aangerekend, klinkt het.

Uit anecdotische informatie blijkt dat ook door medewerkers in de call centers en de telecomwinkels soms verkeerde informatie wordt verstrekt. Zo kregen klanten deze maand nog te horen dat ze hun contract moeten opzeggen met een aangetekende brief, terwijl de nieuwe wet voorschrijft dat elk schriftelijk contact - dus ook een gewone brief, mail of fax - volstaat.

Alle operatoren maken het hun klanten moeilijk om hun abonnement eenvoudig online op te zeggen. Informatie over hoe je moet opzeggen, is er moeilijk te vinden. Er zijn geen automatische opzegmodules, en de klanten wordt meestal ‘nagebeld’ door de klantendienst. Verschillende operatoren vragen in hun online module om een reden te geven voor de opzegging, hoewel de nieuwe telecomwet voorschrijft dat dit zonder opgave van redenen kan.

Lees meer in De Tijd van dinsdag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud