‘We hebben de bocht gelukkig op tijd genomen'

©Dieter Telemans

Dankzij een strikte kostencontrole en een toenemend dataverbruik slaagde Mobistar er de voorbije maanden in om de beursverwachtingen te kloppen.

Veel emoties komen er doorgaans niet te pas bij de publicatie van kwartaalcijfers, maar bij Mobistar meenden we gisteren toch een zucht van opluchting te horen. Topman Jean-Marc Harion kan na 2,5 jaar aan het roer eindelijk uitpakken met beter dan verwachte resultaten. De aandeelhouders mogen zich na de koersreactie van gisteren 8 procent rijker rekenen. En ook de werknemers mogen opgelucht ademhalen, want Harion rekent resoluut af met de geruchten over een nakende, grote herstructurering bij Mobistar. ‘Zeg nooit nooit in de telecomsector. Maar ik werk aan een transformatieplan met een looptijd van drie jaar, en dan moet je schokken en brutale herstructureringen vermijden. Als er iets is waarvoor ik mezelf op de borst durf te kloppen, dan is het dat we de bocht op tijd hebben genomen.’

Dat betekent nog niet dat er geen moeilijke maatregelen meer moeten worden genomen. Zo is Mobistar nog altijd van plan de komende maanden 149 IT-medewerkers te outsourcen. Maar ontslagen zullen daarbij niet vallen, zegt het bedrijf.

Harion voelt zich gesterkt in zijn opdracht om Mobistar tegen volgend jaar in de startblokken te krijgen voor een nieuw strategisch plan, waarmee Mobistar de tweede helft van het decennium wil aanvatten. ‘Ik heb voor mijn transformatieplan drie jaar de tijd gekregen, waarvan er nog één te gaan is. Op zeker ogenblik was er twijfel of we resultaten zouden kunnen tonen. Ik denk dat er nu wel erkend wordt dat we doen wat we beloofd hebben. Maar ik blijf voorzichtig. Ik wil de rekening pas na drie jaar maken.’

Wat verklaart de beter dan verwachte kwartaalcijfers?
Jean-Marc Harion: ‘Vooral de betere commerciële prestatie, die het resultaat is van het transformatieplan en de investeringen in ons netwerk. Toevallig is er net een nieuwe studie uit van Commsquare (een bureau dat in opdracht van Mobistar de drie mobiele netwerken vergelijkt, red.) waarin ons leiderschap bevestigd wordt. Ons 4G-netwerk heeft een dekking van gemiddeld 70 procent. We zijn iets later begonnen, maar nu versnellen we de uitrol, met resultaat.’

‘Een tweede factor is de hervorming van de distributiekanalen, met de opening van concept stores en een renovatie van 80 Mobistar Centers tegen eind dit jaar. We hebben ook de indirecte kanalen in eigen handen genomen: 35 shop-in-shops in de Carrefour-winkels, en het verkoopnetwerk van Euphony, dat we tot een lichtere organisatie omvormen. En ten derde hebben we de kosten verminderd. De besparingen zijn duurzaam, zoals een daling van de facturatiekosten met 40 procent dankzij het gebruik van digitale facturen, en een daling van de loonkosten met 10 procent op jaarbasis.’

De omzet per gebruiker (ARPU) stijgt voor het eerst in vier jaar. Is dat een trendbreuk?
Harion: ‘We verwachten voor dit jaar een stabilisatie. De prijsdruk op de markt nam vanaf mei vorig jaar af, wat zich nu weerspiegelt in de vergelijking op jaarbasis. Maar we zien ook dat het verbruik van mobiele data begint op te wegen tegen het prijseffect. Bij de 300.000 gebruikers van ons 4G-netwerk ligt de dataconsumptie gemiddeld zo’n drie keer hoger. En als de dekking zeer goed is, zie je dat er ook veel gebruik van wordt gemaakt voor toepassingen zoals video.’

Toen u bij Mobistar begon, kondigde u een groot offensief aan op de bedrijvenmarkt. Nochtans zijn de resultaten daar minder goed dan op de retailmarkt.

Harion: ‘Ik heb onderschat - mea maxima culpa - hoe moeilijk het was om die markt open te breken, zeker in vastelijncommunicatie (Mobistar biedt voor bedrijven ook vastelijndiensten aan, red.). De marktaandelen van alternatieve operatoren zijn in vaste lijnen in België belachelijk laag: nog geen 12 procent, tegen meer dan 50 procent in Frankrijk en het VK. De Belgische regulator heeft niet de macht om op te treden tegen allerlei vertragingsmanoeuvres (Harion doelt op de moeilijke samenwerking met Belgacom, bij wie alternatieve operatoren netwerkcapaciteit moeten huren, red.).’

‘We merken wel dat de perceptie van ons netwerk op de bedrijvenmarkt langzaam verbetert. Ik ben zeer optimistisch over de volgende kwartalen, ook dankzij het succes van de recent gelanceerde Shape-oplossing, die bedrijven helpt om de overgang naar mobiele IT te versnellen.’

U wil nog dit jaar digitale tv verkopen via het kabelnetwerk van Telenet en Voo. Hoe ver staat u daarmee?
Harion: ‘We hebben al een werkende settopbox, maar we gaan de dienst pas lanceren als de backoffice er staat. Bovendien wachten we op de publicatie van nieuwe groothandelsprijzen (de gereguleerde prijs die Mobistar aan de kabelaars betaalt voor het gebruik van de kabel), en we zijn de onderhandelingen over de tv-rechten aan het afronden. Velen dachten dat het ons niet zou lukken, maar nu kijkt heel Europa naar wat in België gaat gebeuren. We worden zelfs regelmatig bezocht door operatoren uit andere landen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud