Mogelijk nieuw elementair deeltje gevonden

Onze landgenoot François Englert (links) en de Brit Peter Higgs kregen in 2012 de Nobelprijs voor Fysica voor hun ontdekking van het Higgsboson-deeltje in 1964. ©IMAGEGLOBE

Het steriele neutrino kan een rol hebben gespeeld in het ontstaan van de kosmos.

Er zijn geruchten dat in de VS een nieuw elementair deeltje is gevonden is. Dat meldt de Britse openbare omroep BBC. Als dat klopt, staat de deeltjesfysica mogelijk op zijn kop en hebben kosmologen extra voer om over na te denken.

De deeltjesfysica is nog steeds niet bekomen van de fenomenale vondst in 2012 van een deeltje waarvan het bestaan in 1964 was geopperd door de Schot Peter Higgs en door de Belgen François Englert en Robert Brout: het higgsbosondeeltje dat alle andere deeltjes hun massa geeft en dat het sluitstuk vormt van het Standaardmodel omtrent het wezen van de materie.

Heidelberg

Wetenschappers zijn nog steeds de mysteries van higgsboson aan het ontrafelen, maar kijken ook reeds uit naar een presentatie morgen in Heidelberg. Er doen geruchten de ronde dat in het Fermilab in de VS aanwijzingen van het bestaan van een verondersteld deeltje zijn gevonden: het steriele neutrino.

De gevolgen zijn zeer groot. Er is een nieuwe theorie nodig.

Neutrino's, die geen elektrische lading hebben, interageren slechts zeer zwak met andere elementaire deeltjes, waardoor ze ook de bijnaam 'spookdeeltjes' kregen. Zij kunnen ook 'van gedaante wisselen' in drie verschillende vormen, of in het jargon 'smaken': het elektronneutrino, het muonneutrino en het tauneutrino. Het geopperde steriele neutrino zou een vierde smaak aan het deeltje toevoegen.

Anomalie

De drie bestaande neutrino's interageren enkel via de zwakke kernkracht (een van de fundamentele krachten in het universum) en via de gravitatie. Natuurkundigen van het Fermilab hebben nu een anomalie bevestigd in experimenten die bedoeld waren om neutrino-oscillaties te onderzoeken. Die anomalie zou te verklaren zijn door het bestaan van een vierde neutrino, het steriele neutrino.

Het ontdekte deeltje kan een verklaring vormen voor de mysterieuze donkere materie in het universum.

De gevolgen zijn zeer groot. Het Standaardmodel volstaat immers niet meer om alles te verklaren. Er is nieuwe theorie nodig.

Het deeltje kan ook een rol hebben gespeeld in het ontstaan van de kosmos, en kan een verklaring vormen voor de mysterieuze donkere materie in het universum. De steriele neutrino's zijn dan kandidaat-deeltjes van de donkere materie.

Partner content